حمل و نقل عمومی باعث رشد بخش خودروهای الکتریکی در کنیا می شود

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش سایت نود و هشت زوم حمل و نقل عمومی باعث رشد بخش خودروهای الکتریکی در کنیا می شود
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

حمل و نقل عمومی در حالی که درخواست های جهانی برای تغییر به حمل و نقل پایدار ادامه دارد، بخش در کنیا باعث پذیرش خودروهای الکتریکی در کشور می شود.

برای اولین بار در سال گذشته، اتوبوس های حمل و نقل انبوه الکتریکی تجاری به مسیرهای مختلف در سرتاسر پایتخت کنیا، نایروبی، مستقر شدند که آغازی برای انتقال خودروهای سوخت فسیلی برای برخی از اپراتورهای اتوبوس عمومی بود. این اتفاق پس از آن رخ داد که تاکسی‌های موتورسیکلت برقی، که محلی به نام بودابدا نامیده می‌شوند، قبلاً به بخش محبوب حمل‌ونقل عمومی دو چرخ راه پیدا کرده بودند.

روند کنونی نشان می‌دهد که بخش حمل‌ونقل عمومی کنیا، برخلاف اکثر کشورهای توسعه‌یافته، که خودروهای شخصی پیشتاز این انتقال هستند، رهبری خود را در پذیرش خودروهای الکتریکی حفظ کند.

این احتمالاً در پی افزایش تولید توسط استارت‌آپ‌هایی که به بخش حمل‌ونقل عمومی چشم دوخته‌اند، و عملی شدن مشوق‌ها/معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی پیشنهادی مانند تعرفه‌های ویژه قدرت (شارژ) ادامه خواهد یافت.

کنیا در حال برداشتن پیشرفت‌هایی است و در قانون مالی فعلی (که همچنان به حالت تعلیق می‌ماند) اتوبوس‌های برقی و دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های وارداتی و مونتاژ شده محلی را از عوارض مالیات معاف کرده است.

موزس ندریتو، مدیر ارشد درآمد BasiGo، یک استارت آپ برقی و یکی از بیش از ده هاست که در پنج سال گذشته در فضای حمل و نقل الکترونیکی کشور راه اندازی شده است، گفت که داشتن چارچوب های قانونی و سیاستی لازم برای تشویق سرمایه گذاری در این بخش به همان اندازه مهم است.

ندریتو گفت: «این یک تقویت مثبت خواهد بود، زیرا بخش خودروهای الکتریکی در کشور در حال افزایش است و برای تداوم این حرکت، نیاز به حمایت از دیدگاه قانونی وجود دارد.

اتوبوس و موتور سیکلت EV

Basi-Go در دو سال گذشته در کنیا فعال بوده است و اپراتورهای اتوبوس را قادر می‌سازد تا از موتور احتراق داخلی (ICE) استفاده کنند. این شرکت در حال حاضر 19 اتوبوس برقی دارد که مسافران را در سراسر نایروبی جابجا می کند، و قصد دارد تا سال 2025، 1000 وسیله نقلیه در جاده های کنیا داشته باشد – پس از شروع مونتاژ خودروها توسط شرکت در اوایل سال جاری. این شرکت از قطعات تولیدکننده خودروهای برقی چینی BYD Automotive استفاده می کند.

Roam (قبلاً Opibus) شرکت دیگری است که در حال ساخت محصولات برای بخش حمل و نقل انبوه در کنیا است و تولید محلی اتوبوس های برقی را افزایش داده است. این شرکت در حال طراحی و توسعه اتوبوس‌های خود به صورت محلی است و در حال راه‌اندازی اولین اتوبوس برقی جدید و محلی خود در ماه سپتامبر است که پیش‌بینی می‌شود تولید انبوه آن از سال آینده آغاز شود. این به دنبال برنامه های سال 2021 آن برای تولید انبوه اتوبوس ها و موتورسیکلت های برقی است.

Roam از سال 2017 در فضای تحرک الکتریکی کنیا حضور داشته است، اما قبل از تغییر در سال 2021 به سمت تولید، که پس از پشتوانه قابل توجه VC صورت گرفت، در تبدیل وسایل نقلیه با سوخت فسیلی به برقی تخصص داشت.

موتورسیکلت های روم در حال حاضر در جاده های کنیا هستند و این شرکت اخیراً یک مرکز تولید موتورسیکلت الکتریکی با ظرفیت تولید 50000 دستگاه در سال افتتاح کرده است. پیش بینی می کند تا پایان سال 2000 دستگاه تولید کند.

Roam، مانند نزدیک به 10 استارت آپ دیگر که بازار موتور سیکلت های برقی را هدف قرار داده اند، در حال بهره برداری است بودابودا اپراتورها در کنیا و منطقه بزرگتر شرق آفریقا که مایلند در هزینه سوخت صرفه جویی کنند. این شرکت می گوید اطمینان حاصل کرده است که قیمت خودروهایش تقریباً متناسب با انواع معمولی ICE است. این شرکت همچنین با شرکای مالی مانند M-Kopa همکاری کرده است تا با توجه به بازارهای گسترده تر شرق و غرب آفریقا، جذب موتورسیکلت های خود را تشویق کند.

روم می گوید که یک راه حل هیبریدی برای مشتریان موتورسیکلت خود ساخته است. این بدان معناست که آنها واقعاً می توانند باتری را در خانه با شارژر قابل حمل رایگان شارژ کنند و همچنین می توانند یک باتری اجاره کنند. آنها بهترین ها را هم از مبادله و هم از شارژ خانه دریافت می کنند.

ایستگاه تعویض باتری Roam راه اندازی EV.

ایستگاه تعویض باتری Roam استارتاپ EV در نایروبی. اعتبار تصویر: پرسه زدن

استارت آپ های دیگر در فضای دو و سه چرخ شامل Kiri EV، Arc Ride، Little، Ebee، Ampersand، Ecobodaa و Stimaboda هستند.

گزارش حرکت الکترونیکی 2023 توسط Kenya Power تخمین می زند که بیش از 1350 وسیله نقلیه برقی در جاده های کنیا وجود دارد که 62 درصد آنها موتور سیکلت هستند. این گزارش می گوید ثبت نام سالانه موتورسیکلت طی پنج سال گذشته دو برابر شده و به 252601 دستگاه رسیده است و 1.2 میلیون موتورسیکلت در کنیا وجود دارد.

ایستگاه های تعویض باتری

علاوه بر فروش موتور سیکلت، این استارت آپ ها هاب های تعویض باتری را در سراسر مناطق عملیاتی خود (عمدتا در نایروبی) ایجاد کرده اند و شبکه ای از زیرساخت های شارژ را ایجاد کرده اند که به اندازه کافی گسترده است. بودابوداس بدون نگرانی از تمام شدن شارژ یا ناتوانی در یافتن ایستگاه های مبادله در نزدیکی، کار کنید.

Basi-Go و Roam ایستگاه های شارژ را برای مشاغل خود ساخته اند و به گسترش شبکه خود ادامه خواهند داد، زیرا اتوبوس های بیشتری در مسیرهای مختلف اضافه می شوند.

کسب‌وکارها در انتظار افزایش جذب خودروهای برقی، به‌ویژه در پی افزایش تقریباً 100 درصدی قیمت‌های گازوئیل و بنزین در کنیا در دهه گذشته و تلاش دولت برای انرژی پایدار که دستور کار تغییر آب و هوا را هدایت می‌کند، ایستگاه‌های شارژ را می‌سازند. کنیا در حال حاضر بیش از 90 درصد از انرژی خود را از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله زمین گرمایی، باد و خورشیدی تولید می کند.

Arc Ride، یک استارتاپ در فضای دو چرخ، اخیراً موتورسیکلت Corbett خود را به بازار کنیا معرفی کرده است، یک خودروی کراس اوور که برای تحویل و سفر در نظر گرفته شده است. این شرکت همچنین شبکه گسترده ای از هاب های تعویض باتری را در نایروبی ایجاد کرده است که تعداد آنها در حال حاضر 60 است. بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، جوزف هرست کرافت، به TechCrunch گفت که آنها در مسیر رسیدن به 100 تا ماه سپتامبر هستند و به بازارهای فراتر از کنیا خدمات ارائه می دهند. خریداران ArcRide مالک باتری نیستند، که هرست کرافت گفت که موتورسیکلت ها را گران تر می کند.

Arc Ride در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به اکوسیستم باتری به عنوان یک سرویس (BaaS) برای سایر OEM ها است. [Original equipment manufacturer]. ما سال آینده در دو کشور دیگر راه اندازی خواهیم کرد و مشارکتی خواهیم داشت که به زودی در غرب آفریقا راه اندازی خواهد شد. هرست کرافت گفت: از طریق تنظیم استاندارد، می‌توانیم با بسیاری از شرکت‌ها همکاری کنیم تا BaaS را در شهرهای آفریقایی که به سرعت در حال رشد هستند، به واقعیت تبدیل کنیم.

آمپرسند همچنین قراردادی را با TotalEnergies، یکی از بزرگترین توزیع‌کنندگان فرآورده‌های نفتی در کنیا، برای ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های تعویض باتری و شارژ امضا کرد که از نایروبی شروع شد.

همزمان با ایجاد زیرساخت شارژ توسط استارت آپ ها، شرکت دولتی برق کنیا پاور در حال ساخت سیستم های شارژ برای مشاغل، خانه ها و مکان های عمومی مانند پمپ بنزین ها است. این به منظور افزایش جذب محلی EV است.

ندریتو گفت: «حمل و نقل عمومی در کنیا به ویژه در شهرهای ما یک نیاز حیاتی است و فعالان بخش خودروهای برقی می‌توانند آن را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که روزانه تجربه می‌کنند، وصل کنند.»
بخش خودروهای خصوصی نیز در خودروهای برقی فرصت‌هایی دارد، ما این را از طریق پذیرش خودروهای هیبریدی در کنیا می‌بینیم، تنها این که تقاضا برای این (EVs) در مقایسه با بخش حمل‌ونقل عمومی کندتر است.

امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/XLSayo
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *