چگونه دستگاه های پزشکی می توانند از طراحی برای افزایش ایمنی و قابلیت استفاده استفاده کنند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسکار داوز، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Tone Product Design، می گوید که ایجاد دستگاه های پزشکی که وظایف خود را به خوبی انجام می دهند یک چیز است – اینکه افراد را به تعامل و استفاده صحیح از آنها در طول زمان بپردازند، چیز دیگری است.

چه از دستگاه‌های پزشکی استفاده کنیم یا نه، اکثر ما به کمک فناوری عادت کرده‌ایم. چه تلفنی باشد که برای سازماندهی زندگی خود از آن استفاده می کنیم، چه مشخصاتی که برای دیدن می پوشیم یا ساعت های ی که برای پیگیری فعالیت های تناسب اندام خود استفاده می کنیم. ما نمی توانیم زندگی بدون آنها را تصور کنیم.

و با این حال، واکنش انسان به فناوری پزشکی بسیار متنوع است و پذیرش و تبعیت از آن یک مشکل در سراسر جهان است. دلیلش این نیست که کیت کار نمی کند. این – محصولات medtech باید به شدت مورد آزمایش قرار گیرند و اثربخشی بالینی آنها ثابت شود. اما زمینه انسانی همیشه به طور کامل در نظر گرفته نمی شود. نحوه تعامل مردم با فناوری پزشکی از فهرست اولویت‌ها خارج می‌شود، زیرا نوآوران و تولیدکنندگان بر اثربخشی تمرکز می‌کنند و درباره موانع و مقررات بی‌شماری که در قلمرو وجود دارد، مذاکره می‌کنند.

چالش‌های روانی و فیزیکی عمده‌ای وجود دارد که طراحان باید بر آن‌ها غلبه کنند تا مردم را متقاعد کنند که با medtech درگیر شوند. ممکن است استفاده از دستگاه پیچیده باشد. یا اینکه دست و پا گیر و ناخوشایند است. یا اینکه از استفاده نادرست از آن می ترسیم. یا اینکه ما را شرمنده می کند. یا این که باعث می شود احساس پیری و بیماری کنیم.

تنها با کاوش عمیق و درک واکنش انسان است که می‌فهمیم، مثلاً چرا مردم مایل به استفاده از هدفون در تمام روز هستند، اما اکثر بزرگسالانی که از سمعک سود می‌برند، از استفاده از آن خودداری می‌کنند. یا اینکه چرا 83 درصد از افرادی که برای آنها دستگاه آپنه خواب تجویز می شود، آنها را در نیمه شب برمی دارند. بیشتر آنها حجیم، زشت و پر سر و صدا هستند و برای بیماران و شریک زندگی آزاردهنده هستند. تغییر طراحی و مواد می تواند باعث بهبود پایبندی، کاهش مشکلات روانی و بهبود تجربه کلی کاربر شود. به هر حال، مهم نیست که یک محصول مدتک چقدر درخشان باشد، اگر مردم با آن درگیر نباشند و به درستی از آن استفاده نکنند، آن‌طور که می‌توانست کار نمی‌کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نمایشگاه های زمستانی دبی

در مورد دستگاه های خاص دارورسانی نیز همین گونه است. بسیاری از آنها از نظر فنی گیج کننده، ترسناک و ناراحت کننده هستند، که نگران کننده است با توجه به اینکه آنها داروهای مهم و اغلب گران قیمت را تجویز می کنند. حل این مشکل با در نظر گرفتن کامل عوامل طراحی و UX کسری از هزینه های توسعه را به خود اختصاص می دهد – که وضعیت را حتی گیج کننده تر می کند.

نامزدی-اول تفکر

این نقطه شیرینی است که طراحان می توانند وارد عمل شوند و CPR medtech را مدیریت کنند. طراحی موثر محصول می تواند به روانشناسی رفتار بیمار کمک کند و مزایای medtech را به شیوه ای خلاقانه و همدلانه به کاربر نهایی منتقل کند.

استفاده از Medtech باید آسان باشد و با زندگی روزمره مانند مسواک زدن یا دوش گرفتن ادغام شود. همچنین باید به آن اعتماد کرد و باعث شد مردم احساس کنند که نیازهای سلامتی خود را کنترل می کنند، به خصوص زمانی که هیچ متخصص مراقبت بهداشتی در آن حضور ندارد. و باید به هر گونه نگرانی اجتماعی و موقعیتی رسیدگی کند. اگر یک محصول medtech به جای فریاد زدن کلمه “کمکی” مانند یک تکه فناوری “معمول” به نظر برسد، می تواند به رفع انگ های مرتبط کمک کند.

بخشی از مشکل این است که برای مدت طولانی، افرادی که با شرایط خاصی زندگی می‌کنند، قبل از اینکه به عنوان «مردم» دیده شوند، به عنوان «بیمار» در نظر گرفته می‌شوند، اما این در حال تغییر است. و با این تغییر در تفکر، فرصت استفاده از روش‌هایی که معمولاً با محصولات متمرکز بر مصرف‌کننده مرتبط است، به دست می‌آید.

این حرکت به سمت یک رویکرد مصرف‌محورتر باعث شده است که ما به ویژگی‌های مانند، علوم رفتاری، پوشیدنی‌های جذاب نگاه کنیم: هر ابزار موجود در جعبه برای ایجاد تجربیاتی برای ایجاد تعامل و افزایش پایبندی. بنابراین، در حالی که پیشرفت در حال انجام است، ما می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم – این هنوز برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اولویت نیست.

دستور کار داده محور

برخی از بزرگترین مسائل امروزی پیرامون مجموعه داده ها است. داده های بهداشتی در مقیاس بزرگ ارزش زیادی دارند، اما گفتگوهای مهمی در مورد حریم خصوصی و مالکیت وجود دارد. ردیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد یک بیمار تصویر واضح تری از سلامت آن فرد ایجاد می کند و می توان آن اطلاعات را با متخصصان لازم به اشتراک گذاشت. اما این باید به روش صحیح به کاربر منتقل شود. بسیاری از مردم واقعاً و به درستی نگران نقض اطلاعات هستند، بنابراین طراحی باید امنیت را تضمین کند و مزایای آن را روشن کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  کاتتر اسکار Biotronik مجوز FDA و CE دریافت می کند

جالب است ببینید که طراحی قوی چگونه می تواند یک دستگاه پزشکی کاربردی را به خود اختصاص دهد و آن را آرزومند کند. شرکت فناوری ورزشی Supersapiens را در نظر بگیرید – یک دستگاه نظارت مداوم قند خون را که برای بیماران دیابتی ساخته شده بود، استفاده کرد و از طریق طراحی، گیمیفیکیشن و ارتباطات هوشمندانه آن را به دستگاهی برای بهبود عملکرد ورزشکاران تبدیل کرد. این قدرت طراحی و استراتژی ارتباطی را در تغییر ادراکات و کاهش انگ – همه و در عین حال تولید انبوهی از داده ها که می تواند برای پزشکان، دانشمندان و مهمتر از همه کاربر نهایی مفید باشد، نشان می دهد.

این بیماری همه گیر توربو رابطه همه را با جمع آوری داده ها و کاربردهای آن تقویت کرد. در بریتانیا، یک برنامه ردیابی تماس NHS انتقادهای زیادی را در مورد حفظ حریم خصوصی و عملکرد فنی به خود جلب کرد. مردم ایالات متحده نیز نگرانی های مشابهی داشتند. در حالی که از نظر فنی فناوری سلامتی بیشتری نسبت به medtech دارد، اما یک مثال مناسب است زیرا راه حل در دست طراحان است. اولویت بندی و تجزیه و تحلیل ادراک کاربر و تجربه کاربر ممکن است روشن کند که مشکلات عمده قبل از راه اندازی وجود داشته است.

افرادی که داروهای خود را طبق دستور مصرف نمی کنند یک مشکل قدیمی است و صنعت پزشکی در حال تکامل است تا به آن رسیدگی کند. اما، همانطور که ما به سمت دنیایی پیش می رویم که در آن افراد مسئولیت بیشتری را برای سلامت و رفاه خود بر عهده می گیرند، منطقی است که زمان و انرژی را برای اولویت دادن به نیازهای خود صرف کنیم تا اطمینان حاصل شود که میزان مشارکت و پایبندی پایین به گذشته تبدیل می شود.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/KLFDWl
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *