هکرها چیست؟ انواع مختلف هکرها چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه


همه ما در مورد هکرها شنیده ایم. اما آنها چه هستند؟ چرا دقیقا اینطور هستند خطرناک؟ و رایج ترین انواع هکرها کدامند؟


ما در عصر دیجیتال پر از پیشرفت های هیجان انگیز در فناوری زندگی می کنیم. اما دنیای آنلاین مملو از خطرات مجازی نیز هست. مهمترین این خطرات تهدید هکرها است. چند سالی است که اصطلاح هکرها باعث ایجاد ترس در ذهن کاربران اینترنت شده است. این واقعیت که هکرها می توانند از هر کجا و در هر زمان حمله کنند، تنها بر این استرس می افزاید. ناگفته نماند که فراوانی و هزینه کلی جرایم سایبری سال به سال در حال افزایش است.

بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید؟ خوشبختانه سرویسی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از خود و خانواده خود در برابر خطرات وب محافظت کنید. اما قبل از اینکه در مورد آن بحث کنیم، بیایید رایج ترین انواع هکرها و بهترین راه برای دفاع در برابر آنها را شناسایی کنیم.

هکر چیست؟

ابتدا اجازه دهید به طور خلاصه تعریف کنیم که هکر چیست. هکر کسی است که امنیت را برای دسترسی غیرمجاز به داده ها زیر سوال می برد. به بیان دیگر، هکر کسی است که از دیوارهای اینترنت می جهد تا به جایی برسد که اجازه ندارد. در حالی که بسیاری از هکرها مخرب هستند و تهدیدی جدی برای حریم خصوصی و امنیت شما هستند، هکرها منحصراً شرور نیستند. بنابراین کدام هکرها “خوب” و کدام “بد” هستند؟ بیایید رایج ترین انواع هکرها را بررسی کنیم و بین آنها تفاوت قائل شویم.

هکرهای کلاه سیاه در مقابل هکرهای کلاه سفید

هکرهای کلاه سیاه احتمالاً همان چیزی هستند که با شنیدن کلمه “هکر” تصور می کنید. اینها “افراد بد” اینترنت هستند. آنها هکرهایی هستند که با امید به نفع پولی یا سایر اهداف مجرمانه به دنبال دسترسی غیرمجاز به داده ها هستند. انگیزه های پنهان آنها شامل همه چیز از سرقت هویت گرفته تا کلاهبرداری از کارت اعتباری است و بدون محافظت، خود را در برابر حملات دیجیتالی آنها باز می کنید.

همانطور که از نام آن پیداست، هکرهای کلاه سفید برعکس هکرهای کلاه سیاه هستند. در یک مفهوم کلی، کلاه سفید هکرهای “خوب” هستند در حالی که کلاه سیاه “بد” هستند. هکرهای کلاه سفید معمولاً با هدف افشای نقاط ضعف سیستم های مذکور به سیستم های رایانه ای نفوذ می کنند. این همچنین می تواند به عنوان “هک اخلاقی” نامیده شود و طیف گسترده ای از روش های مختلف تست امنیت اینترنت را در بر می گیرد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  هوش مصنوعی مولد می تواند نرم افزار سازمانی را متحول کند

انواع مختلف هکرها

در حالی که کلاه سفید و کلاه سیاه (و رنگ های مختلف دیگر کلاه ها) اصطلاحات بسیار کلی برای دو طرف طیف هک هستند، اشکال بسیار خاص تری از هکرها وجود دارد. درک این موارد نیز مهم است تا تهدیدات (و متحدان) موجود در اینترنت را بشناسید.

تروریست های سایبری

تروریست‌های سایبری اغلب با انگیزه‌های سیاسی، هکرهایی هستند که به قصد انتشار پیام خود یا انجام حمله به سیستم‌ها نفوذ می‌کنند. صرف نظر از همسویی ایدئولوژیک آنها، این نوع هکرها به ویژه خطرناک هستند زیرا می توانند باعث هرج و مرج (یا حتی خشونت) در مقیاس گسترده شوند.

هکتیویست ها

شاید نقطه مقابل تروریست‌های سایبری، «هکتیویست‌ها» هکرهایی باشند که از طریق هک کردنشان تلاش می‌کنند تا توجه را به یک علت جلب کنند. شاید شناخته‌شده‌ترین گروه هکتیویست، Anonymous، مسئول چندین حمله سایبری به سازمان‌هایی بوده است که طی چند سال گذشته آنها را مضر می‌دانستند.

هکرهای مهندسی اجتماعی

حالا این بزرگ است. مطمئناً، هر نوع هکری می‌تواند تا حدودی بر شما تأثیر بگذارد، اما هکرهای مهندسی اجتماعی بیشترین احتمال سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد را دارند. در حالی که بسیاری از رایج ترین انواع دیگر هکرها حملات خود را بر روی شرکت ها یا سازمان های دولتی متمرکز می کنند، هکرهای مهندسی اجتماعی در سطح خرد حمله می کنند. آره، آنها روی شما تمرکز کرده اند. به طور خاص، آنها بر نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای که به داده‌های شما دسترسی دارند و سپس استفاده از آن‌ها علیه شما و خانواده‌تان متمرکز شده‌اند.

و دقیقاً چگونه از آن علیه شما و عزیزانتان استفاده می کنند؟ متأسفانه راه‌های زیادی وجود دارد که هکرهای مهندسی اجتماعی می‌توانند از اطلاعات شخصی شما علیه شما استفاده کنند. حملات مهندسی اجتماعی که اغلب به عنوان کلاهبرداری «هک انسان» نامیده می شود، شامل طرح های فیشینگ، سرقت هویت و کلاهبرداری از کارت اعتباری است. و این فقط برای نام بردن چند مورد است. هنگامی که این هکرها اطلاعات شما را به دست آوردند، می توانند از آن برای دستکاری عزیزان شما یا جعل هویت شما استفاده کنند. هکرهای مهندسی اجتماعی احتمالاً از آن دسته هکرهایی هستند که یک فرد معمولی باید بیشتر نگران آن باشد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه ایجاد و استفاده از الگوهای جدول سفارشی در Microsoft Word

این نوع کلاهبرداری ها خطرناک هستند زیرا می توانند اساساً هر شکلی داشته باشند. هکرهای مهندسی اجتماعی از استراتژی‌های زیادی برای فریب شما یا عزیزانتان برای افشای حساس‌ترین اطلاعاتتان استفاده می‌کنند. و هنگامی که این اطلاعات در دستان فریبکارانه آنها قرار گرفت، می توانند ویرانی مالی ایجاد کنند. بنابراین، چگونه می توانید از خود در برابر هکرها محافظت کنید؟ و به نوبه خود، سرقت هویت و کلاهبرداری از کارت اعتباری را متوقف کنید؟

چگونه هکرها را متوقف کنیم

اکنون که کمی بیشتر در مورد هکرها و انواع مختلف آن می دانید، احتمالاً از خود می پرسید: “چه کاری می توانم انجام دهم تا آنها را متوقف کنم؟”. خوب، مؤثرترین راه برای ایمن سازی داده های خود و دور نگه داشتن آن ها از آسیب، استفاده از خدمات راه حل حفظ حریم خصوصی داده ها مانند 98zoom است. 98zoom به طور خستگی ناپذیری تلاش می کند تا داده های شما را ایمن نگه دارد و از چنگال افراد بد اینترنت دور نگه دارد. آنها این کار را با اجازه دادن به شما برای کنترل کامل شرکت هایی که در وب به آنها اعتماد دارید انجام می دهند. به این معنی که اطلاعات شخصی شما در برابر کسانی که غیرقابل اعتماد می دانید محافظت می شود و هکرها فرصت بسیار کمتری برای افشای اطلاعات شما در یک حمله خواهند داشت. علاوه بر آن، 98zoom نظارت 24/7 365 آسیب‌پذیری را ارائه می‌کند، به طوری که آنها می‌توانند فوراً به شما در مورد هرگونه تهدید بالقوه حریم خصوصی هشدار دهند.

هکرها پایگاه‌های اطلاعاتی شرکت‌ها و دولتی را هدف قرار می‌دهند تا بتوانند به حساس‌ترین اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. به جای اینکه به آن پایگاه‌های داده اجازه دسترسی نامحدود به اطلاعات شخصی خود را بدهید، با 98zoom کنترل داده‌های خود را دوباره به دست بگیرید. با سفارشی کردن تنظیمات حریم خصوصی و کنترل جریان داده های خود، دسترسی هکرها به اطلاعات ارزشمند شما را بسیار دشوارتر می کنید. اگر بدون هیچ گونه محافظتی در وب گشت و گذار می کنید، محافظت از داده های خود فوق العاده دشوار است، بنابراین از همین امروز شروع به تقویت دفاع دیجیتال خود کنید!

امروز با ارزیابی 100٪ رایگان حریم خصوصی زنبور خصوصی شروع کنید!

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/mqT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *