این دعوای حق نسخه برداری می تواند آینده هوش مصنوعی مولد را شکل دهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

صنعت فناوری ممکن است از موجی از اخراج‌ها، سقوط چشمگیر کریپتوها و آشفتگی‌های مداوم در متحمل شده باشند، اما علیرغم این ابرها، برخی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در حال حاضر چشم به رونق جدیدی دارند – ساخته‌شده بر پایه هوش مصنوعی که می‌تواند متن منسجم، تصاویر جذاب و ایجاد کند. کد عملکردی اما آن مرز جدید برای خودش ابری رو به جلو دارد.

یک شکایت دسته جمعی که در یک دادگاه فدرال در کالیفرنیا در این ماه تنظیم شده است، GitHub Copilot را هدف قرار می دهد، ابزار قدرتمندی که به طور خودکار کدهای کاری را زمانی که برنامه نویس شروع به تایپ می کند، می نویسد. کدنویس پشت شکایت استدلال می کند که GitHub حق نسخه برداری را نقض می کند زیرا زمانی که Copilot کد منبع باز را بازتولید می کند که توسط مجوزی که به آن نیاز دارد بازتولید می کند.

این دعوا در مراحل اولیه است و چشم انداز آن نامشخص است زیرا فناوری اساسی جدید است و با بررسی قانونی زیادی روبرو نشده است. اما کارشناسان حقوقی می گویند که ممکن است بر روند گسترده تر ابزارهای مولد هوش مصنوعی تأثیر بگذارد. برنامه‌های هوش مصنوعی که نقاشی‌ها، عکس‌ها و تصاویر را از طریق یک درخواست و همچنین متنی برای کپی بازاریابی تولید می‌کنند، همگی با الگوریتم‌هایی ساخته شده‌اند که بر روی کارهای قبلی تولید شده توسط انسان‌ها آموزش دیده‌اند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اسلاش جایزه 1 میلیون دلاری را از بنیانگذاران روسی پس از اعتراض صنعت لغو کرد •

هنرمندان تجسمی اولین کسانی بوده اند که قانونی بودن و اخلاقیات هوش مصنوعی را که آثار موجود را در بر می گیرد، زیر سوال برده اند. برخی از افرادی که از خلاقیت بصری خود امرار معاش می کنند از این که ابزارهای هنری هوش مصنوعی آموزش دیده بر روی کار آنها می توانند تصاویر جدیدی به همان سبک تولید کنند ناراحت هستند. انجمن صنعت ضبط آمریکا، یک گروه صنعت موسیقی، نشان داده است که تولید و ریمیکس موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند حوزه جدیدی از نگرانی حق چاپ باشد.

کل این کمانی که ما در حال حاضر می بینیم – این فضای مولد هوش مصنوعی – چه معنایی برای این محصولات جدید دارد که کار این سازندگان را بمکد؟ متیو باتریک، طراح، برنامه نویس و وکیلی که شکایتی را علیه گیت هاب مطرح کرد، می گوید.

Copilot یک نمونه قدرتمند از پتانسیل خلاقانه و تجاری فناوری هوش مصنوعی مولد است. این ابزار توسط GitHub، یکی از شرکت های تابعه که کد صدها میلیون پروژه نرم افزاری را میزبانی می کند، ایجاد شده است. GitHub با آموزش الگوریتمی که برای تولید کد از OpenAI راه‌اندازی هوش مصنوعی بر روی مجموعه وسیعی از کدهایی که ذخیره می‌کند، ساخته است و سیستمی تولید می‌کند که می‌تواند پیشگیرانه قطعات بزرگی از کد را پس از چند ضربه زدن توسط برنامه‌نویس تکمیل کند. یک مطالعه اخیر توسط GitHub نشان می‌دهد که کدنویس‌ها می‌توانند برخی از وظایف را در کمتر از نیمی از زمانی که معمولاً هنگام استفاده از Copilot به عنوان کمک لازم است، انجام دهند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  توییتر توییت هایی با 10000 کاراکتر برای مشترکین آبی معرفی می کند

اما همانطور که برخی از کدنویسان به سرعت متوجه شدند, Copilot گهگاه تکه‌های کد قابل تشخیصی را که از میلیون‌ها خط در مخازن کد عمومی حذف شده است، بازتولید می‌کند. شکایتی که توسط Butterick و دیگران ارائه شده است، مایکروسافت، GitHub و OpenAI را به نقض حق نسخه برداری متهم می کند زیرا این کد شامل انتساب مورد نیاز توسط مجوزهای منبع باز که آن کد را پوشش می دهد، نمی شود.

البته برنامه نویسان همیشه کدهای یکدیگر را مطالعه کرده، یاد گرفته اند و از آنها کپی کرده اند. اما همه مطمئن نیستند که AI منصفانه است که همین کار را انجام دهد، به خصوص اگر هوش مصنوعی بتواند خود هزاران کد ارزشمند را بدون رعایت الزامات مجوز ماده منبع تولید کند. باتریک می‌گوید: «به‌عنوان یک فن‌آور، من از طرفداران بزرگ هوش مصنوعی هستم. من مشتاقانه منتظر همه امکانات این ابزار هستم. اما آنها باید با همه عادلانه رفتار کنند.»

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Ozg
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *