آزمایش بزاق تشخیص سریع‌تر نارسایی آدرنال را نشان می‌دهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

محققان بیمارستان‌های آموزشی شفیلد دریافته‌اند که یک آزمایش خانگی که از بزاق به جای خون استفاده می‌کند، راه سریع‌تر و راحت‌تری برای تشخیص نارسایی آدرنال فراهم می‌کند.

این آزمایش که توسط دانشمندان دانشگاه شفیلد ابداع شده است، با شناسایی کورتیزول “بیدار”، یک استروئید طبیعی که در صبح به اوج خود می رسد، در بزاق به جای خون کار می کند. این امر باعث می شود که بیماران نیازی به انجام یک روش غربالگری طولانی در بیمارستانی نداشته باشند، جایی که خون یک بار و سپس 30 دقیقه بعد اندازه گیری می شود.

در طول این مطالعه سه ساله، که از طریق کمک مالی معتبر موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت تامین شد، 200 بیمار مراجعه کننده به بخش غدد درون ریز بیمارستان های آموزشی شفیلد، چه به صورت سرپایی و چه به عنوان بیمار تحت درمان توسط بخش تخصصی دیگر، شناسایی شدند. از آنجایی که در معرض خطر نارسایی آدرنال بودند، یک کیت تست در خانه برای ارائه نمونه بزاق در صبح در خانه آنها داده شد.

همه بیمارانی که در این مطالعه استخدام شدند به طور همزمان برای کورتیزول – هورمون استرس اصلی بدن – با استفاده از روش استاندارد غربالگری مبتنی بر بیمارستان مورد آزمایش قرار گرفتند.

یافته های مطالعه که در مجله New England Journal of Medicine Evidence منتشر شد، نشان داد که این آزمایش روشی دقیق و سریع برای تشخیص نارسایی آدرنال ارائه می دهد. بیماران گزارش کردند که آزمایش‌ها را کمتر دردناک می‌دانستند و انجام این آزمایش در خانه به کاهش اضطراب آنها کمک می‌کرد، و این مزیت افزوده بهبود سلامت کلی آنها و کاهش زمان لازم برای ترک کار بود. تشخیص سریع همچنین به این معنی بود که بیماران می‌توانند فوراً تحت درمان قرار گیرند و از بحران آدرنال جلوگیری کنند که می‌تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  8 راه برای رفع کار نکردن تاج ساعت اپل

داده‌های جمع‌آوری‌شده از این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که آزمایش جدید می‌تواند تشخیص دقیقی را در 70 درصد از بیماران در معرض خطر نارسایی غدد فوق کلیوی ایجاد کند و در زمان و هزینه هم برای بیمار و هم برای NHS صرفه‌جویی می‌کند و محققان تخمین می‌زنند که اگر در خانه این آزمایش در سراسر NHS گسترده‌تر ارائه شد و تعداد بررسی‌های تشخیصی استاندارد مبتنی بر بیمارستان را می‌توان بیش از یک سوم کاهش داد، از 92000 مراجعه سالانه بیمار به تنها 23000.

نارسایی آدرنال یک اختلال شایع غدد فوق کلیوی است و زمانی رخ می دهد که بدن دیگر قادر به ساخت کورتیزول نیست. یکی از شایع ترین علل این بیماری، درمان ضد التهابی استروئیدی است که به طور گسترده برای شرایطی مانند آسم، آرتریت و بیماری التهابی روده تجویز می شود.

دکتر میگل دبونو، مشاور غدد درون ریز در بیمارستان های آموزشی شفیلد NHS Foundation Trust و استاد افتخاری در دپارتمان انکولوژی و متابولیسم دانشگاه شفیلد، گفت: «حدود 3 درصد از جمعیت برای کنترل شرایط ضد التهابی مانند آسم از استروئیدهای خوراکی استفاده می کنند. آرتریت و بیماری التهابی روده و نیمی از این بیماران از نارسایی غدد فوق کلیوی رنج می برند. ما خوشحالیم که یافته‌های این مطالعه مهم را ارائه می‌کنیم، زیرا این نشان می‌دهد که آزمایش کورتیزول بیدار از طریق یک آزمایش ساده در خانه، روشی سریع‌تر و راحت‌تر برای غربالگری این بیماری فراهم می‌کند، که دقیقاً به اندازه آزمایش خون است. بیماران را قادر می‌سازد تا تشخیص زودهنگام داشته باشند که می‌تواند در پیشگیری از بحران آدرنال کلیدی باشد.»

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  8 روش برتر برای رفع عدم نمایش سابقه تماس در اندروید

پروفسور ماریان نایت، مدیر برنامه تحقیقاتی NIHR برای برنامه مزایای بیمار، افزود: «این یک نمونه عالی از تحقیقات با بودجه NIHR است که فواید فوری برای بیماران به ارمغان می آورد – به آنها این امکان را می دهد که به جای مراجعه، یک آزمایش ساده بزاق را در خانه انجام دهند. به بیمارستان برای آزمایش خون، برای کمک به تشخیص افرادی که در معرض خطر نارسایی آدرنال هستند.”

تیم تحقیقاتی اکنون امیدوار است که به دنبال بودجه بیشتر برای در دسترس قرار دادن این آزمایش برای NHS گسترده تر باشد.

مقاله کامل تحقیق را می‌توانید در وب‌سایت New England Journal of Medicine Evidence بخوانید. این آزمایش توسط دکتر میگل دبونو با مشارکت پروفسور ریچارد راس، استاد غدد درون ریز در دانشگاه شفیلد ساخته شده است.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/tAOTnk
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *