اپل در دعوی خسارات انحصار انحصار اپ استور هدف قرار گرفت که به دنبال 1 میلیارد دلار بیشتر برای توسعه دهندگان بریتانیایی است

زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش سایت نود و هشت زوم در دعوی خسارات انحصار انحصار اپ استور هدف قرار گرفت که به دنبال 1 میلیارد دلار بیشتر برای توسعه دهندگان بریتانیایی است
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

یک ادعای خسارت دسته جمعی علیه اپل به نمایندگی از توسعه دهندگان مستقر در بریتانیا مطرح شده است. این شکایت که به دنبال پرداخت غرامتی است که می‌تواند تا 800 میلیون پوند (بیش از 1 میلیارد دلار) برسد، غول فناوری را به سوء استفاده از موقعیت برتر با دریافت 30 درصد کارمزد «ضدرقابتی» از فروش درون‌برنامه‌ای که توسط سازندگان برنامه در فروشگاه App iOS آن انجام می‌شود، متهم می‌کند. همچنین استدلال می‌کند که مصرف‌کنندگان بریتانیایی از دست می‌دهند زیرا توسعه‌دهندگان از پولی که می‌توان برای تحقیق و توسعه برای پیشبرد نوآوری برنامه‌ها صرف کرد، محروم می‌شود.

شان انیس، استاد سیاست رقابت در دانشگاه آنگلیای شرقی که سمت‌هایی در OECD، وزارت دادگستری ایالات متحده و کمیسیون اروپا داشته است، به نمایندگی از بیش از 1500 توسعه‌دهنده مستقر در بریتانیا، اقدام به طرح دعوای گروهی می‌کند.

“من چندین دهه است که در حال مطالعه سوالات مسابقه هستم – و رقابت دیجیتال برای مدت طولانی. در مقالات فنی اقتصادی و همچنین در کارهای فنی کمتری در مورد آن نوشته ام. و من واقعاً متقاعد شده ام که نوع رفتاری که در این مورد از آن صحبت می کنیم عمیقاً مشکل ساز است. بنابراین من علاقه مند به ایفای نقشی برای کمک به جبران خسارت برای کسانی بودم که احساس می کنم از این رفتار آسیب دیده اند.

این دعوا یک اقدام دسته جمعی انصراف است که به این معنی است که توسعه دهندگان مستقر در بریتانیا مجبور نیستند ثبت نام کنند تا در هر گونه برد احتمالی شرکت کنند. اگر اصحاب دعوا علیه اپل پیروز شوند، سطح خسارات ناشی از هر توسعه دهنده بر اساس کسب و کار برنامه iOS آنها محاسبه می شود – بنابراین پرداخت ها می تواند دامنه وسیعی داشته باشد و حتی در برخی موارد میلیون ها پوند باشد.

بحث اصلی که اصحاب دعوا مطرح می کنند، بحثی آشناست. امثال اسپاتیفای و اپیک سال‌ها علیه «مالیات غیرمنصفانه» اپل سرزنش کرده‌اند، آن‌طور که آن‌ها آن را مطرح می‌کنند – شکایت‌های خود را علیه سیاست‌ها و هزینه‌های اپ استور آن با رگولاتورها و دادگاه‌ها در دو سوی اقیانوس اطلس، با درجات مختلف موفقیت، ثبت کردند. حتی ایلان ماسک نیز کمیسیون اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای را مالیاتی جهانی بر روی اینترنت نامیده است.

اپل به طور معمول با این استدلال که هزینه‌هایی که دریافت می‌کند به کاربران iOS تجربه ممتازی را ارائه می‌کند، اتهامات سودجویانه خود را رد می‌کند، و اشاره می‌کند که مدیریت فروشگاه شامل بررسی برنامه‌ها برای نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، در میان سایر کنترل‌های کیفیت (البته، کلاهبرداری – موضوع یک دادخواست توسعه‌دهنده اپ استور قبلی است که اپل در سال گذشته هنوز از طریق دعوای توسعه‌دهندگان مرتبط با ‌های اپ استور) انجام داد.

با این وجود، بسیاری از توسعه‌دهندگان همچنان به سمت دیگر فشار می‌آورند: بحث در مورد هزینه اپل ناعادلانه است – هر دو به روش غیریکنواختی که اعمال می‌شود (از آنجایی که برخی از برنامه‌ها/انواع محتوا شارژ می‌شوند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند). و در نتیجه اندازه کاهش انجام شده (در سال 2020 اپل کارمزد خود را به 15 درصد برای اولین 1 میلیون دلار درآمد کاهش داد، اما پس از به دست آوردن این مقدار زیاد، توسعه دهندگان همچنان معمولاً به کاهش 30 درصدی “استاندارد” خود منتقل می شوند).

هدف این پرونده بریتانیایی آزمایش استدلال‌ها در تلاش برای دریافت غرامت توسعه‌دهندگان برای آنچه که طرف‌های دعوا رفتار توهین‌آمیز و ضدرقابتی اپل است، دریافت می‌کند.

شرکت حقوقی که از انیس برای آوردن شکایت حمایت می کند Geradin Partners است. در گفتگو با TechCrunch، شریک، Damien Geradin، در مورد بحثی که قصد دارند از طرف توسعه‌دهندگان مطرح کنند، به چند عنصر اشاره کرد که او پیشنهاد کرد نقاط تمرکز این کت و شلوار خواهد بود – اولاً اشاره کرد که هزینه اپل به طور یکسان اعمال نمی‌شود، تنها 16 درصد از برنامه‌ها مشمول آن می‌شوند که نتیجه این است که چگونه (ناهمخوانی) با محتوای دیجیتالی برنامه‌ها، کمیسیون‌های اپلیکیشن‌های اپل مطابق با آن‌ها هستند. بازی‌ها، اخبار و سرویس‌های استریم که بیشتر هزینه را متحمل می‌شوند در حالی که سایر برنامه‌ها زیر رادار می‌افتند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  11 بهترین راه برای رفع عدم پخش موسیقی اکو آمازون

او همچنین به این واقعیت اشاره کرد که اپل همچنین هزینه برنامه سالانه (99 دلار) را از توسعه دهندگان دریافت می کند. و توسعه‌دهندگان پیشنهادی به طور فزاینده‌ای باید برای خرید آگهی‌های جستجو به اپل پول بپردازند تا بتوانند نرم‌افزار خود را توسط کاربران iOS کشف کنند. نکته این که اپل راه های مختلفی برای کسب درآمد از فروشگاه دارد.

او همچنین پیشنهاد کرد: «یکی دیگر از عناصر مهم این است که حتی اگر کارمزد صفر بود، باز هم همان اپ استور را خواهید داشت، زیرا اپل نمی‌توانست یک دستگاه را بدون برنامه‌های ارزشمندی مانند Tinder، Spotify، ، برنامه‌های خبری، برنامه‌های بازی و موارد مشابه بفروشد.» تنها به این دلیل است که آنها انحصار توزیع را برای خود ایجاد کرده اند که می توانند این کمیسیون فوق العاده را جمع آوری کنند.

جزئیات (و عادلانه بودن) قوانین و مقررات فروشگاه App توسط تعدادی از تنظیم‌کننده‌های رقابت، از جمله سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) – که تحقیقات خود را در مارس 2021 آغاز کرد، در حال بررسی است.

در برخی بازارها، از جمله اروپا و آسیا، ما همچنین شاهد اقدامات اجرایی توسط تنظیم کننده‌ها با تمرکز بر شرایط خدمات پرداخت App Store اپل بوده‌ایم که این شرکت را مجبور می‌کند به اشخاص ثالث اجازه دهد از پردازنده‌های پرداخت جایگزین استفاده کنند، با تأثیر (محدود) بر هزینه‌هایی که دریافت می‌کند.

اما منصفانه است که بگوییم این شرکت هنوز با یک حساب نظارتی بزرگ در مورد هزینه 30 درصدی مواجه نشده است.

با این حال، دعاوی خسارت ممکن است سوزن رفتاری را حرکت دهد. اگرچه، ممکن است سال ها طول بکشد تا مواردی مانند این یک حکم صادر کنند (و هر گونه پرداخت پرفروش برای توسعه دهندگان).

با شروع اقدامات قانونی خود اکنون، اصحاب دعوا می گویند امیدوارند که دعوای آنها بتواند با یک کت و شلوار فروشگاه App موجود (متمرکز بر خسارت مصرف کننده) ملحق شود – با نام مستعار: Dr Rachael Kent v سیب – که در سال 2021 ثبت شد و از طرف مصرف کنندگان بریتانیایی به دنبال خسارت 1.5 میلیارد پوندی است. این شکایت تایید شده است و در انتظار محاکمه در دادگاه تجدید نظر رقابت است.

تحت فشار قرار دادن زمان شکایت خود، و به طور خاص چرا آنها تصمیم نگرفتند تا قبل از طرح دعوی، منتظر بمانند تا تحقیقات App Store CMA ادامه پیدا کند.، آنها پیشنهاد کردند که لازم نیست منتظر باشند تا تنظیم‌کننده‌های رقابت مدارک بیشتری در مورد آسیب ارائه کنند – با اشاره به کار موشکافی که قبلاً در برخی از حوزه‌های قضایی انجام شده است (از جمله یک مطالعه بزرگ اکوسیستم بازار تلفن همراه که اخیراً توسط CMA به پایان رسیده است).

جرادین گفت: «اگر به مطالعه بازار اکوسیستم موبایل CMA که چند ماه پیش منتشر شد نگاه کنید، دقیقاً همان یافته‌ها را خواهید دید. می بینید که سودآوری اپ استور بین 75 تا 100 درصد است. این به معنای واقعی کلمه یک دستگاه خودپرداز است. این یک دستگاه چاپ پول است. و ما با آن مخالفت می کنیم. و بنابراین ما بحث نمی کنیم که آنها خدماتی ارائه دهند اما نه به اندازه کمیسیون 30 درصدی که به شیوه ای تبعیض آمیز جمع آوری شده است.

طرفین دعوا همچنین به تجزیه و تحلیل اقتصادی که توسط Compass Lexecon سفارش داده اند اشاره می کنند – که آنها نشان می دهد سیبتسلط بر بازار به آن “سودهای فوق العاده و بیش از حد به قیمت ارزش ارائه شده توسط توسعه دهندگان برنامه” به آن داده است.

در گزارشی به کمیته فرعی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد قوانین ضدانحصار، تجاری و اداری آمده است که سیبدرآمد خالص اپ استور به تنهایی در سال 2020 حدود 15 میلیارد دلار تخمین زده شد که در سال 2022 به 18.8 میلیارد دلار افزایش یافت. بر اساس همین گزارش، سیبمدیر ارشد سابق بررسی اپ استور تأیید کرد که هزینه های جاری اپ استور کمتر از 100 میلیون دلار در سال است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اتحاد Shein-Reliance India می تواند الهام بخش استارت آپ های چینی باشد

Geradin اضافه کرد که آنها انتظار دارند روند کشف قانونی هر گونه اطلاعات مرتبط دیگری را که برای ارائه ادعای آنها به توسعه دهندگان iOS مستقر در بریتانیا نیاز است ارائه دهد.

در پرونده CMA علیه اپ استور اپل، علیرغم بیش از دو سال تحقیق، روند رسیدگی هنوز منجر به اجرای عمومی نشده است. اخیرا وجود داشته است رشته ای از اعلان های پرونده در مورد تمدیدهای بازبینی و تجزیه و تحلیل آن برای بررسی اطلاعات جمع آوری شده. اما مشخص نیست که تنظیم کننده چه زمانی ممکن است تصمیم بگیرد. هیچ مهلت قانونی برای چنین مواردی وجود ندارد – به این معنی که اگر CMA تشخیص دهد که برای اطمینان از بررسی دقیق و کامل به زمان بیشتری نیاز است، تحقیقات پیچیده می تواند تمدید شود. (یا، خوب، به هر دلیل دیگری که مهم بداند.)

جرادین همچنین خاطرنشان کرد: «شما هرگز با مقامات رقابت نمی‌دانید،» و بیشتر توضیح داد که چرا آنها منتظر نیستند تا CMA حکم صادر کند. من زندگی ام را صرف کردم تا آنها اقدامی انجام دهند. بنابراین شاید هفته آینده اتفاقی بیفتد یا شاید سال آینده اتفاقی بیفتد. بنابراین همیشه کمی ظریف است که منتظر کاری باشید که آنها انجام دهند – با توجه به اینکه هرگز نمی دانید چه زمانی اقدامی انجام می دهند و این اقدام چه چیزی را پوشش می دهد.

او همچنین تاکید کرد که این شکایت از طرف توسعه‌دهندگان به‌خاطر اشتباهات ضدرقابتی که اپل قبلاً مرتکب شده است، به دنبال جبران خسارت است. در حالی که مقامات رقابت بر اصلاح رفتارهای توهین آمیز در آینده تمرکز می کنند.

“آنها [the CMA] ممکن است از اپل بخواهد رفتار خود را تغییر دهد اما برای گذشته کاری انجام نمی دهد. در حالی که ادعای خسارت مربوط به گذشته است و ما فکر می کنیم که توسعه دهندگان برنامه از آن سوء استفاده کرده اند و باید برای اقدامات گذشته آنها جبران شود. بنابراین اینها ابزارهای مکمل هستند.» “اما همچنین، ما نمی دانیم که دامنه تحقیقات CMA در مورد چیست – CMA در مورد آنچه که آنها به آن نگاه می کنند بسیار آرام و محتاطانه عمل کرده است.”

در سال‌های اخیر تعدادی از کت و شلوارهای سبک اکشن بریتانیایی به‌طور ناموفق علیه شرکت‌های فناوری بزرگ که به دنبال خسارت برای نقض قانون حریم خصوصی هستند – که معمولاً بر سر چالش‌های مربوط به ایجاد یک کلاس ایجاد می‌شوند، ارائه شده است. (مانند ادعای اخیر داده‌های بهداشتی علیه Google DeepMind. یا شکایت ردیابی سافاری علیه Google.) با این حال، کت و شلوارهای حفظ حریم خصوصی ممکن است تأثیر زیادی بر نحوه عملکرد رقابت‌های کلاسی نداشته باشند.

در پاسخ به این سوال، طرفین دعوی نسبت به ایجاد مشترکات ابراز اطمینان کردند – زیرا همانطور که Geradin بیان کرد، “با همه توسعه دهندگان ما که محتوای دیجیتال می فروشند به یک شکل رفتار می شود.”

آنها همچنین پیشنهاد کردند که اثبات آسیب های مرتبط با سوء استفاده از انحصار باید ساده تر از موارد مربوط به حریم خصوصی باشد که در آن بحث ها در مورد آسیب ها و تأثیرات ممکن است ذهنی تر باشد.

انیس پیشنهاد کرد: “در اینجا وجه اشتراک بسیاری از آسیب وجود دارد، زیرا ما در مورد کمیسیون 30٪ صحبت می کنیم.” بنابراین، آن را با آسیبی که از نقض حریم خصوصی در مقایسه با شخص دیگری متحمل می شوید، مقایسه کنید… من قصد ندارم در مورد حقایق آن موارد حدس بزنم، اما، در اینجا، سطح کمیسیون فقط شناخته شده و رایج است، و این باعث می شود برخی از جنبه های تشکیل یک کلاس آسان تر شود.

امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/bpjgUZ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *