انویدیا در پردازنده‌های گرافیکی مجزا برتری دارد – اما آیا این خبر بدی برای مصرف‌کنندگان است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انویدیا با نگاهی به ارقام جدیدی که نشان دهنده نبرد کارت های گرافیک مجزا از یک شرکت تحلیلگر معروف است، هرگز قدرت بیشتری در بازار پردازنده گرافیکی نداشته است.

ممکن است با Jon Peddie Research (JPR) آشنایی داشته باشید و آخرین گزارش این شرکت در زمینه GPU برای سه ماهه سوم 2022 در اوایل این هفته منتشر شد و همانطور که در آن زمان گزارش دادیم کاهش شدید فروش را نشان داد. اما اکنون، ما طیف کامل تری از ارقام را داریم که وضعیت بازار GPU گسسته (مستقل) و تسلط عالی انویدیا در آن را نشان می دهد.

Wccftech () تقسیم JPR از سهم GPU گسسته را برجسته کرد که نشان می دهد انویدیا با برتری قدرتمندی 88٪ از بازار را در سه ماهه سوم تضمین کرده است، در مقایسه با تنها 8٪ برای AMD. اینتل 4 درصد باقی مانده را در اختیار دارد.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، تصویر کلی تیره و تار است، با فروش گسسته GPU به تنها 14 میلیون واحد در سه ماهه سوم – برای مقایسه، در سه ماهه مشابه سال 2021، 24 میلیون کارت گرافیک جابجا شد. بنابراین، این کاهش 42 درصدی نسبت به سال قبل است، که کاهشی کاملاً ترسناک است، به ویژه زمانی که سه ماهه سوم معمولاً یک سه ماهه قوی‌تر است (با فروش مجدد به مدرسه و در نظر گرفتن فصل تعطیلات).


تجزیه و تحلیل: پرداخت برای امتیاز Nvidia

آنچه در اینجا به طور جدی نشان می دهد این است که چگونه تصویر نسبت به سه ماهه قبل تغییر کرده است. البته در سه ماهه دوم سال 2022، انویدیا هنوز هم تا حد زیادی پادشاه پردازنده‌های گرافیکی بود، اما 80 درصد سهم با AMD در 15 درصد (و اینتل در 5 درصد) داشت. برای دیدن سهم انویدیا تا 88 درصد در سه ماهه سوم و کاهش سهم بازار AMD به نصف به 8 درصد، باید یک نگرانی جدی برای تیم رد باشد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  5 بهترین سازمان دهنده صندلی ماشین برای مرتب کردن ماشین شما

بله، این صرفاً بر روی پردازنده‌های گرافیکی مجزا تمرکز می‌کند، بنابراین داستان کامل را بیان نمی‌کند (بدون در نظر گرفتن کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ یا iGPU)، اما به عنوان یک عکس فوری از بازار ، Nvidia باید از این موضوع بسیار راضی باشد.

در واقع، ما هرگز در تاریخ اخیر ندیده ایم که انویدیا چنین سهم غالبی در گزارش های JPR داشته باشد. با این حال، برای مصرف کنندگان، بدیهی است که این وضعیت چندان سالمی نیست.

چرا که نه؟ از آنجایی که انویدیا با داشتن چنین قدرتی در بازار، اعتماد به نفس این شرکت را افزایش می دهد که با وجود فروش پردازنده های گرافیکی با قیمت های چشمگیر این روزها، مردم هنوز به وضوح از پرداخت امتیاز مالکیت یک محصول Team Green خوشحال هستند.

و این بخشی از دلیلی است که، بدون شک، انویدیا احساس می‌کند که می‌تواند همچنان هزینه‌های سنگینی را برای کارت‌های گرافیکی رده بالای خود در مورد پردازنده‌های گرافیکی جدید Lovelace که اخیراً در قفسه‌ها عرضه شده است، شارژ کند. یک مورد خاص در این مورد RTX 4080 است، که با وجود اینکه محصول پرچمدار Lovelace نیست، قیمتی دارد که شما را به گونه ای دیگر فکر می کند (مخصوصاً بردهای سفارشی برتر از سازندگان کارت شخص ثالث که واقعاً گزاف هستند. از نظر نسبت قیمت به ارزش عملکرد آنها).

بنابراین، در مورد ارقامی که ممکن است برای Q4 ببینیم، زمانی که فروش آن کارت‌های گرافیک Lovelace وارد می‌شود، چطور؟ (به یاد داشته باشید، این ها در Q3 در دسترس نبودند، بنابراین در آمار فعلی منعکس نمی شوند). بر اساس آنچه در مورد انگور شنیده ایم، انویدیا تعداد کمی از کارت های رده بالا را تغییر داده است، و البته، AMD هنوز پردازنده های گرافیکی رقیب خود RDNA 3 را منتشر نکرده است (این کارت ها تا اواسط دسامبر ظاهر نخواهند شد، و به همین ترتیب. تأثیر محدودتری بر ارقام Q4 خواهد داشت).

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  9 روش برتر برای رفع بیدار شدن تصادفی کامپیوتر ویندوز از خواب

چه چیزی باعث این فکر می‌شود: آیا انویدیا واقعاً می‌تواند به سطح 90 درصد تسلط برای Q4 برسد؟ به نظر می رسد کاملاً امکان پذیر است و احتمالاً کاملاً نگران کننده است که این امر ممکن است Team Green را تشویق کند که فکر کند همه چیز با قیمت گذاری GPU دسکتاپ خوب است و می تواند با MSRP ها برای محدوده Lovelace که به طور مشخصی کمتر از کیف پول مناسب هستند پیشرفت کند.

به عنوان نکته پایانی، جالب است بدانید که سهم GPU گسسته اینتل در حال حاضر مقدار نسبتاً قابل توجهی است (و منصفانه بگوییم در سه ماهه دوم بود)، با توجه به اینکه چقدر در بازی برای کارت‌های گرافیک Arc شروع شده است. شاید این زاویه‌ای باشد که در آینده بتوان رقابت قیمت‌گذاری پردازنده‌های گرافیکی را بیشتر کرد، به‌ویژه زمانی که اینتل با اصلاح مداوم درایورهای خود پیشرفت می‌کند – اما می‌توان امیدوار بود که تیم آبی با گذشت زمان چالشی را در این زمینه ایجاد کند.

امیدواریم که این خبر مجله زوم نود و هشت مورد توجه شما قرار گرفته باشد

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/jvm
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *