راهنمای درک Doxxing | حریم خصوصی زنبور عسل

زمان مطالعه: 7 دقیقه

Doxxing یک عمل بسیار خطرناک و مضر است که می تواند اطلاعات شخصی شما را در دستان اشتباه قرار دهد. اساساً، doxxing (همچنین املای Doxing) به زمانی اشاره دارد که شخصی اطلاعات شخصی شما را به صورت آنلاین پست می‌کند تا به طور آشکار توسط عموم مشاهده شود. معمولاً به عنوان یک سلاح برای ایجاد اندوه در شخص و تشویق دیگران به آزار و اذیت آنها استفاده می شود.

بنابراین، doxxed به چه معناست؟

“داکس” به چه معناست؟

کلمه “dox” که مخفف “dropping dox” است، از جوامع هکری گرفته شده است که برای افشای هویت واقعی افراد ناشناس، “dox” (اسناد) خود را در وب منتشر می‌کردند. هدف داکسینگ معمولاً افشا کردن، شرمساری، آزار و اذیت و به طور کلی ترول کردن هدف است.

به طور معمول، شخصیت‌های عمومی در مقایسه با افراد معمولی در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارند، اما این بدان معنا نیست که شما در معرض خطر نیستید.

آیا شخصاً در معرض خطر هستید؟ شاید.

حتی افراد معمولی که هیچ فالوور آنلاین واقعی ندارند، می توانند هدف حملات dox قرار گیرند، زمانی که مهاجم انگیزه ای برای انجام این کار داشته باشد. به طور کلی، مهاجم شخصی را هدف قرار می دهد که چیزی را گفته یا انجام داده است که دوست ندارد یا شخصی که دیدگاه های سیاسی مخالفی دارد. بنابراین واقعاً، اگر به هر طریقی با افراد غریبه به صورت آنلاین تعامل داشته باشید، در معرض خطر حمله dox هستید.

Doxxing چگونه کار می کند؟

عمل داکس کردن شخصی نسبتاً ساده است و معمولاً به تلاش کمی از طرف مهاجم نیاز دارد. بنابراین، چگونه مردم دچار داکس می شوند؟

  1. ابتدا، مهاجم شخصی را هدف قرار می دهد که به دلایلی از او متنفر است.
  2. سپس، مهاجم اطلاعات خصوصی هدف را جمع آوری می کند.
  3. در نهایت، آنها معمولاً از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند ، فیس‌بوک، اینستاگرام یا برخی پلتفرم‌های دیگر مانند انجمن‌های آنلاین و تابلوهای پیام، اطلاعات را برای عموم منتشر می‌کنند.

Doxx کردن شخصی می تواند به سادگی باز کردن نمایه شخصی هدف در سایت های محبوب “جستجوی افراد” مانند BeenVerified باشد. وب سایت هایی مانند این ها می توانند مقادیر زیادی از اطلاعات شناسایی شما را ذخیره کنند، از جمله:

  • نام قانونی کامل
  • آدرس فعلی و قبلی
  • آدرس
  • شماره تلفن ها
  • دسته های رسانه های اجتماعی
  • نام اعضای خانواده
  • لیست مجرمین جنسی
  • و بیشتر

بدتر از آن این است که اگر داکسسر توانایی هک داشته باشد، می تواند با کمی تلاش بیشتر، اطلاعات حساس تری را در مورد شما پیدا کند، مانند:

  • شماره تامین اجتماعی شما
  • سوابق پزشکی شما
  • شماره کارت اعتباری شما
  • و بیشتر

ترفندهایی که هکرها برای دستیابی به اطلاعات شما به کار می برند، از استشمام بسته، ثبت IP، جستجوی معکوس تلفن همراه، تعقیب رسانه های اجتماعی، فیشینگ، جستجوهای WHOIS و البته خرید داده های شما از کارگزاران داده مانند سایت های جستجوی افراد را شامل می شود.

از آنجایی که هکرها می توانند از این اطلاعات در سرقت هویت نیز استفاده کنند، به راحتی می توان فهمید که چرا هر کسی می خواهد اقدامات عملی برای محافظت از خود در برابر حملات داکس انجام دهد.

خطرات داکسینگ

در حالی که برخی از خطرات Doxxed قطعا ناگفته نماند، خطرات پنهانی نیز وجود دارد.

اینها برخی از خطرات سطحی است که می توانید از این واقعیت استنباط کنید که افراد غریبه در اینترنت اطلاعات شخصی شما را دارند:

  • سایبراستاکینگ
  • آزار و اذیت مجازی
  • تماس های تلفنی آزاردهنده
  • ایمیل های مزاحم

متأسفانه، خطرات به همین جا ختم نمی شود. تعدادی از خطرات بالقوه غیرمنتظره نیز وجود دارد که از doxxing ناشی می شود. البته، برخی از این موارد تنها در موارد شدید دیده می‌شوند، اما برخی دیگر از آنچه فکر می‌کنید رایج‌تر هستند.

  • از دست دادن شغل. در برخی موارد، تنها داشتن یک دیدگاه سیاسی نامحبوب برای اخراج شما از شغلتان کافی است، زمانی که افراد زیادی برای شکایت پس از انتشار عمومی محل کار شما تماس می گیرند.
  • تهدید به مرگ تهدید به مرگ یک عارضه جانبی به‌طور شگفت‌انگیزی است که در اثر داکس‌کردن وجود دارد. چه توسط ترول ها یا تهدیدهای واقعی، برخی از قربانیان داکسینگ از طریق تماس های تلفنی، ایمیل ها و نامه هایی به آدرس خانه خود با تهدید به مرگ مواجه می شوند.
  • وندالیسم اگر آدرس منزل شما فاش شده است و “اوابا خشمگین” که داکسسر به شما آسیب زده است به اندازه کافی به محل زندگی شما نزدیک است، مطمئناً می توانید حداقل انتظار خرابکاری در اموال شخصی خود را داشته باشید.
  • باج گیری اگر یک داکسسر اطلاعات، تصاویر یا ویدیوهای ناخوشایندی از شما را کشف کند، می تواند از آن برای باج گیری شما استفاده کند. این مورد هزاران کاربر یک وب سایت دوستیابی محبوب برای افراد متاهل خیانتکار، AshleyMadison.com بود که پایگاه داده آن هک و لو رفت.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  7 راه حل برتر برای ما با یک خطای مشکل در تیم های مایکروسافت در ویندوز مواجه شده ایم

آیا داکسینگ غیرقانونی است؟

در حالی که داکسینگ تقریباً همیشه به نوعی برای شخصی که هدف حمله قرار می گیرد مضر است، همیشه غیرقانونی نیست.

Doxxing تقریباً همیشه با اهدافی مخرب انجام می شود، اما اگر مهاجم از روش های قانونی استفاده کند و اطلاعاتی را که قبلاً در جایی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده است به اشتراک بگذارد، معمولاً اقدامات آنها غیرقانونی تلقی نمی شود.

به عنوان مثال، اگر چیزی را در توییتر به اشتراک گذاشتید که توجه منفی را به خود جلب کرد و شما را هدف حمله dox قرار داد، مهاجم می‌تواند حساب‌های دیگر رسانه‌های اجتماعی شما را جست‌وجو کند، در LinkedIn جستجو کند و سپس به وب‌سایت‌های جستجوی عمومی مانند BeenVerified دسترسی پیدا کند و مقدار قابل توجهی از اطلاعات قانونی به دست آمده در مورد شما را پیدا کند.

از سوی دیگر، اگر مهاجم اطلاعات خصوصی بیشتری به دست آورد یا از طریق فعالیت های غیرقانونی مانند هک کردن حساب های شخصی، شبکه یا رایانه شما این کار را انجام داده باشد، غیرقانونی است.

همچنین دکس کردن یک کارمند دولتی غیرقانونی است زیرا تحت قوانین توطئه فدرال قرار دارد و جرم فدرال محسوب می شود.

چگونه از اکسکس شدن جلوگیری کنیم: مراحل ضروری

در حالی که Doxxing خود را به عنوان یک تهدید آشکار برای افرادی که حضور آنلاین قابل توجهی دارند نشان می دهد، خوشبختانه، راه هایی برای محافظت از خود تا حدی وجود دارد. هرچه برای حفظ امنیت اطلاعات خصوصی خود و اتخاذ اقدامات متقابل عملی کار بیشتری انجام دهید، در برابر حمله احتمالی داکس محافظت بیشتری خواهید داشت.

  1. از VPN استفاده کنید

یکی از راه هایی که یک داکسسر ممکن است به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند تا شما را دکس کند، از طریق آدرس IP شما است. اگر یک هکر آدرس IP خانه شما را بداند، از قبل مکان تقریبی شما را می داند. بدتر از آن، دانستن آدرس IP شما می‌تواند هک کردن دستگاه‌های شما و دسترسی به اطلاعات حساسی که در آن‌ها ذخیره می‌کنید را برای آن‌ها آسان کند.

با این حال، استفاده از VPN آدرس IP واقعی (و مکان) شما را پنهان می کند و اتصال اینترنت شما را رمزگذاری می کند: بنابراین دسترسی به دستگاه های متصل به اینترنت شما را بی نهایت سخت تر می کند.

VPN ها به طور گسترده برای هر سیستم عاملی در دسترس هستند.

  1. حساب های رسانه های اجتماعی خود را ایمن کنید

محدود کردن مقدار اطلاعات شخصی شما که به صورت آنلاین است، بهترین راه برای جلوگیری از Doxxing است. اگر هدف شما خیلی سخت است، اکثر داکسسرها به سراغ نفر بعدی می روند.

رسانه های اجتماعی گنجینه ای از اطلاعات شخصی هستند. بسیاری از افرادی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، انواع جزئیات خصوصی مانند آدرس ایمیل، نام کامل و حتی مکان خود را به صورت عمومی منتشر می کنند. مهم است که با حذف هرگونه اطلاعات شخصی غیر ضروری، حساب های رسانه های اجتماعی خود را ایمن کنید و سپس تمام حساب های رسانه های اجتماعی را در حالت خصوصی قرار دهید که در آن فقط دوستان و خانواده مورد اعتماد شما می توانند چیزهایی را که منتشر می کنید مشاهده کنند.

همچنین ممکن است بخواهید تا آنجا پیش بروید که پست‌هایی را که در طول سال‌ها ایجاد کرده‌اید بررسی کنید و پست‌هایی را که دارای اطلاعات شخصی شما هستند – مانند برچسب جغرافیایی – حذف کنید تا Doxxing شما را دشوارتر کند.

  1. بهترین شیوه های امنیت سایبری
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اسنپ ​​در حال گسترش ویژگی های AR خود به 16 جشنواره موسیقی دیگر است

از آنجایی که بسیاری از حملات Doxxing نتیجه مستقیم بدافزارهایی مانند ویروس‌های رایانه‌ای هستند، مهم است که برنامه‌های آنتی‌ویروس و فایروال‌های حرفه‌ای به‌روز را روی دستگاه‌های خود نصب کنید. مطمئن شوید که نرم افزار خود را به طور منظم به روز کنید زیرا برنامه های آنتی ویروس در نبرد دائمی با هکرها هستند زیرا آسیب پذیری ها و راه هایی برای دور زدن فایروال شما پیدا می کنند.

  1. از رمزهای عبور خود محافظت کنید (مرتب تغییر دهید، از رمزهای عبور قوی استفاده کنید)

حتی اگر ‌های رسانه‌های اجتماعی شما همگی خصوصی باشند، یک هکر همچنان می‌تواند با حدس زدن هزاران رمز عبور احتمالی، با استفاده از یک حمله بیرحمانه به حساب شما نفوذ کند. این حملات در برابر حساب‌هایی که با رمزهای عبور ضعیف یا پسوردهایی که از طریق نقض داده‌ها کشف شده‌اند، امن‌تر هستند. بنابراین، اگر از رمز عبور یکسانی برای هزاران ثبت‌نام آنلاین استفاده کرده‌اید، قبل از اینکه در یکی از آن وب‌سایت‌ها نقض امنیتی رخ دهد و رمز عبور شما به خطر بیفتد، فقط مسئله زمان است.

بهتر است از یک رمز عبور طولانی تر با حروف، اعداد و نمادهایی استفاده کنید که یک هکر نمی تواند با دانستن برخی از اطلاعات شخصی شما حدس بزند. به عنوان مثال، رمز عبور نامناسب ممکن است شامل مواردی مانند نام فرزندان شما یا تاریخ های سالگرد باشد.

همچنین باید گذرواژه خود را هر از چند گاهی تغییر دهید تا اگر اطلاعاتی در وب سایتی که چند سال پیش در آن ثبت نام کرده اید نقض شد، این اطلاعات به یک داکسسر بالقوه کمکی نکند.

  1. اطلاعات خود را از وب پاک کنید

آیا می توانید هر برنامه ای را که تا به حال اجازه داده اید اطلاعات شما را جمع آوری کند را به خاطر بسپارید؟ آیا می توانید هر وب سایتی را که تا به حال در آن ثبت نام کرده اید به یاد بیاورید؟ این احتمال وجود دارد که همه این مکان‌ها در حال حاضر اطلاعات شخصی شما را ذخیره می‌کنند – همه برای انتخاب یک هکر که قصد دارد شما را تحت فشار قرار دهد، آماده است. علاوه بر این، صدها کسب و کار وجود دارند که تمام سود خود را از طریق خرید و فروش لیستی از اطلاعات شخصی که به صورت آنلاین جمع آوری کرده اند به دست می آورند. این کسب‌وکارها «کارگزاران داده» نامیده می‌شوند و اطلاعات شما را به هر طریقی که برایشان سود به همراه داشته باشد، می‌فروشند. آنها همچنین به دلیل حجم انبوه اطلاعات شخصی که احتکار می کنند، هدف اصلی هکرها هستند.

خوشبختانه، می‌توانید با ارسال یک درخواست انصراف و یک درخواست حذف، خود را از پایگاه‌های داده این کارگزاران داده حذف کنید که امیدواریم در آینده از جمع‌آوری داده‌های مربوط به شما و همچنین حذف نمایه‌ای که در حال حاضر برای شما دارند، جلوگیری شود.

برای یک فرد معمولی تقریباً غیرممکن است که تمام وب سایت هایی را که ممکن است داده های خود را ذخیره می کنند پیگیری کند و سپس درخواست حذف کند. با این حال، استفاده از خدماتی مانند خدمات حریم خصوصی زنبور عسل می تواند روند را بسیار آسان تر کند. ما می توانیم با ایجاد هزاران درخواست حذف و درخواست انصراف از طرف شما به شما کمک کنیم.

چگونه به روشی ساده از Doxxed شدن جلوگیری کنیم

با دنبال کردن مراحل بالا، خود را به یک هدف بسیار کمتر جذاب برای حمله داکس تبدیل خواهید کرد. هرچه کسب اطلاعات در مورد آن سخت‌تر باشد، داکسسر باید سخت‌تر کار کند، و احتمال اینکه تسلیم شوند و به سراغ فرد بعدی بروند، بیشتر می‌شود. البته، هیچ طرحی بدون خطا نیست، و پیشنهادات بالا ممکن است در هر موردی کارایی نداشته باشند. همانطور که گفته شد، آنها مطمئناً به حفظ خصوصی بیشتر اطلاعات شما کمک می کنند.

اگر اطلاعات شما به طور گسترده در سراسر اینترنت در دسترس باشد، هدف بسیار آسانی خواهید بود. با این حال، با پاک کردن اطلاعات خود در هر جایی که می توانید آن را پیدا کنید، بستن حساب های قدیمی خود در وب سایت هایی که دیگر از آنها استفاده نمی کنید، ایمن کردن حساب های رسانه های اجتماعی خود، استفاده از VPN، نصب نرم افزار آنتی ویروس، تغییر هر چند وقت یکبار گذرواژه های خود، و پاک کردن اطلاعات خود از وب سایت های کارگزار داده، امیدواریم در صورت هدف قرار دادن یک هدف داکس، از خود محافظت کنید.

امروز ما را چک کنید و دریافت کنید رایگان اسکن حریم خصوصی!

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/VhWvnk
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *