ماسک مخصوص سمپاشی کشاورزی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چکیده : ماسک مناسب برای سم پاشی کشاورزی ماسک های تنفسی می باشد. این ماسک ها از ورود آفت کش ها و سایر آلاینده ها به بدن محافظت می کنند و مانع ورود ریز ذرات، بخارات و گاز ها به ریه و دستگاه تنفسی میگردد.

 

ماسک مناسب سمپاشی کشاورزی

سمپاشی در کشاورزی به معنای استفاده از سموم، برای کنترل و دفع آفات و همچنین بیماری های گیاهی است. آفات و بیماری ها می توانند به محصولات کشاورزی آسیب جدی وارد کنند و منجر به کاهش محصول، کاهش کیفیت محصول و حتی از بین رفتن محصول شوند. سم پاشی یکی از روش های مهم برای کنترل آفات و بیماری ها و حفظ امنیت غذایی است. کار با سم و آفت کش ها افرد را ملزم به رعایت ایمنی فردی و استفاده از تجهیزات حفاظتی تنفسی نظیر ماسک شیمیایی، لباس ضد اسید، دستکش و عینک و… می کند. سموم وآفت کش های کشاورزی تلفیقی از مواد اسیدی، شیمیایی بوده که برای سلامتی بدن مضر میباشد و امکان مرگ در اثر برخورد با این مواد وجود دارد. بدین ترتیب به هنگام کار با انواع سموم و آفت کش های کشاورزی باید از ماسک شیمیایی استفاده کرد. انواع سم و آفت کش ها همراه با ریز بخارات و گازها از طریق دستگاه تنفسی وارد ریه شده و تاثیرات مخربی بر دستگاه حفاظت تنفسی میگذارد و یا حتی امکان خفگی و از دست دادن جان افراد در اثر استنشاق گاز و سموم شیمیایی وجود دارد.

سموم کشاورزی به طور کلی به دو دسته (سموم شیمیایی) و ( سموم زیستی) تقسیم می شوند، که هر دو از ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند و به طور مستقیم آفات و بیماری ها را می کشند. سموم شیمیایی معمولاً موثرترین روش برای کنترل آفات و بیماری ها هستند، اما می توانند برای محیط زیست و سلامت انسان مضر باشند که با رعایت ایمنی و استفاده از ماسک شیمیایی میتوان از بروز حوادث جلوگیری کرد.

روش های سم پاشی

سم پاشی می تواند به روش های مختلفی انجام شود، از جمله این روش ها میتوان به سم پاشی دستی، مکانیکی، هوایی اشاره نمود که لازم به ذکر می باشد، برای انجام عملیات هر روش سمپاشی، به جهت حفاظت و رعایت سلامت ایمنی حفاظتی، استفاده از ماسک تنفسی شیمیایی و لباس ضد اسیدو… امری ضروری و پر اهمیت می باشد.

سم پاشی دستی: این روش ساده ترین و ارزان ترین روش سم پاشی است. در این روش، سم به صورت دستی با استفاده از سمپاش دستی یا پشتی روی محصول پاشیده می شود.

سم پاشی مکانیکی: این روش سریعتر و موثرتر از روش دستی است. در این روش، سم با استفاده از سمپاش های مکانیکی مانند سمپاش موتوری یا سمپاش جت روی محصول پاشیده می شود.

سم پاشی هوایی: این روش برای سم پاشی مزارع بزرگ استفاده می شود. در این روش، سم با استفاده از هواپیما یا هلیکوپتر روی محصول پاشیده می شود.

ماسک مخصوص سمپاشی کشاورزی

ماسک مناسب برای سم پاشی کشاورزی ماسک های تنفسی می باشد. این ماسک ها از ورود آفت کش ها و سایر آلاینده ها به بدن محافظت می کنند و مانع ورود ریز ذرات، بخارات و گاز ها به ریه و دستگاه تنفسی میگردد.

ماسک سمپاشی: این ماسک ها به جهت مقابله با طیف وسیع و گسترده ای از آلاینده ها، بخارات و گازها بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفته و از جمله کاربرد این ماسکها میتوان به استفاده حین سمپاشی کشاورزی و مقابله با آفات باغ ها، دفع ذباله ها، کار در صنایع و معادن و… اشاره نمود. عملکرد ماسک شیمیایی هنگام کار با سموم به گونه ای می باشد که مانع ورود ذرات معلق هوا به بدن شده و از دستگاه تنفسی افراد محافظت می کند.

ماسک شیمیایی تمام صورت:

وظیفه ی اصلی این ماسک شیمیایی حفاظت و مراقبت از دستگاه سیستم تنفسی افراد در برابر هوای سمی و گاز های کشنده نظیر سمپاشی، رنگ کاری و… است. همچنین به دلیل تمام صورت بودن، از قسمت پیشانی تا پایین صورت و دو طرف صورت گوش ها را مورد پوشش قرار میدهد و از تمامی اجزای صورت مثل: دهان، چشم، پیشانی و… در برابر گاز های سمی، مواد اسیدی، بخارات و استنشاق ها حفاظت میکند و مانع ورود ذرات سم و آفت کش ها به دستگاه تنفسی میشود. افزون بر محافظت از سیستم تنفسی این ماسک مجهز به لنز پانورما یعنی دور نمای وسیع، مقاوم و ضد خش با 30% تا 40% افزایش دید می باشد، که از پاشش، ذرات، گاز های اشک آور، ضربه و…به صورت فرد جلوگیری میکند و میدان دید وسیعی به کاربر میدهد. ماسک شیمیایی دارای دو دریچه سوپاپ هوا است، که سبب روند خارج شدن مطلوب تری از باز دم میگردد و از ایجاد بخار شیشه لنز جلوگیری میکند. ماسک تمام صورت تهیه شده از جنس مواد الاستومری Elastomeric می باشد که ضد حساسیت است و مانع ایجاد آلرژی و بیماری های پوستی میگردد.

ماسک شیمیایی نیم صورت:

ماسک گاز شیمیایی می تواند از کاربران در برابر مواد شیمیایی و آلاینده ها، و خطرات ناشی از آن محافظت کند. عملکرد ماسک شیمیایی نیم صورت به گونه ای بوده که فقط دهان و بینی را مورد پوشش قرار میدهد و در محیط هایی مثل زمان سم پاشی، که گاز، ذرات و بخارات موجود در محیط برای چشم مضر باشد باید از عینک محافظ و یا گاگل ایمنی استفاده کنید. البته که برای حفاظت کامل از تمامی اجزای صورت میتوانید از مجموعه میلاد سیفتی ماسک تمام صورت تهییه فرمایید.

تجهیزات ایمنی هنگام سم پاشی

علاوه بر ماسک تنفسی، باید از سایر تجهیزات ایمنی دیگر نیز هنگام سم پاشی کشاورزی استفاده کرد، از جمله:

عینک ایمنی: از ورود آفت کش ها و سایر آلاینده ها به چشم محافظت می کند.

دستکش: از تماس پوست با آفت کش ها و سایر آلاینده ها محافظت می کند.

لباس محافظ ضد اسیداز تماس بدن با آفت کش ها و سایر آلاینده ها محافظت می کند.

کفش ایمنی: از پاها در برابر افتادن اشیا و لیز خوردن محافظت می کند.

با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، می توان از خطرات سم پاشی کشاورزی به طور قابل توجهی جلوگیری کرد.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/bZMlfr
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *