بررسی Steam Deck: آیا ارزش خرید در سال 2023 را دارد؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله تخصصی از مجله 98zoom میخواهیم از بررسی Steam Deck: آیا ارزش خرید در سال 2023 را دارد؟ با شما صحبت کنیم ، پس با یک مقاله مفید و آموزشی دیگر از تیم نود و هشت زوم همراه ما باشید :

سال 2023 است و کنسول های بازی دستی در حال بازگشت به بازار اصلی هستند. در حالی که نینتندو سوییچ راه را برای عناوین مدرن هموار کرد، در واقع این Steam Deck بود که به گیمرها اجازه می داد از عناوین AAA در حال حرکت لذت ببرند. زمانی که همه بررسی Steam Deck خود را در زمان عرضه انجام دادند، به دلیل اینکه تنها کنسول دستی بود که به شما امکان می داد بازی های رایانه شخصی را در حال حرکت انجام دهید، بسیار مورد تحسین قرار گرفت. با این حال، اکنون با راه اندازی ASUS ROG Ally، Steam Deck با رقابت قوی تری روبرو است.

بررسی Steam Deck: ارزش خرید در سال 2023 را دارد

در مقایسه با Ally، Steam Deck دارای سخت افزار نسبتا قدیمی تر و سیستم نرم افزاری قفل شده است. ROG Ally کتابخانه بازی‌های گسترده‌تری دارد و در بیشتر موارد می‌تواند هر کاری را که Steam Deck انجام می‌دهد و سپس برخی از آن‌ها انجام دهد. از سوی دیگر، Deck دارای یک جامعه قوی تر و بسیاری از مدهای موجود است. به آن اضافه کنید، در میان سایر ویژگی‌های منحصربه‌فرد، هنوز هم فاکتور قیمتی را دارد.

این سوال پیش می‌آید که آیا Steam Deck هنوز در سال 2023 ارزش خرید دارد؟ آیا Valve هنوز هم برای Steam Deck موردی ایجاد می کند؟ بیایید در بررسی عمیق خود از Valve Steam Deck بدانیم.

مشخصات دک بخار

پردازنده Zen 2 4c/8t، 2.4-3.5GHz
پردازنده گرافیکی 8 RDNA 2 CU، 1.0-1.6GHz
رم 16 گیگابایت LPDDR5 5500 MT/s
ذخیره سازی 64 گیگابایت eMMC (PCIe Gen 2×1)
256 گیگابایت NVMe SSD
512 گیگابایت NVMe SSD پرسرعت
فضای ذخیره سازی قابل ارتقا کارت microSD UHS-I – از SD، SDXC و SDHC پشتیبانی می کند
نمایش دادن صفحه نمایش 7 اینچی IPS LCD
وضوح 1280 × 800 پیکسل (نسبت تصویر 16:10)
نرخ تجدید 60 هرتز
قابلیت اتصال بلوتوث 5.0 + وای فای دو بانده
بلندگوها استریو با DSP تعبیه شده
باتری 40 وات ساعت
شارژ کردن منبع تغذیه 45 واتی USB Type-C PD3.0
ابعاد 298mm x 117mm x 49mm
وزن 1.47 پوند

نقد و بررسی Steam Deck: Design

از نظر طراحی، Steam Deck ظاهری آشنا و در عین حال منحصر به فرد دارد. البته، از طراحی استانداردی پیروی می کند که یک صفحه نمایش بین کنترل ها در هر طرف قرار دارد. با این حال، انحناهای جزئی همراه با روکش مشکی مات ظاهری براق و مدرن به Deck می بخشد.

طراحی 3 2 - بررسی عرشه بخار

Steam Deck از پلاستیک با کیفیت بالا ساخته شده است و وزن آن حدود 1.5 پوند است. با این حال، اگر آن را در دو دست بگیرید، آن را آنقدر سنگین نمی‌بینید. حتی برای جلسات طولانی بازی، Steam Deck در دست گرفتن احساس راحتی می کند. Valve در توزیع وزن برای این مورد کار قابل ستایشی انجام داده است.

طراحی 1 2 - بررسی عرشه بخار

برای راحتی بیشتر، Deck همچنین دارای لبه های صاف و گرد است. با این حال، برای دستگیره های بیشتر، ممکن است بخواهید از یک نوار چسب یا یک کیف محافظ استفاده کنید. با این حال، یک کیس قطعا وزن بیشتری را به گوشی دستی اضافه می کند، بنابراین این را در نظر داشته باشید.

قابلیت اتصال - بررسی Steam Deck

از نظر اتصال، Steam Deck با یک درگاه USB-C همراه با یک اسلات کارت microSD و یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری عرضه می‌شود. کارت microSD برای افزایش فضای ذخیره‌سازی به آسانی عالی است، اگرچه فقط به UHS-I محدود می‌شود.

علاوه بر این، تنها یک درگاه USB-C کاملاً محدود کننده است. این امر اساساً سرمایه گذاری در Steam Deck Dock را یک ضرورت می کند، به خصوص اگر قصد دارید در حین شارژ از دستگاه های جانبی سیمی یا حافظه خارجی با Steam Deck استفاده کنید.

بررسی Steam Deck: Controls

Steam Deck دارای چیدمان کنترلر کاملاً شبیه به کنترلرهای سبک Xbox است، به جز دسته های آنالوگ در موقعیت موازی. D-Pad به همراه یک تاچ پد در دو طرف کنسول وجود دارد.

طراحی 4 1 - بررسی عرشه بخار

همچنین می توانید از دو دکمه شانه در هر طرف و دو دکمه دستگیره در سمت عقب استفاده کنید. پنل پشتی کمی عرق می کند و در نهایت اثر انگشت زیادی را به خود جذب می کند. با این حال، بخش خوب این است که شما هرگز مجبور نیستید با آن روبرو شوید. علاوه بر این، Steam Deck همچنین از مزیت افزوده سنسور ژیروسکوپ 6 محوره برخوردار است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  Lightspeed به پلتفرم داخلی فضای کار هندی OfficeBanao با بودجه 6 میلیونی کمک می کند
Back Side - نقد و بررسی Steam Deck

با توجه به ارزشی که دارد، کنترل‌های موجود در Steam Deck به همان اندازه خوب هستند. همه چیز در دسترس است و بازخورد برای همه محرک ها عالی است. دکمه‌های شانه‌ای قابل برنامه‌ریزی چیزهای زیادی را روی میز به ارمغان می‌آورند و به شما این امکان را می‌دهند که برای هر بازی که می‌خواهید اقدامات سفارشی داشته باشید.

کنترلر بلوتوث - بررسی Steam Deck

البته، اگر همچنان می‌خواهید کنترل بهتری روی چیزها داشته باشید، همیشه می‌توانید یک کنترلر بلوتوث را با Steam Deck جفت کنید. این توانایی هنگام اتصال به Deck و نمایش محتوا در صفحه نمایش بزرگتر بسیار مفید است. با این حال، برای اکثر افراد، من استدلال می کنم که کنترل های روی بدن بیش از حد کافی هستند.

بررسی Steam Deck:

Steam Deck به صفحه نمایش لمسی 7 اینچی 60 هرتزی با وضوح 1280 در 800 مجهز شده است. اگرچه فول اچ دی نیست، اما برای این اندازه صفحه نمایش واقعاً مشکلی نیست. این تقریباً 215ppi است و به سختی هیچ پیکسلی در هنگام بازی وجود دارد. من تا آنجا پیش نمی روم که بگویم همه چیز واضح به نظر می رسد. به عنوان مثال، اگر متن زیادی بر روی صفحه نمایش وجود داشته باشد، ممکن است کمی لکه دار به نظر برسد، اما این به هیچ وجه مشکل ساز نیست.

طراحی 2 2 - بررسی عرشه بخار

این پنل خود یک پنل IPS با زاویه دید وسیع و رنگ های دقیق است. البته، به خوبی چیزی مانند Nintendo Switch OLED نیست. اما با این وجود، پنل IPS برای انواع نیازهای سرگرمی، چه بازی یا تماشای یک فیلم در Steam Deck، به خوبی کار می کند.

طرح 6 - بررسی Steam Deck

سپس عامل لمسی بودن آن وجود دارد. از آنجایی که SteamOS برای پنل صفحه لمسی به خوبی بهینه شده است، تعامل با عناصر داخل این پنل نسبتاً آسان است. تنها نقطه ضعفی که من در مورد این پنل فکر می کنم، نداشتن پنل با نرخ تازه سازی بالاتر است. حتی یک پنل 90 هرتزی بهتر از صفحه نمایش استاندارد 60 هرتزی در این مورد بود.

بررسی Steam Deck: نرم افزار و کتابخانه بازی

یکی از بزرگترین نکات بحث Steam Deck تجربه نرم افزاری آن است. این کنسول دارای سیستم عامل SteamOS است که یک توزیع سفارشی لینوکس است. هنگام استفاده از SteamOS، Steam Deck یک رایانه شخصی ویندوزی نیست. این یک بازی مبتنی بر لینوکس است که می توانید از آن برای اجرای بازی های طراحی شده برای ویندوز استفاده کنید. و این نکته کلیدی در اینجاست – مانند یک شبیه ساز برای بازی های رایانه شخصی ویندوز عمل می کند.

نرم افزار نقد و بررسی Steam Deck و کتابخانه بازی

همانطور که در مورد اکثر شبیه سازها وجود دارد، برخی از بازی ها بی عیب و نقص کار می کنند، برخی دیگر باگ های جزئی دارند و برخی اصلاً راه اندازی نمی شوند. اکنون می توانید درایو را فرمت کرده و ویندوز را روی آن نصب کنید تا این مشکل برطرف شود. اما شخصاً با آن پیش نمی‌روم، زیرا Steam OS به خودی خود برای استفاده نسبتاً خوب است.

اسکرین شات صفحه اصلی SteamOS

SteamOS رابطی ارائه می دهد که شبیه به کنسول است، به این معنی که دسترسی به همه چیز آسان است. شما یک نمای سریع از کل کتابخانه بازی های خود دارید، و تنظیم تنظیمات نیز بسیار آسان است. صحبت از بازی ها شد، می توانید مستقیماً بازی مورد نظر خود را از استیم استور نصب کنید و Valve کاملاً مشخص می کند که کدام بازی با کنسول شما سازگار است.

به آن اضافه کنید، می‌توانید از Remote Play برای لذت بردن از هر عنوان AAA در کتابخانه‌تان از هر کجا استفاده کنید، تا زمانی که اتصال اینترنتی خوبی دارید.

بازی از راه دور - بررسی دک استیم

جدای از همه اینها، SteamOS همچنین گزینه ای برای استفاده از Steam Deck به عنوان یک مینی کامپیوتر قابل حمل ارائه می دهد. جابجایی به حالت دسکتاپ، Deck را مانند هر رایانه لینوکس دیگر می کند. می‌توانید برنامه‌های سفارشی را روی آن نصب کنید، حتی لوازم جانبی را با استفاده از داک Steam Deck به آن متصل کنید و آن را به یک دسکتاپ مناسب تبدیل کنید.

حالت دسکتاپ Steam Deck - بررسی Steam Deck

آخرین اما نه کم اهمیت ترین، Valve به طور مداوم به روز رسانی ها را برای Steam Deck ارائه کرده است. آنها اطمینان داده اند که تمام اشکالات جزئی برطرف شده و بازی های بیشتری به لیست سازگاری اضافه می شوند. بنابراین من Steam Deck را پیر نمی‌دانم، بلکه بالغ می‌شوم.

بررسی Apex Legends - Steam Deck

همانطور که گفته شد، SteamOS محدودیت های خاصی دارد. یکی از برجسته ترین مسائل این است که عناوین زیادی وجود دارد که از نرم افزارهای ضد تقلب استفاده می کنند که در حال حاضر لینوکس را پشتیبانی نمی کنند. در نتیجه، حتی اگر Steam Deck دارای سخت افزاری باشد که بتواند خود بازی را اجرا کند، نرم افزار ضد تقلب نصب نمی شود و شما نمی توانید آن بازی را انجام دهید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بهترین تلویزیون‌ها برای استفاده از RV در سال 2023: 12 ولت، سبک وزن و بیشتر

این امر به ویژه در میان عناوین چند نفره مانند Valorant یا Destiny 2 رایج است. خبر خوب این است که عناوینی مانند Apex Legends نیز وجود دارد که توسعه دهندگان بازی خود را برای کار بر روی Steam Deck وصله کرده اند.

نقد و بررسی Steam Deck: Performance

اکنون به سمت عملکرد حرکت می کنیم، Deck از APU سفارشی AMD استفاده می کند. CPU یک پردازنده 4 هسته ای/8 رشته ای بر اساس معماری Zen 2 است که با یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 همراه شده است. از نظر قدرت، کانفیگ ها به 15 وات TDP محدود می شوند. واحد ما در اینجا به یک SSD 256 گیگابایتی NVMe مجهز شده است.

به لطف صفحه نمایش HD کمی بهتر با وضوح 800p، سخت افزار قدرت کافی برای اجرای عناوین AAA با نرخ فریم پایدار را دارد. البته، در بیشتر بازی‌ها باید تنظیمات را روی Low کم کنید، اما گیم‌پلی کلی تا آنجا که به بازی مربوط می‌شود، کاملا روان است.

بررسی Steam Deck مرز معیارهای بازی

البته، دلیل اصلی فریم های خوب، فناوری FSR AMD است که در SteamOS تعبیه شده است. با کمک ارتقای فضایی، می‌توانید عملکرد بهتری از عناوین دریافت کنید، در حالی که کمی کیفیت را به خطر می‌اندازید. و حقیقت را بگوییم، در یک صفحه نمایش 7 اینچی، افت کیفیت به سختی قابل توجه است.

AMD FSR 3
منبع: AMD

نکته دیگری که ارزش برجسته کردن دارد این واقعیت است که AMD اخیراً FSR3 را معرفی کرده است که برای کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر نیز عرضه خواهد شد. به این ترتیب، می توانید عملکرد پایداری را از عناوین آینده نیز انتظار داشته باشید. بنابراین تا آنجا که به عملکرد مربوط می شود، Steam Deck امروز بسیار خوب است و باید برای چند سال آینده نیز خوب باقی بماند.

بررسی Steam Deck: عمر باتری و شارژ

یکی از بزرگترین مشکلات Steam Deck عمر باتری است. Steam Deck مجهز به یک باتری 40 وات ساعتی است. Valve ادعا می کند که بسته به عنوان و تنظیماتی که در آن بازی می کنید، می توانید بین 2 تا 8 ساعت گیم پلی از این بازی داشته باشید.

زمان شارژ - بررسی Steam Deck

در آزمایشات خود، توانستیم به طور میانگین حدود 110 دقیقه گیم پلی از Steam Deck دریافت کنیم. با این حال، با فعال شدن قفل 30 فریم در ثانیه از تنظیمات Performance Overlay، ما متوجه جهش قابل توجهی از نظر عمر باتری شدیم. امکان دریافت کمی بیش از 200 ساعت گیم پلی از این کنسول دستی وجود دارد.

دکمه های عقب و طراحی - بررسی Steam Deck

اگر در سفر هستید این عالی نیست، اما هنوز هم بسیار خوب است، به خصوص وقتی که با ROG Ally مقایسه می‌شود. علاوه بر این، در حالی که اعداد تقویت شده عالی هستند، هر عنوانی با قفل 30 فریم در ثانیه خوب به نظر نمی رسد. راه حل بهتر این است که در یک پاور بانک برای Steam Deck خود سرمایه گذاری کنید.

به لطف پشتیبانی از شارژ 45 واتی USB-C PD، می‌توانید در کمتر از 100 دقیقه آن را از 0 تا 80 درصد افزایش دهید. به این ترتیب، همچنان می‌توانید از بازی در حین حرکت لذت ببرید، بدون اینکه کیفیت آن به خطر بیفتد.

بررسی Steam Deck: هنوز خوب است؟

بنابراین، سوال بزرگ است. آیا Steam Deck هنوز یک گزینه ارزشمند در سال 2023 است؟ در یک کلام – بله. پاسخ طولانی تر: در حالی که به هیچ وجه کامل نیست، هنوز هم چیزهای زیادی را به میز می آورد. این کنسول دستی هنوز به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند اکثر بازی های مدرن را در تنظیمات بالا اجرا کند.

به آن اضافه کنید، در صورت تمایل می تواند به عنوان رایانه شخصی دو برابر شود. پد لمسی دوگانه یک ویژگی نادیده گرفته شده است که ناوبری را بسیار آسان می کند. و علیرغم کاستی هایی که دارد، SteamOS بسیار قابل اعتماد و پایدار است. چیزی که نمی توان برای رقیب اصلی آن گفت.

حکم ارزش آن را دارد - بررسی Steam Deck

به طور رسمی، Steam Deck تنها در وب سایت خود Valve با قیمت اولیه 399 دلار در دسترس است. با این حال، ما آن را توصیه نمی کنیم، زیرا حافظه eMMC به اندازه کافی سریع نیست، به خصوص برای عناوین مدرن. نسخه 256 گیگابایتی که خودمان داریم بهترین انتخاب به نظر می رسد و فضای کافی را برای عناوین شما و سپس برخی از آن ها ارائه می دهد. نکته ای که در ادامه باید به آن توجه کرد، در دسترس بودن است.

مزایا

  • طراحی عالی
  • دستگیره های راحت
  • قدرت کافی برای بازی عناوین AAA در حال حرکت
  • صفحه نمایش IPS روشن
  • SteamOS کاملاً تصفیه شده و پایدار است
  • قابل استفاده به عنوان کامپیوتر رومیزی
  • ارزش عالی برای پول

معایب

  • نمایشگر می‌توانست Full HD با نرخ تازه‌سازی سریع‌تر باشد
  • همه بازی های مبتنی بر ویندوز روی آن کار نمی کنند
  • تک پورت USB-C
  • عمر باتری متوسط

در حالی که می توانید مستقیماً آن را از Valve خریداری کنید، همچنین می توانید Steam Deck را از از فروشندگان معتبر خریداری کنید که برای تحویل دستی بر اساس اولویت به شما حق بیمه می گیرند. صرف نظر از هر کجا که تصمیم به خرید آن دارید، Steam Deck همچنان یکی از بهترین کنسول های بازی دستی موجود است.

امیدواریم از این مقاله بررسی Steam Deck: آیا ارزش خرید در سال 2023 را دارد؟ مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uyNUSC
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *