با پوشیدنی کوچک و بی سیم تشخیص آپنه خواب که عازم ایالات متحده است، آشنا شوید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

به گزارش سایت نود و هشت زوم با پوشیدنی کوچک و تشخیص آپنه خواب که عازم ایالات متحده است، آشنا شوید
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

استارت‌آپ پزشکی Acurable مجوز FDA را برای یک دستگاه تشخیصی بی‌سیم جدید برای تشخیص از راه دور آپنه انسدادی خواب (OSA) به دست آورده است. عرضه رسمی به بازار ایالات متحده در تابستان امسال در نظر گرفته شده است. پوشیدنی آن در حال حاضر توسط تعدادی از بیمارستان‌ها در بریتانیا (جایی که در سال 2021 راه‌اندازی شد) و در اتحادیه اروپا پس از اخذ مجوزهای قانونی محلی در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استارت‌آپ که در سال 2016 تأسیس شد، زاییده فکر استاد امپریال کالج استر رودریگز-ویلگاس، مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پوشیدنی دانشگاه است که حدود 1.5 دهه را صرف تحقیق در مورد استفاده از حسگر صوتی برای ردیابی نشانگرهای زیستی تنفسی برای تشخیص بیماری‌های قلبی تنفسی کرد. کاری که زیربنای سخت افزار تجاری است.

این استارت‌آپ مستقر در لندن در ماه اکتبر با توجه به راه‌اندازی در ایالات متحده، مبلغ ۱۱ میلیون یورو سری A (حدود ۱۱.۸ میلیون دلار) را جمع‌آوری کرد. قبل از آن، 1.8 میلیون پوند (2.2 میلیون دلار) در سه کمک مالی مختلف از Innovate UK، یک نهاد ملی که از تجاری سازی محصول پشتیبانی می کند، دریافت کرد. سرمایه‌گذاران خصوصی در استارت‌آپ medtech عبارتند از Alma Mundi Ventures مستقر در مادرید، Kindred Capital لندن و KHP Ventures، یک صندوق خطرپذیر متمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی نیز در بریتانیا که با همکاری دو بیمارستان NHS Trust (کینگز کالج و گای و سنت توماس) است. و کینگز کالج لندن.

OSA به یک مزمن اشاره دارد وضعیت تنفسی که با مکث تنفسی ناشی از انسداد راه هوایی فوقانی فرد در هنگام خواب مشخص می شود. تصور می شود که درصد کمی از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد – حدود 1.5 میلیون بزرگسال در بریتانیا. و حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده (با افراد بیشتری در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفته اند) – و اگرچه بلافاصله تهدید کننده زندگی نیست، می توان آن را به پیامدهای جدی برای سلامتی دارد زیرا می تواند به شرایطی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، زوال عقل و حتی حملات قلبی کمک کند و درمان یا مدیریت را مهم می کند.

با توجه به هزینه نظارت طولانی مدت، خدمات مراقبت های بهداشتی اغلب برای مدیریت شرایط مزمن تلاش می کنند. اما رودریگز-ویلگاس توضیح می‌دهد که در مورد آپنه خواب حتی یک چالش برای خدمات بهداشتی برای تشخیص این بیماری وجود دارد – زیرا آزمایش‌های پلی سومنوگرافی سنتی ناخوشایند و/یا پرهزینه هستند. (از بیمار خواسته می شود تا یک شب در یک مرکز ویژه بخوابد، جایی که به او یک دسته حسگر سیمی تعبیه شده است. یا در غیر این صورت به آنها آموزش داده می شود که چگونه الکترودهای مختلف را خودشان در خانه قرار دهند، با خطر مرتبط با این آزمایش که انجام می شود. اگر حسگرها به درستی نصب نشده باشند یا در هنگام خواب جدا شوند، باید تکرار شود.)

پوشیدنی کوچک و خودکاربرد Acurable به گونه‌ای طراحی شده است که روشی بسیار مناسب‌تر (و مقرون به صرفه‌تر) برای تشخیص این عارضه ارائه دهد – به این ترتیب آزمایش از راه دور (در خانه بیماران) و بسیار ساده است تا بیماران بتوانند خود اداره کنند.

یکی از اولین پذیرندگان محصول Acurable – دکتر مایکل هریسون، پروفسور جراحی و اطفال در بیمارستان کودکان UCSF – به شدت تحسین می کند و در بیانیه ای حمایت می کند که این دستگاه “بازی را برای بیماران ما تغییر داده است، زیرا تجربه بسیار ساده‌تر و راحت‌تر، و همچنین صحبت درباره اینکه چگونه «پزشکان را قادر می‌سازد تا چندین مطالعه شبانه را در یک زمان انجام دهند و با تشخیص سریع‌تر نتایج بیماران را بهبود بخشند».

رودریگز-ویلگاس به نوبه خود می‌گوید که نقشی را برای توسعه فناوری‌ها برای حل مشکلات با تأثیر اجتماعی قابل‌توجه با رسیدگی به تنگناهای مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با شرایط تنفسی مزمن (و اغلب کمتر تشخیص داده شده) که با آپنه خواب شروع می‌شود، می‌دید. بنابراین، برنامه این است که استارت‌آپ او در آینده ابزارهای پوشیدنی بیشتری را برای سایر بیماری‌های تنفسی مانند COPD و آسم به بازار بیاورد – همه این‌ها بر اساس فناوری اصلی سنجش آکوستیک توسعه‌یافته برای اولین دستگاه هستند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  پلتفرم تدارکات Zip 100 میلیون دلار با ارزش 1.5 میلیارد دلار جمع آوری می کند

“چیزی که من زود متوجه شدم این بود [chronic cardiorespiratory conditions] اگر به آن ادامه دهیم، چیزی قابل حل نخواهد بود [traditional healthcare] فرآیندها – که موضوع پمپاژ پول به سیستم نیست. چون نیروی انسانی هم هست. بنابراین شما به پزشکان، پرستاران، و باید درک کنید. بنابراین، جایی بود که سفر من با فناوری آغاز شد،» او به TechCrunch می گوید. “در حال تصمیم گیری در مورد چگونگی ایجاد فناوری هایی که می توانند تنگناها را حل کنند و زندگی بیماران را بهتر کنند؟”

به گفته رودریگز-ویلگاس، در حالی که تحقیقات اصلی در زمینه تولید محصول بیش از یک دهه طول کشیده است، طراحی، نمونه سازی و ساخت محصول واقعی حدود شش یا هفت سال طول کشید – بنابراین کار بر روی مواردی مانند کوچک کردن سخت افزار و طراحی یک UX با دسترسی بالا. استفاده از آن برای بیماران در هر سنی (و توانایی های فنی) آسان است که برای او یک اولویت بزرگ بود.

او می‌گوید: «این برنامه طوری طراحی شده است که جایی برای استرس یا شکست وجود نداشته باشد. “من در ابتدا مجبور بودم با افراد رابط کاربری خود گفتگوهای زیادی داشته باشم زیرا آنها نمی توانستند بفهمند از کجا می آید.”

دستگاه AcuPebble بیمار زن (اعتبار عکس - قابل درمان)

یک بیمار که خود AcuPebble را با راهنمایی از برنامه مدیریت می کند (اعتبار عکس: قابل درمان)

در مورد سخت افزار، دستگاه سنجش تک شات این استارت آپ، که AcuPebble نام دارد، کمی شبیه یک غلاف قهوه است که به رنگ سفید براق مانند رنگ شده است. آنقدر ظاهر شیک و مینیمالیستی به نظر می رسد که به جای یک ابزار پزشکی، بدون پلاستیک خاکستری مفید یا دسته های کابل ترسناکی که در آن دیده می شود، به نوعی دستگاه مصرف کننده شباهت دارد.

این نگاه ناب کاملاً با طراحی است – منعکس کننده مأموریت فراگیر Acurable برای بازنگری در یک گلوگاه تشخیصی پیچیده با استفاده از اتوماسیون مبتنی بر حسگر.

بیماران از AcuPebble در خانه استفاده می کنند، جایی که در طول شب به پوست گردنشان چسبیده است (با استفاده از یک چسب ثبت شده). همچنین یک دستگاه پزشکی یکبار مصرف است – جمع آوری و آپلود داده های کافی در طول یک شب تنفس فرد خواب برای ایجاد تشخیص. (بنابراین برای قرض گرفتن یکی دیگر از افسانه های اپل، می توانید بگویید که برای “فقط کار” طراحی شده است.)

این کیت با استفاده از میکروفون‌های پیزوالکتریک MEMS کوچک و با کارایی بالا کار می‌کند تا – به عبارت ساده – به تنفس بیماران در هنگام خواب گوش دهد. اگرچه Rodriguez-Villegas از جزئیات دقیق نحوه عملکرد محافظت می شود، اما می گوید که این محصول فقط تا حدی پتنت شده است، بنابراین حفاظت از IP همچنان یک نگرانی است.

حسگر صوتی به عنوان یک ابزار تشخیصی در مراقبت های بهداشتی البته چیز جدیدی نیست – فقط به گوشی پزشکی فکر کنید. اما آنچه در اینجا جدید است، درک چشم انداز صوتی مرتبط با شرایط قلبی تنفسی است که Acurable توانسته است طی سال ها تحقیق برای جداسازی نشانگرهای زیستی مرتبط ایجاد کند.

این سخت افزار برای شناسایی نشانگرهای زیستی خاصی طراحی شده است که ما به دنبال آن هستیم و این نشانگرهای زیستی با نمونه های معمولی بسیار متفاوت هستند. و چگونه این را بدانیم؟ رودریگز-ویلگاس می‌گوید: «باز هم به این دلیل است که تقریباً دو دهه از ساخت آن می‌گذرد.

داده‌هایی که دستگاه می‌گیرد در فضای ابری آپلود می‌شود، جایی که توسط Acurable پردازش می‌شود که الگوریتم‌های آن تشخیص خودکاری را ایجاد می‌کنند که برای بررسی به پزشکان (انسانی) ارسال می‌شود. بسیاری از تحقیقاتی که زیربنای این سخت افزار است، بر درک «سیگنال در نویز» خاص بدن انسان متمرکز شده است که زیست شناسی پر سر و صدا انسان را در بیومارکرهای تنفسی مورد علاقه برای تشخیص شرایط قلبی تنفسی خاص مورد توجه قرار می دهد.

الگوریتم هایی که برای تشخیص آپنه خواب استفاده می کند، یادگیری ماشینی یا هر شکل دیگری از هوش مصنوعی نیست. به گفته رودریگز-ویلگاس، که بر استفاده از الگوریتم‌هایی که «کاملاً قابل ردیابی» هستند، تأکید می‌کند، داده‌های رویکرد آن نیز مبتنی بر داده‌های رویکردی نیست. اگرچه او استفاده از هوش مصنوعی در آینده را کاملاً رد نمی کند – اما قاطعانه می گوید که هوش مصنوعی برای این محصول غیر ضروری است و در واقع، توضیح پذیری در مراقبت های بهداشتی یک جزء ضروری است. که نباید جعبه سیاهی برای تشخیص پزشکی وجود داشته باشد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  6 بهترین راه حل برای باز نشدن Microsoft Word در iPhone، iPad و Mac

“در این محصول – و محصولی که اکنون در بازار وجود دارد – هوش مصنوعی وجود ندارد. این پردازش سیگنال فیزیولوژیکی بر اساس مدل‌سازی فیزیولوژیکی بسیار منحصربه‌فرد است که ما در آن متخصص هستیم.» همه چیز در الگوریتم‌ها به دلیل مشخصی اتفاق می‌افتد، بنابراین الگوریتم‌ها کاملاً قابل ردیابی هستند… باز هم، این بر اساس تحقیقاتی است که ما برای سال‌ها در زمینه تنفس انجام دادیم. که ما را به آن سو رساند. داده محور نیست. این واقعاً مبتنی بر داده نیست. من واقعا نمی توانم به شما بگویم دقیقاً چیست. زیرا این بخشی از IP محاسباتی است.

اما من درک می‌کنم که امروزه همه به دلیل اینکه هوش مصنوعی در ذهن همه وجود دارد، تقریباً مانند این است که فکر پیش‌فرض، درست است، که چیزها هوش مصنوعی هستند یا مبتنی بر داده‌ها هستند. نه نه. ما می دانیم که چرا همه چیز در حال وقوع است. بنابراین، همانطور که ممکن است بدانید، می دانید که چرا قلب شما می تپد و [the steps in the cardiac cycle that take place around that] این طوری خواهد شد.»

پروفسور استر رودریگز-ویلگاس، بنیانگذار Acurable (اعتبار عکس - قابل درمان)

پروفسور موسس استر رودریگز-ویلگاس (اعتبار عکس: قابل درمان)

نشان دادن اثربخشی الگوریتم های تشخیصی آن، بخش اصلی به دست آوردن مجوز قانونی برای AcuPebble بود. و جزئیات یک کارآزمایی بالینی این دستگاه، که در Royal Free NHS Trust با حجم نمونه 150 بیمار انجام شد – مقایسه استفاده با پلی گرافی چند کاناله در خانه و به دنبال آن تفسیر سیگنال دستی متخصص خواب – را می توانید در اینجا بیابید. .

Acurable می گوید که این اولین وسیله پزشکی پوشیدنی است که نشان CE را در اروپا برای آزمایش خودکار OSA در خانه به دست آورد. بنابراین، در منطقه اصلی خود، دارای مجوز قانونی برای تشخیص های کاملاً خودکار است. اما، در عمل، این محصول به گونه‌ای تنظیم شده است که داده‌ها (و تشخیص) برای یک پزشک ارسال می‌شود – که به راحت نگه داشتن این کاربران ضروری با یک ابزار جدید کمک می‌کند – بنابراین هنوز یک انسان در حلقه وجود دارد.

در ایالات متحده – جایی که دستگاه Acurable به طور رسمی در تابستان امسال عرضه می شود – مجوز 512K از FDA برای ارزیابی OSA در بزرگسالان برای دو نوع دستگاه سفارشی شده برای بازار مراقبت های بهداشتی آمریکا به دست آمده است. (رودریگز-ویلگاس توضیح می‌دهد که برای آن ثبت نام نکرده است از نو از آنجایی که هیچ دستگاهی در بازار وجود ندارد که تشخیص خودکار OSA را انجام دهد.)

نسخه های ایالات متحده این محصول داده ها را برای بررسی و ارائه تشخیص به یک پزشک ارسال می کند. بنابراین، در آن بازار، آن را به شدت به عنوان یک ابزار پشتیبانی بالینی قرار داده است. اما این به تفاوت‌های موجود در محیط نظارتی است، نه تفاوت فنی در توانایی در نسخه‌های مختلف محصول در هر بازار.

هنوز روزهای اولیه برای Acurable است – با «ده‌ها» بیمارستان از AcuPebble در این مرحله. اما انتظار دارد با راه اندازی در ایالات متحده، استفاده از آن افزایش یابد و پیش بینی می کند که تیم خود را تا حدود 300٪ گسترش دهد.

Rodriguez-Villegas همچنین می‌گوید که قصد دارد «در نهایت» به فروش محصولات مصرفی گسترش یابد – اما نه قبل از اینکه پزشکان بتوانند با استفاده از دستگاه و داده‌هایی که ارائه می‌کند راحت باشند.

او نسبت به پوشیدنی‌های مصرف‌کننده نسل کنونی – که می‌تواند طیف وسیعی از ادعاهای ردیابی سلامتی را در خود جای دهد و حتی شامل ویژگی‌های نوع تشخیص آپنه خواب، مانند ردیابی SPO2 در شب است، رد می‌کند – می‌گوید بسیاری از این پوشیدنی‌های مصرف‌کننده داده‌هایی تولید می‌کنند که «بسیار، بسیار گمراه‌کننده» است. “و “مقدار زیادی استرس” برای مصرف کنندگان ایجاد می کند. و در واقع برای پزشکانی که با بیمارانی مواجه می‌شوند که داده‌های بهداشتی غیرقابل اعتماد و غیرپزشکی خود را آورده‌اند.

او می افزاید: «پس این وضعیتی است که ما کاملاً می خواهیم از آن اجتناب کنیم. هر کسی می تواند نتایج ما را بررسی کند. آیا خیلی خیلی خوب است بسیار بسیار قابل اعتماد است. اما در مورد ابزارهای پوشیدنی، شک و تردیدهای زیادی در جامعه پزشکی وجود دارد. و به همین دلیل تصمیم گرفتیم پایین بیاییم [this regulated medical device] مسیر.”

امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/nTbcst
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *