پردازنده‌های نسل بعدی اینتل عالی به نظر می‌رسند – اما آیا غول فناوری از قبل خود را برای شکست آماده کرده است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

خب، به نظر می رسد که پردازنده های Arrow Lake اینتل واقعا در راه هستند، با تاریخ انتشار پیش بینی شده 2024 و مقدار کمی نشت عملکرد بسیار چشمگیر. اینها کسانی هستند که باید تماشا کنید. فراموش کن دریاچه شهاب سنگ و طراوت دریاچه رپتور انتظار می رود اواخر امسال

با این حال، یک مشکل بزرگ با این تراشه های ورودی وجود دارد و احتمالاً مشکلی نیست که اینتل بتواند آن را برطرف کند. سایت فناوری آلمان آزمایشگاه ایگور اخیراً اطلاعات زیادی در مورد خود تراشه های Arrow Lake و – به طور دقیق تر – سوکت مادربردی که از آنها پشتیبانی می کند به بیرون درز کرده است. جای تعجب نیست که این سوکت LGA 1700 فعلی نیست. در عوض، این سوکت جدید LGA 1851 خواهد بود.

برای هر کسی که به خوبی در سخت افزار شخصی آشناست، این یک پیشنهاد است فوری مشکل: اگر می خواهید به یکی از این تراشه های جدید (که احتمالاً سری 15000 اینتل خواهد بود) ارتقا دهید، به یک مادربرد جدید – و احتمالاً یک خنک کننده CPU جدید نیز نیاز دارید. من می ترسم اینجا سازگاری عقبی وجود نداشته باشد. بدتر از آن، اگر بردهای اولیه LGA 1700 قابل انجام باشد، اولین دور موبوهای سازگار با Arrow Lake خواهد بود. گران.

این مشکل متاسفانه یکی از ساخته های خود اینتل است. Team Blue در طول تاریخ تغییرات سوکت مادربرد را کمی سریعتر از رقیب اصلی خود AMD تغییر داده است، اما این مضحک است. سوکت LGA 1700 تنها یک سال و نیم پیش در نوامبر 2021 معرفی شد، در حالی که AMD از سوکت AM4 خود به مدت شش سال قبل از معرفی AM5 در سال 2022 استفاده کرد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نه، شما با بحران هویت مواجه نیستید - ممکن است افراد غریبه در عکس های iCloud شما وجود داشته باشند

پس مشکل LGA 1700 چیست؟ خوب، این چیپست نتیجه تلاش اینتل برای پیمودن خط بین سازگاری عقب مانده و نوآوری بود. آن را با تراشه های نسل دوازدهم Alder Lake اینتل (که توسط پرچمدار رهبری می شود) معرفی شد i9-12900K) که از رم های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می کند و منجر به شکافی عجیب در خط تولید فعلی مادربردهای اینتل می شود.

LGA 1851 خواهد شد احتمالا فقط DDR5 باشد و پیشرفت کلیدی دیگری را ارائه دهد که باید اینتل را با سوکت AM5 AMD به سرعت برساند: پشتیبانی مناسب از Gen5 SSD. سوکت AM5 در حال حاضر امکان خطوط اختصاصی PCIe را برای جدیدترین SSD ها فراهم می کند، در حالی که فرمت LGA 1700 به چنین درایوهایی نیاز دارد که خطوط گرافیکی PCIe x16 را برای پشتیبانی از ذخیره سازی Gen5 “قرض بگیرند”.

برگه مشخصات جزئیات سوکت مادربرد جدید Intel LGA 1851.

(اعتبار تصویر: Intel، Igor's Lab)

به عبارت دیگر، اینتل اکنون به دلیل اشتباه قبلی خود مجبور به جبران است و هر کسی که قبلاً یک مادربرد LGA 1700 (و احتمالاً یک خنک کننده CPU جدید نیز) خریداری کرده باشد، ممکن است احساس کند که این کار کمی سخت است. علاوه بر این، دانستن این موضوع که سال آینده سوکت جدیدی دریافت خواهیم کرد، باعث می شود بسیار خرید یک CPU جدید اینتل در حال حاضر سخت است، مگر اینکه به اندازه کافی خوش شانس باشید که موجودی حساب بانکی شش رقمی داشته باشید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه تغییر زبان نمایش و نگارش در مایکروسافت اکسل

من شخصاً بسیار ناامیدکننده می‌بینم که اینتل مجبور است اغلب سوکت‌های خود را تکان دهد. من این کار را نمی کنم خواستن برای خرید یک موبو و کولر جدید یک سال در میان، صادقانه بگویم. قبل از اینکه اخیراً به یک ارتقاء دهم AMD Ryzen 7 7700X، من از همان مادربرد X470 از سال 2018 استفاده می کردم، علیرغم اینکه در آن دوره از چندین CPU Ryzen جابجا شده بودم.

با توجه به اینکه تراشه های Arrow Lake اینتل به نظر می رسند که می توانند برخی از آنها باشند، آزاردهنده تر است. بهترین پردازنده ها ما در سال‌ها شاهد بهبود عملکرد کلی نسبت به نسل سیزدهم Raptor Lake به همراه گامی عظیم در عملکرد گرافیکی یکپارچه بودیم.

ببین، اینتل را Core i9-13900K یک سی پی یو عالی بود من آن را دوست داشتم. در حالی که تراشه‌های تازه‌سازی Raptor Lake کمی ضعیف به نظر می‌رسند، Arrow Lake یک جهش واقعی به جلو به نظر می‌رسد – اما آیا ممکن است حداقل چهار یا پنج سال به LGA 1851 بمانیم؟

امیدواریم که این خبر مجله زوم نود و هشت مورد توجه شما قرار گرفته باشد

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/xSBjyF
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *