دادگاه بریتانیا ادعای سوءاستفاده از داده‌های بهداشتی به سبک اقدام کلاسی را علیه Google DeepMind رد کرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش سایت نود و هشت زوم دادگاه بریتانیا ادعای سوءاستفاده از داده‌های بهداشتی به سبک اقدام کلاسی را علیه Google DeepMind رد کرد
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

پس از اینکه دادگاه لندن شکایتی را که سال گذشته علیه غول فناوری و بخش آن، DeepMind، که به دنبال جبران سوء استفاده از سوابق پزشکی بیماران NHS بود، رد کرد، گوگل بر دیگر دعوای حریم خصوصی در سبک اقدام کلاسی بریتانیا پیروز شد.

این تصمیم بر موانع پیش روی ادعاهای غرامت سبک اقدام کلاسی برای نقض حریم خصوصی در بریتانیا تأکید می کند.

شاکی به دنبال طرح ادعای نماینده از طرف حدود 1.6 میلیون نفر بود که سوابق پزشکی آنها – از سال 2015 – بدون اطلاع یا رضایت آنها به DeepMind منتقل شده بود – و به دنبال خسارت برای استفاده غیرقانونی از داده های پزشکی محرمانه بیماران بودند. شرکت هوش مصنوعی متعلق به گوگل توسط Royal Free NHS Trust همکاری کرده بود که داده‌های بیماران را برای توسعه برنامه‌ای برای تشخیص آسیب حاد کلیه ارسال می‌کرد. ناظر حفاظت از داده های بریتانیا بعداً دریافت که تراست فاقد مبنای قانونی برای پردازش بوده است.

در حکمی که امروز توسط دادگاه سلطنتی لندن صادر شد، قاضی هیدر ویلیامز این پرونده را به این دلیل رد کرد که این پرونده دارای شرایط لازم برای اقامه دعوای وکالت نیست، که مستلزم آن است که این ادعا بر اساس شرایط عمومی باشد که در مورد دادگاه اعمال می شود. در کل طبقه به جای شرایط فردی، در نتیجه این ادعا ناکام خواهد ماند.

شاکیان تلاش کرده بودند این دیوار قانونی را با جستجوی تنها «کمترین خسارات مخرج مشترک» برای هر یک از اعضای طبقه مورد ادعا کاهش دهند – به این معنی که آنها برای جبران خسارت محاسبه شده با در نظر گرفتن «حداقل آسیب غیرقابل کاهش» متحمل شده توسط همه اعضا شکایت کردند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  الاد گیل، سرمایه‌گذار مشهور، در مورد اینکه چگونه رقابت بزرگ هوش مصنوعی احتمالاً از بین خواهد رفت

با این حال، حتی این نوار کاهش یافته نیز از بین نرفت، زیرا قاضی «تغییرهای مرتبط زیادی» را بین اعضای کلاس شناسایی کرد و به این نتیجه رسید که هر تلاشی برای ترسیم مجدد کلاس برای ایجاد یک ادعای قابل اجرا، چالش‌های بزرگی وجود دارد. مشکل اساسی و ذاتی در شناسایی یک ادعای قابل قبول برای هر یک از اعضای طبقه در صورتی که این ادعا به عنوان یک دعوی نمایندگی بر اساس شرایط معمول مطرح شود.

با شرکت حقوقی اندرو پریسمال که به نمایندگی از شاکی است، برای اظهار نظر تماس گرفته شد اما در مطبوعات پاسخی نداده بود.

سخنگوی Google DeepMind این بیانیه را با استقبال از این حکم ارسال کرد: «خوشحالیم که دادگاه تصمیم گرفته است به این رسیدگی ها پایان دهد. همانطور که بحث کردیم، این ادعا بی‌اساس و بی‌اساس است.»

این اولین بار نیست که ادعاهای خسارات حریم خصوصی به سبک کلاسی علیه گوگل در بریتانیا متوقف می شود. در سال 2021، دادگاه عالی به طور قطعی اقدام نماینده دیگری را که توسط یک فعال حقوق مصرف کننده در رابطه با راه حلی که گوگل برای لغو تنظیمات حریم خصوصی کاربران در مرورگر اپل بین سال های 2011 تا 2012 اعمال کرده بود، مسدود کرد.

تلاش قبلی Prismall برای طرح ادعای نمایندگی علیه Google و DeepMind تحت قانون حفاظت از داده‌های بریتانیا، پس از پیروزی Google در دادگاه عالی فوق‌الذکر، کنار گذاشته شد. او سپس به تجدید ادعای خود بر اساس قانون عرفی جرم سوء استفاده از اطلاعات خصوصی ادامه داد تا این پرونده امروز رد شود.

اقامه دعوی حقوقی برای خسارت به عنوان یک فرد بسیار پرهزینه است. بنابراین فقدان یک مسیر مشخص برای شهروندان بریتانیا برای پیگیری دعوی حقوقی به سبک اقدام دسته جمعی در مورد آسیب های حریم خصوصی به این معنی است که گزینه های بسیار محدودی برای آنها وجود دارد تا برای سوء استفاده از داده های خود جبران خسارت کنند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه تولید رمزهای عبور قوی در آیفون، آیپد و مک

در سال 2017، ناظر حفاظت از داده‌های بریتانیا حتی جریمه‌ای برای NHS Trust صادر نکرد که متوجه شد سوابق بیماران را به‌طور غیرقانونی به DeepMind داده است. همچنین به غول فناوری دستور داده نشد که اطلاعات بیماران را حذف کند. و در حالی که گوگل متعاقباً – در سال 2021 – برنامه را از کار انداخت، DeepMind توانسته بود با تعدادی از NHS Trusts قراردادهایی امضا کند تا از یک نرم افزار توسعه یافته با استفاده از داده های شخصی پردازش شده غیرقانونی استفاده کند. بنابراین شکایت از تنظیم‌کننده حریم خصوصی ملی به این امید که قانون شکنان را به طور معنی‌داری تحریم کند، برای بریتانیایی‌ها نیز راه مطمئنی برای رسیدن به نتایج موفقیت‌آمیز نیست.

این تصویر به طور فزاینده ای متفاوت در اتحادیه اروپا است، جایی که دستورالعمل جبران خسارت جمعی در سال 2020 تصویب شد که قرار است ماه آینده لازم الاجرا شود. هدف این قانون تقویت حقوق مصرف‌کننده از طریق آسان‌تر کردن شهروندان این بلوک در طرح دعوای نمایندگی و شکایت جمعی در مورد نقض حقوقشان است.

به آن اضافه کنید، تغییر دیگری در قوانین مسئولیت محصولات اتحادیه اروپا به منظور تسهیل شکایت افراد برای خسارات ناشی از نرم افزار و سیستم های هوش مصنوعی، از جمله برای نقض حقوق اساسی مانند حریم خصوصی، در نظر گرفته شده است.

حکم اخیر دیوان دادگستری اتحادیه اروپا همچنین نشان داد که چارچوب حفاظت از داده های این بلوک آستانه ای برای آسیب برای ادعای غرامت نقض تعیین نمی کند.

امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uxPsuu
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *