روندهای فناوری دیجیتال که سلامت زنان را شکل می دهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای روز جهانی زن، تیم سیمپسون، مدیر کل Hologic انگلستان و ایرلند، به نوآوری های کلیدی سلامت دیجیتال در سلامت زنان نگاه می کند.

روز جهانی زن یادآوری بزرگی برای توقف، تأمل و تمرکز بر توسعه سلامت زنان، فناوری‌ها و پیشرفت‌های آینده است. امسال، به مناسبت روز جهانی زن، سازمان ملل متحد بر «DigitALL: نوآوری و فناوری برای برابری جنسیتی، که برای پیشرفت مداوم سلامت زنان ضروری است» تاکید می کند.

سلامت زنان اغلب نادیده گرفته شده است – حتی اگر 50٪ از جمعیت را شامل می شود. با این حال، اکنون بیش از هر زمان دیگری، ما شروع به درک تفاوت در نیازها و نتایج سلامتی بین مردان و زنان کرده‌ایم. پیشرفت‌های علمی، فناوری‌ها و سیاست‌های جدید فرصت‌های منحصر به فردی را برای بهبود سلامت زنان و جلوگیری از تلفات قابل توجه از نظر بار، هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌کنند.

در دنیای دیجیتال ما، داده ها همه چیز هستند زیرا نوآوری، رشد و بهبود را هدایت می کنند. چالش‌های سلامت زنان بسیار گسترده و پیچیده است، اما راه‌هایی برای بهبود، سریع‌تر و کارآمدتر کردن مراقبت‌های بهداشتی زنان با پشتیبانی از فناوری‌های در حال تکامل وجود دارد – به‌ویژه فناوری‌های جمع‌آوری داده‌ها، زیرا اگر اندازه‌گیری نکنیم، نمی‌توانیم آن را تنظیم و بهبود دهیم.

به عنوان فردی که در زمینه سلامت زنان کار می کند، مشاهده پیشرفت های مداوم در فناوری جالب است. برخی از این روندهای فراگیر برای مدتی وجود داشته اند و من پیش بینی می کنم در سال های آینده اهمیت بیشتری پیدا کنند.

هوش مصنوعی اینجاست تا بماند

همه ما با اصطلاح هوش مصنوعی آشنا هستیم. با این حال، در طول دهه گذشته، ما بیشتر از مزایای آن در بهبود و کارآمدتر کردن سلامت زنان و در عین حال کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی با کاهش خطاهای پزشکی و ارائه پیش بینی های قابل اعتمادتر آگاه شده ایم. روش‌های مختلفی وجود دارد که هوش مصنوعی به زنان کمک می‌کند، از جمله تشخیص زودهنگام سرطان با تشخیص ناهنجاری‌های نامرئی با چشم غیرمسلح یا بهبود نتایج بارداری با کمک به شناسایی اختلالاتی مانند دیابت بارداری یا نقایص مادرزادی مادرزادی.

این مهم است که هوش مصنوعی در دنیای پزشکی از پتانسیل کامل خود برای رفع نیازهای سلامت زنان استفاده شود. یکی از بزرگترین حوزه هایی که هوش مصنوعی در آن تکامل یافته است، برنامه های غربالگری است. در تصویربرداری سرطان سینه، هوش مصنوعی اغلب به عنوان یک ابزار پشتیبانی تصمیم هنگام خواندن ماموگرافی و مشخص کردن بافت مشکوک استفاده می شود. با این حال، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به پزشکان کمک کند تا با ارائه رژیم‌های غربالگری فشرده‌تر و سایر تکنیک‌های پیشگیرانه برای بررسی سلامت پستان، احتمال ابتلا به سرطان را پیش‌بینی کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی همچنین برای ایجاد تصاویر دیجیتالی از اسلایدهای اسمیر دهانه رحم از نمونه هایی که برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مثبت بوده است، استفاده می شود، ویروسی که بیش از 95 درصد از سرطان های دهانه رحم را تشکیل می دهد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  10 بهترین نکته و ترفند ماشین حساب برای آیفون

اعلامیه اخیر دولت بریتانیا مبنی بر سرمایه گذاری 16 میلیون پوندی در شرکت های هوش مصنوعی برای تسریع در تشخیص و درمان بهتر و سریع تر بیماری های متعددی مانند سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات و همچنین بیماری های عصبی مانند زوال عقل و پارکینسون، نشانه خوبی است از اینکه کجا صنعت به پیش می رود.

با توجه به عقب ماندگی ها و فشارهای NHS، بسیار مهم است که این برنامه های غربالگری کارآمد باشند. این امکان پذیر است زیرا فناوری‌های هوش مصنوعی همچنان یک نیروی غالب هستند و داده‌های بیشتری برای شناسایی، تشخیص و بهبود نتایج سلامت زنان جمع‌آوری می‌شود.

فناوری برای رسیدگی به تقاضا برای مراقبت های بهداشتی شخصی

سلامت شخصی مفهوم جدیدی نیست. با داده‌های بیشتر، دسترسی به اطلاعات و انتخاب بیمار، جهان علاقه‌مندتر شده و در مورد شرایط بهداشتی و گزینه‌های درمانی آموزش دیده است. تصمیم‌گیری مشترک، امکان انتخاب بیمار و حمایت از خود مدیریتی، همه ابعاد مهم مراقبت شخصی در سلامت زنان هستند، که در آن ابزارهای آنلاین، برنامه‌ها و ردیاب‌های زیادی وجود دارد که به توانمندسازی زنان کمک می‌کند و به آنها کنترل سلامتی می‌دهد.

مرز بعدی مراقبت شخصی در طبقه بندی ریسک است، جایی که فناوری هوش مصنوعی در حال پیشرفت در این زمینه است. تحقیقات، تجزیه و تحلیل و درمان‌ها باید به‌طور خاص برای افراد یا گروه کوچکی از بیماران بر اساس عواملی مانند سن، ژنتیک یا عوامل خطر به جای یک رویکرد یک‌جا برای همه تنظیم شوند.

اخیراً شاهد سرمایه گذاری در فناوری هوش مصنوعی برای تعیین خطر ابتلا به پره اکلامپسی در زنان بوده ایم. استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی زنان در معرض خطر، سپس به زنان، خانواده‌ها و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا بهترین تصمیم را برای مراقبت از بارداری بیمار اتخاذ کنند. در غربالگری پستان، هوش مصنوعی سیستم‌های غربالگری پستان با اولویت‌بندی و ارزیابی ریسک، ایجاد پروفایل‌های مولکولی برای تعیین خطر نسبی و شناسایی بهتر بیماران پرخطر را فعال کرده است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  5 راه برای حذف چندین مخاطب در آیفون

به کارگیری فناوری هوش مصنوعی برای دستیابی به رویکردهای مناسب‌تر و هدفمندتر برای درمان زنان مراقبت‌های بهداشتی شخصی دیگر یک انتخاب نیست، این یک پیش نیاز برای برآورده کردن نیازهای سیستم مراقبت‌های بهداشتی تحت فشار برای نتایج سلامتی بهتر است – و با قضاوت بر اساس چشم‌انداز بلندمدت NHS، مراقبت شخصی‌سازی شده است. قرار است تا سال 2024 به “کسب و کار معمول” تبدیل شود.

فناوری دیجیتال در حال یافتن راه های جدیدی برای درک، نظارت و بهبود سلامت زنان است

زنان به طور فزاینده ای رویکردی فعالانه برای داشتن زندگی سالم تر اتخاذ می کنند. فن‌آوری‌های دیجیتال قابل دسترس، مانند ‌ها و ردیاب‌های آنلاین، در مسیری سریع رو به بالا قرار دارند و به صنعت پررونق فم‌تک دامن می‌زنند.

زنان از برنامه‌های فم‌تک به روش‌های متعددی بهره می‌برند، از جمله بهبود ارائه مراقبت به روشی مرتبط‌تر و راحت‌تر، به‌عنوان مثال کلینیک‌های مجازی یا خدمات تحویل نسخه مستقیم به مشتری. با توجه به اینکه 57 درصد از زنان در سراسر جهان دارای نوعی فناوری پوشیدنی مانند ردیاب تناسب اندام و ساعت های هستند و بیش از 100 میلیون زن از برنامه های رایگان ردیابی قاعدگی مانند Flo، Glow، Ovia و Clue استفاده می کنند، انگیزه زیادی برای مراقبت از خود وجود دارد. و کمک به زنان برای کنترل نتایج سلامتی خود. علاوه بر این، جمع آوری این سطح از داده ها فوق العاده است. اگر از این داده ها به خوبی استفاده شود، این داده ها دارای پتانسیل زیادی برای راه اندازی امواج جدیدی از مراقبت های بهداشتی نوآورانه زنان است که موانع فرهنگی، رفتاری و ساختاری موجود در سلامت زنان را می شکند.

به طور خلاصه، افزایش فناوری دیجیتال از جمله هوش مصنوعی و صنعت فم‌تک ابزارهای دیجیتال بیشتری را فراهم می‌کند که می‌تواند سیستم‌ها را بهبود بخشد و از طریق دسترسی به فناوری به دستیابی به برابری جنسیتی کمک کند. من مشتاقانه منتظرم تا ببینم این روندهای فراگیر چگونه در آینده رشد می کنند و سلامت زنان را شکل می دهند.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/MeT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *