جومیا محصولات و هزینه های خود را کاهش می دهد زیرا مدیریت جدید به دنبال سود است •

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دوشنبه گذشته، جومیا بنیانگذاران ساشا پونیونک و جرمی هودارا، تنها ده روز قبل از گزارش مالی سه ماهه سوم سال 2022 شرکت، از نقش خود به عنوان مدیرعامل کناره گیری کردند. بنابراین، پایان دوره تصدی آنها اولین بار بود که یک چهره جدید – فرانسیس دوفای، رئیس سابق ساحل عاج جومیا و اکنون مدیر عامل فعلی جومیا – مسئولیت جلسه توجیهی سرمایه گذاران را بر عهده گرفت.

در این تماس، دوفای به سرعت تاکید کرد که چرا هیئت نظارت غول تجارت الکترونیک تصمیم به نصب مدیریت جدید گرفته است، و تاکید کرد که رویکرد جومیا برای کسب سود پس از نیم دهه زیان متوالی در NYSE (به عنوان اولین شرکت سهامی عام آفریقا) نیازمند است. اجرای دقیق تر و بازگشت به اصول اولیه تجارت الکترونیک.

گزارش سه ماهه سوم جومیا نگاهی اجمالی به آنچه این رویکرد جدید می تواند ارائه دهد را نشان داد. به عنوان مثال، زیان عملیاتی شرکت و ضرر تعدیل شده EBITDA نسبت به سال گذشته دو رقمی کاهش یافت. زیان عملیاتی آن 33 درصد از 64 میلیون دلار به 43.2 میلیون دلار کاهش یافت، در حالی که زیان EBITDA تعدیل شده 13 درصد از 52.5 میلیون دلار به 45.5 میلیون دلار کاهش یافت. پایین ترین سطح خود در شش فصل اخیر.

این کاهش زیان ناشی از کاهش شدید هزینه‌های بازاریابی در قالب هزینه‌های فروش و تبلیغات است که 31.5 درصد از 24 میلیون دلار به 16.4 میلیون دلار در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است، و برنامه بهبود درآمدزایی که شاهد افزایش سود ناخالص 29.2 بوده است. درصد در همان دوره

ما می خواهیم به طور قابل توجهی اقتصاد واحد خود را بهبود بخشیم و پایه های مناسب برای رشد بلندمدت ایجاد کنیم. در گذشته، ما شاهد رشد زیادی به عنوان تابعی از بازاریابی و رویدادهای تبلیغاتی بوده‌ایم که در نتیجه منجر به تغییر اقتصاد ما می‌شود. “این راهی نیست که ما می خواهیم آینده را ببینیم. و ما معتقدیم که موارد موفقیت زیادی در سراسر کشورهایمان داریم که نشان می‌دهد می‌توانیم همزمان رشد کرده و اقتصاد را بهبود ببخشیم.»

دوفای گفت که می‌خواهد جومیا به پلتفرم جذاب‌تری برای فروشندگان شخص ثالث تبدیل شود. یکی از راه‌هایی که جومیا برای دستیابی به این هدف برنامه‌ریزی می‌کند این است که از میان‌برهای درآمدزایی که در گذشته استفاده می‌کرد دور شود، جایی که کمیسیون خدمات فروشندگان را افزایش می‌داد (به عنوان مثال، 20-25٪ برای اقلام مد و 5-10٪ برای اقلام الکترونیکی). در عوض، این شرکت قصد دارد از طریق ارزش افزوده مانند راه حل های تبلیغاتی و ایجاد عرضه محلی قوی تر کالا، درآمدهای جدیدی ایجاد کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  کار از راه دور به این معنی است که این استارتاپ می تواند از مغزها در بازارهای نوظهور برای ایجاد اختلال در مشاوران مدیریت استفاده کند

دوفای اضافه می‌کند که مورد دوم به ویژه مهم است زیرا جومیا با کاهش ارزش پول محلی از بازارهای اصلی خود: نیجریه، مصر و ساحل عاج مبارزه می‌کند، که بر تجارت الکترونیک آن تأثیر می‌گذارد. طبق گزارش سه ماهه سوم 2022، نایرا نیجریه، پوند مصر و CFA غرب آفریقا به ترتیب 5، 14 درصد و 13 درصد در برابر دلار در دوره نه ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 کاهش یافتند. بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان با تاثیرات نوسانات ارز دست و پنجه نرم می کنند. جومیا نمونه خوبی از این موضوع است، با درآمد آن 50.5 میلیون دلار برای سه ماهه سوم 2022، رقمی که اگر ارزهای جهانی در سال گذشته ثابت می ماندند، رقمی معادل 56.6 میلیون دلار بود.

نوسانات ارزهای خارجی تأثیر زیادی بر ما دارد. مهمتر از همه، این امر بر عرضه در بازار تأثیر می گذارد و دریافت عرضه مناسب در زمان مناسب برای فروش به مشتریان را برای همه خرده فروشان از جمله جومیا دشوارتر می کند. به عنوان مثال، در چندین کشور شاهد بوده ایم که دولت ها برای محافظت از ارزهای خود اقدام کرده اند که اغلب شامل محدودیت های بسیار بزرگ برای گمرک است. [which] به طور اجتناب ناپذیری بر نوع عرضه ای که ما موفق به ارائه به می شویم تأثیر می گذارد. اما ما بر این باوریم که برای کاهش آن برنامه درستی ارائه می کنیم، یکی از آنها تمرکز زیادی بر جذب عرضه محلی از توزیع کنندگان و فروشندگان است که در همه بازارها بسیار حیاتی است. انجام خوب در این بخش به ما کمک می کند تا وضعیت اقتصاد کلان فعلی را کاهش دهیم.»

همانطور که جومیا زنجیره تامین محلی خود را بازسازی می کند، برخی از پیشنهادات خود را که بازده خوبی از سرمایه گذاری در یازده بازار خود نداشته اند، کاهش می دهد. دوفای افزود: “اینها پروژه هایی هستند که ما احساس نمی کنیم ارزش مناسبی به اکوسیستم ما، مشتریان و فروشندگان ما و پلت فرم اضافه می کنند.” با این حال، برخی از این خطوط تولید در چند بازار به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اینها شامل پلتفرم لجستیک به عنوان سرویس Jumia است که چند ماه قبل راه اندازی شد و در مقطعی 3.5 میلیون بسته (هنوز در نیجریه، ساحل عاج و مراکش فعال است) و تجارت الکترونیک مواد غذایی First Party (فعال در نیجریه و عاج). ساحل).

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه نصب Spotify بر روی ساعت گارمین

از طرف دیگر، جومیا پرایم به طور نامحدود متوقف شده است. جومیا پرایم که در سال 2019 راه اندازی شد، به عنوان یک سرویس تحویل مبتنی بر اشتراک ارائه شد که ارسال رایگان را به مشتریان در بازار خود ارائه می دهد. این محصول که از پرایم الگوبرداری شده است، یکی از اصلی ترین استراتژی های جومیا برای جذب کاربر بود و در حالی که بیش از 3.1 میلیون مشتری فعال سه ماهه در این پلتفرم (سه ماهه سوم 2022) وجود دارد، به نظر می رسد این کشش و حجم کسب و کار پرایم وارد شده است. در مقایسه با میزان سرمایه گذاری دریافتی، از اهداف شرکت کوتاهی کرده است.

در همین حال، برنامه جومیا برای تسریع رشد سفارش در پلتفرم خود (افزایش 11 درصدی سالانه در سه ماهه سوم) و درآمد (افزایش 18.4 درصدی در بازه زمانی مشابه)، مبتنی بر توانایی آن در گسترش مجموعه محصولات خود در چهار دسته کلیدی است. Dufay آن‌ها را به‌عنوان لوازم الکترونیکی مصرفی، مد و زیبایی، لوازم خانگی و تحویل غذا، دسته‌بندی سریع‌ترین رشد پلت‌فرم از نظر شرایط سفارش و GMV که رشد آن از JumiaPay، بازوی فین‌تک این شرکت که در حال حاضر روی نیجریه و مصر متمرکز است، پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، جومیا انتظارات خود را برای به پایان رساندن سال با ضرر تعدیل شده EBITDA که بیش از 220 میلیون دلار نیست، تغییر نداده است. این شرکت سه ماهه سوم امسال را با وضعیت نقدینگی 284.7 میلیون دلار که در این میان 104.3 میلیون دلار به صورت نقد و معادل نقدی است.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/JNU
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *