مقایسه چیپست ها در سری آیفون 15

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این مقاله تخصصی از مجله 98zoom میخواهیم از مقایسه چیپست ها در سری آیفون 15 با شما صحبت کنیم ، پس با یک مقاله مفید و آموزشی دیگر از تیم نود و هشت زوم همراه ما باشید :

اپل به طور مداوم گام های بزرگی در چیپست آیفون های خود برداشته است. یک دهه پیش، اپل اولین با پردازنده 64 بیتی را معرفی کرد – آیفون 5 اس با تراشه A7. در سال 2017، اپل یادگیری ماشین عصبی را برای اولین بار در A11 Bionic با آیفون X پیاده‌سازی کرد. با پیشرفت‌هایی که هر ساله انجام می‌شود، آیا نمی‌دانید که آیا آیفون 14 پرو را نسبت به سری آیفون 15 پرو انتخاب کنید؟ در اینجا مقایسه ای از پردازنده های جدیدترین آیفون ها وجود دارد – تراشه A16 Bionic در مقابل A17 Pro.

 

A17 Pro در مقابل A16 Bionic

رویداد سپتامبر 2023 اپل چهار مدل جدید آیفون را به همراه داشت: آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و ​​15 پرو مکس. علاوه بر چندین پیشرفت در تمام آیفون های جدید، جالب ترین پیشرفت ها در سری آیفون 15 پرو رخ داد.

آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس دارای پردازنده جدید اپل A17 پرو هستند. در همین حال، آیفون 15 و آیفون 15 پلاس تراشه A16 Bionic سال گذشته را در داخل آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس قرار خواهند داد.

ویژگی های جدید تراشه A17 Pro اپل

اپل نام Bionic را کنار گذاشته است و پردازنده جدید A17 Pro نام دارد. با 19 میلیارد ترانزیستور، A17 Pro اپل بر اساس فناوری پیشرفته پردازنده 3 نانومتری TSMC ساخته شده است – که دارای اندازه ترانزیستور کاهش یافته است و در نتیجه امکان بسته بندی ترانزیستورهای بیشتری را برای به حداکثر رساندن عملکرد و بازده انرژی فراهم می کند. این سی پی یو 6 هسته ای با دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف دارد.

اپل A17 Pro را معرفی کرد

A17 Pro دارای یک پردازنده گرافیکی 6 هسته ای جدید با بهبودهای قابل توجهی در عملکرد گرافیکی با ردیابی پرتوهای سخت افزاری و بهبود بهره وری انرژی است. اپل آن را “بزرگترین بازطراحی در تاریخ پردازنده های گرافیکی اپل” می نامد. علاوه بر این، A17 Pro به لطف کنترلر USB 3.0 از سرعت های بالاتر انتقال داده پشتیبانی می کند.

ویژگی های آیفون 15 پرو

A16 Bionic در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس: یک جمع بندی سریع

در حالی که بعداً تأثیر استفاده از چیپ‌ست قدیمی‌تر را بررسی می‌کنیم، آنچه باید در مورد سیلیکون A16 Bionic بدانید در اینجا آورده شده است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  چگونه شماره خود را مسدود کرده و شناسه تماس گیرنده خود را پنهان کنید

تراشه Apple A16 Bionic که سال گذشته در سال 2022 عرضه شد، بر روی گره فرآیند 4 نانومتری ساخته شده است. این پردازنده دارای یک CPU 6 هسته ای است – ترکیبی از دو هسته عملکرد و چهار هسته با کارایی بالا. پردازنده گرافیکی 5 هسته ای در A16 Bionic دارای 6 گیگابایت حافظه LPDDR5 با 50 درصد پهنای باند بیشتر نسبت به نسل قبلی تراشه Bionic است. در نهایت، موتور عصبی 16 هسته ای جدید در A16 Bionic می تواند 17 تریلیون عملیات در ثانیه را انجام دهد.

مشخصات A16 Bionic

پیشرفت‌های کلیدی نسبت به A15 Bionic شامل یک موتور نمایشگر جدید است که نمایشگر همیشه روشن را امکان‌پذیر می‌کند، اوج روشنایی بالاتر و نرخ تازه‌سازی نمایشگر می‌تواند تا 1 هرتز کاهش یابد. علاوه بر این، تکنیک های ضد آلیاسینگ در A16 Bionic برای صاف کردن لبه های ناهموار در گرافیک و رندر تصویر بهبود یافته است. این یک پردازنده سیگنال تصویر جدید را در خود جای داده است که نوید تجربه عکاسی محاسباتی بهتری را می دهد.

اما چگونه با پردازنده جدید A17 Pro مقایسه می شود؟ بیایید به یک مقایسه سریع بپردازیم.

A16 Bionic در مقابل A17 Pro: چه بهبودهایی وجود دارد

در اینجا همه چیزهایی که می دانیم در مورد اینکه چگونه A17 Pro از A16 Bionic بهتر است آورده شده است:

A17 Pro
  • A17 Pro دارای ریزمعماری 3 نانومتری در مقایسه با معماری 4 نانومتری A16 Bionic است.
  • A17 Pro 10 درصد سریعتر از A16 Bionic است.
  • پردازنده گرافیکی 6 هسته ای جدید در A17 Pro 20 درصد سریعتر از GPU 5 هسته ای در A16 Bionic است.
  • پردازنده گرافیکی 6 هسته ای جدید دارای ویژگی مش سایه زنی جدید است که به ها اجازه می دهد محیط های دقیق را با حداقل قدرت ارائه دهند.
  • سرعت موتور عصبی در A17 Pro دو برابر با 35 تریلیون عملیات در ثانیه است.
  • A17 Pro یک پیش‌بینی شاخه بهبود یافته را به ارمغان می‌آورد که به معنای کارایی اجرای سریع‌تر کد است.
  • A17 Pro دارای موتورهای رمزگشایی و اجرایی بزرگتر است – هر دو نقش مهمی در پردازش دستورالعمل ها دارند.
  • A17 Pro دارای سخت افزار اختصاصی برای ردیابی اشعه است که 4 برابر سریعتر از A16 Bionic است. این گرافیک نرم‌افزاری را با نرخ فریم بسیار بالاتر از نرم‌افزار ردیابی اشعه در A16 Bionic ارائه می‌کند.

A16 Bionic در آیفون 15 و 15 پلاس: مدل های پایه جدیدترین تراشه را از دست می دهند

پیش از این، با 100 دلار اضافی در نسخه پرو آیفون، طراحی ممتاز تر، لنز تله فوتو و نرخ تازه سازی بالاتر را دریافت می کنید. در حالی که اکثر مردم از مدل پایه آیفون راضی هستند زیرا دارای جدیدترین قطعات داخلی است. سال گذشته تغییر کرد. اپل با پایبندی به نام محصول خود، آخرین پردازنده ها را فقط برای سری آیفون پرو محدود می کند. به همین دلیل است که کاربران Pro به لطف پردازنده پرچمدار جدید، ارزش بیشتری را در صد دلار اضافی که پرداخت می کنند، پیدا خواهند کرد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه حذف انبوه ایمیل ها در Apple Mail
A16 Bionic در آیفون 15

در سال 2023، با آیفون 15، 15 پلاس و A17 پرو جدید، این روند ادامه دارد. با این حال، اجازه ندهید که شما را دلسرد کند – A16 Bionic در حین انجام هر کار فشرده ای که به آن می پردازید، عرق نمی کند.

علاوه بر این، آیفون 15 به لطف پورت USB-C، سیستم دوربین جدید، عمر باتری بهبود یافته و جزیره دینامیک ارتقاء خوبی نسبت به آیفون 14 دارد.

آیفون 15

با این حال، ممکن است پس از استفاده طولانی مدت از آیفون، معایب ظاهر شود – آیفون 15 با A16 Bionic ممکن است زودتر از آیفون 15 پرو با A17 پرو کند شود. علاوه بر این، ما مطمئن نیستیم که آیا اپل تعداد به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مشابهی را برای آیفون 15 و 15 پرو ارائه خواهد کرد یا خیر – زیرا اولی دارای پردازنده قدیمی‌تر است.

A16 Bionic و A17 Pro تفاوت های فنی آشکاری دارند. با این حال، اجازه ندهید این تصمیم شما را برای خرید مدل آیفون متناسب با بودجه شما منصرف کند. جدا از پردازش تصویر HDR در آیفون 15 پرو، به سختی می توان متوجه شد که یک آیفون 15 کاملاً جدید دارای پردازنده قدیمی تر است. با این حال، از آنجایی که اپل تصمیم گرفت پردازنده قدیمی‌تر را در آیفون پایه عرضه کند، کاهش قیمت ممکن است این معامله را شیرین کند.

این همه آن چیزی است که باید در مورد A16 Bionic در مقابل A17 Pro بدانید. اگر سؤال دیگری دارید، به بخش سؤالات متداول زیر نگاه کنید.

سوالات متداول: Apple A16 Bionic در مقابل A17 Pro

1. چه کسی تراشه Apple A17 Pro را تولید می کند؟

اپل این چیپست را طراحی می کند و TSMC آن را به طور انحصاری برای اپل تولید می کند.

2. تفاوت بین پردازنده 3 نانومتری و 4 نانومتری چیست؟

یک تراشه 3 نانومتری ترانزیستورهای نسبتاً کوچکتری را بسته بندی می کند در حالی که عملکرد و کارایی انرژی بهتری را در مقایسه با یک تراشه 4 نانومتری ارائه می دهد.

3. آیا تراشه A17 Pro نسبت به A16 Bionic عمر باتری بهتری دارد؟

بر روی کاغذ، A17 Pro ادعا می کند که بهره وری انرژی را بهبود بخشیده است. با این حال، زمانی که آیفون جدید را به دست آوردیم، می‌توانیم نتایج را ارزیابی کنیم.

4. هزینه ساخت CPU سری A اپل چقدر است؟

طبق گزارش ها، هزینه ساخت تراشه A16 Bionic برای اپل 11 دلار است.

آیا چیپ سری M چیز بزرگ بعدی در آیفون است؟

اپل با سیلیکون سری M در سری مک و آی پد همه را به دست آورد. نوبت آیفون به پردازنده سری M کی می رسد؟ شانس عالی برای اپل این است که یک آیفون تاشو با تراشه‌های سری M را تامین کند که امکان انجام چند کار را با نمایشگر بزرگ فراهم می‌کند.

امیدواریم از این مقاله مقایسه چیپست ها در سری آیفون 15 مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/yAdUbv
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *