سرمایه گذاران به دنبال فرصت های بازار هستند، نه فقط اندازه •

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هر زمین عرشه نیاز به یک اسلاید “بازار” دارد. متأسفانه، اکثر کارآفرینان دچار لغزش بازار اشتباه می شوند.

این لزوماً تقصیر آنها نیست. تقصیر در صنعت مربیگری زمین است که اصرار دارد که هر عرشه دارای یک اسلاید با TAM، SAM و SOM باشد. (بازار قابل آدرس دهی کل، بازار آدرس پذیر قابل سرویس، بازار قابل دستیابی قابل سرویس یا تغییرات در این شرایط.)

می توانید قالب های این اسلاید را در سراسر اینترنت پیدا کنید. تقریباً همیشه، الگو دارای سه حباب است. گاهی اوقات آنها در کنار هم ظاهر می شوند، مانند کاسه های فرنی سه خرس، و گاهی اوقات آنها به زیبایی در داخل یکدیگر، مانند یک عروسک ماتریوشکا، لانه می کنند.

ادعای افسانه ای اندازه بازار

شگفت آور است که چگونه این لغزش اندازه بازار سه حبابی گسترش یافته است. به نظر می رسد که هرجای کره زمین می روم، از استکهلم تا شنژن، کارآفرینان از اسلاید مشابهی استفاده می کنند.

به طور معمول، کارآفرینان ادعا می کنند، “TAM جهانی ما X میلیارد دلار است، اما ما قرار است در قسمت خاصی از جهان شروع کنیم، جایی که SAM ما Y میلیارد دلار است. و ما به طور محافظه کارانه پیش بینی می کنیم که SOM ما Z میلیارد دلار است.

گاهی اوقات، آنها همچنین نرخ رشد سالانه ترکیبی بسیار دقیقی را نشان می‌دهند (“با CAGR 17.65٪”) تا دقت تحلیلی خود را نشان دهند.

اسلاید معمولی به اندازه بازار منسوخ شده است.

واضح است که چرا کارآفرینان سعی می کنند اندازه بازار خود را افزایش دهند. به آنها گفته شده است که سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر فقط به تک شاخ ها علاقه دارند، بنابراین آنها تصور می کنند که بهترین راه برای تبدیل شدن به یک شاخ این است که به دنبال بزرگترین بازار ممکن بروند.

احتمالاً تصور این است که به دست آوردن 2٪ از یک بازار بسیار بزرگ آسان تر از به دست آوردن 20٪ از یک بازار کوچکتر است. بنابراین، آنها با جدیت به دنبال داده های بازار هستند که به آنها امکان می دهد ادعا کنند که TAM آنها شاید 56 میلیارد دلار یا 256 میلیارد دلار یا حتی بهتر از آن 2.5 تریلیون دلار است.

وقتی این اسلاید ظاهر می شود، بیشتر سرمایه گذاران می خندند (یا گریه می کنند). اعداد نه تنها همیشه اغراق آمیز هستند، بلکه بی ربط هستند.

اندازه بازار در مقابل فرصت بازار

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/JQAoLe
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *