کوکی های اینترنتی چیست؟ کوکی های اینترنتی چگونه کار می کنند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه


کوکی ها شاید رایج ترین و شناخته شده ترین شکل ردیاب وب باشند. اما بیایید بحث کنیم که کوکی های اینترنتی دقیقا چیست. و بیایید در مورد اینکه آیا باید به آنها اعتماد کنید یا نه صحبت کنیم.


در حال حاضر، تقریباً همه ما حداقل نام کوکی ها را شنیده ایم. و نه، نه شکلات های تازه پخته شده ای که مادربزرگ شما درست می کرد. این کوکی‌ها دیجیتالی‌تر و به مراتب کمتر خوشمزه هستند. ما در مورد کوکی هایی صحبت می کنیم که ها برای جمع آوری داده های شما و ردیابی فعالیت شما استفاده می کنند. بنابراین، کوکی های اینترنتی دقیقا چیست؟ چطورکار می کنند؟ و آیا باید کاری برای متوقف کردن آنها انجام دهید؟

کوکی های اینترنتی چیست؟

HTTP یا کوکی‌های اینترنتی که از عبارت «کوکی جادویی» مشتق شده‌اند، بسته‌هایی از داده‌ها هستند که یک می‌تواند بدون تغییر داده‌های گفته شده دریافت و ارسال کند. انواع مختلفی از کوکی ها برای اهداف مختلف استفاده می شود، اما در یک مفهوم کلی، کوکی ها برای ذخیره اطلاعات استفاده می شوند. اینکه آیا این اطلاعات شامل اطلاعات ورود به سیستم شما، محتویات سبد خرید آنلاین شما یا حتی رایانه شما باشد، بستگی به نوع کوکی‌های استفاده شده و اهداف سایت استفاده از آنها دارد.

کوکی های اینترنتی چه کار می کنند؟

کوکی ها شاید شکل مورد علاقه اینترنت دسر دیجیتالی باشند. اما اگرچه تقریباً هر کاربر اینترنتی در مورد کوکی ها شنیده است، اما اکثر آنها دقیقاً نمی دانند که چیست. و این ممکن است فقط از اصطلاح بی ضرری باشد که ما برای آنها استفاده می کنیم. اولین بار با شنیدن کلمه کوکی ها به چه چیزی فکر می کنید؟ آیا تصور می کنید وب سایت ها حریصانه داده های شما را ذخیره می کنند؟ یا به snickerdoodle و کشمش جو دوسر فکر می کنید؟ احتمالا دومی.

خوب، ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که کوکی‌های اینترنتی به اندازه همتایان واقعی خود شیرین نیستند. در واقع، آنها این پتانسیل را دارند که تجربه آنلاین شما را کاملاً ترش کنند. یک تصور اشتباه رایج در میان کاربران عادی اینترنت وجود دارد که کوکی ها ذاتا ایمن هستند. بیشتر آنها در مورد موافقت با استفاده سایت از کوکی ها دو بار فکر نمی کنند. بسیاری حتی دقیقاً مطمئن نیستند که کوکی های اینترنتی چیست. و برخی فکر می کنند کوکی ها ایمن هستند زیرا داده های موجود در آنها تغییر نمی کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه گوش دادن به Apple Music به صورت آفلاین

اما خطراتی که کوکی‌ها را همراهی می‌کنند از پتانسیل بدافزار ناشی نمی‌شوند. در عوض، آنها از تهدیداتی می آیند که کوکی ها برای حریم خصوصی آنلاین شما ایجاد می کنند. شرکت ها از کوکی ها برای جمع آوری و ذخیره آسان داده های شما استفاده می کنند. و این داده ها ممکن است حاوی اطلاعات شخصی بسیار حساسی باشد که شما نمی خواهید در دست دیگران باشد.

آیا کوکی های اینترنتی ایمن هستند؟

اگر مانند بسیاری از افراد در دنیای حریم خصوصی داده ها تازه کار هستید، ممکن است تعجب کنید که چرا سایت های بی شماری به داده های شما دسترسی دارند. خوب، فراتر از تهاجم آشکار شرکت‌ها که اطلاعات حساس شما را می‌دانند، تهدید دائمی نقض داده‌ها نیز وجود دارد. نقض داده ها یک تهدید حریم خصوصی است که هم از نظر نرخ و هم هزینه برای کاربر در حال افزایش است و هر چه تعداد سایت هایی که داده های شما را نگهداری می کنند بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در یک سایت قرار بگیرید.

پس این به چه معناست؟ خوب، به این معنی است که هر بار که بی‌خبر با استفاده از کوکی‌ها توسط یک سایت موافقت می‌کنید، خود را در معرض نقض احتمالی داده‌ها قرار می‌دهید. و اگر داده های شما در معرض نقض یا هر شکل دیگری از تهدید حریم خصوصی قرار گیرد، اطلاعات حساس شما می تواند علیه شما استفاده شود. فقط به تمام اشکال اطلاعاتی که در طول سالها آنلاین قرار داده اید فکر کنید. همه چیز از کارت تامین اجتماعی گرفته تا اطلاعات کارت اعتباری شما می تواند توسط شرکت ها ذخیره شود، و اگر این اطلاعات توسط هکرها به دست آمده باشد، بهتر است مراقب باشید. اطلاعات بسیار حساس را می توان به طرق مختلفی استفاده کرد، از جمله، اما نه محدود به، سرقت هویت، کلاهبرداری از کارت اعتباری، و به دام انداختن عزیزان شما در طرح های فیشینگ.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  7 روش برتر برای رفع مشکل کار نکردن پیام های صوتی اسنپ چت

به نظر می‌رسد کوکی‌های اینترنتی به اندازه انواع آرد و شکر خوشمزه نیستند، نه؟

برای محافظت از داده های خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

اکنون که می دانید کوکی های اینترنتی چیست و چه خطراتی دارند، برای بهبود سطح حریم خصوصی و امنیت آنلاین خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

خوب، بهترین راه حل حفظ حریم خصوصی داده های مصرف کننده در تمام وب، Privacy Bee است. Privacy Bee تقریباً با هر سایت دیگری که بازدید می کنید بسیار متفاوت عمل می کند. آنها به جای اینکه به دنبال ذخیره داده های شما برای اهداف بازاریابی (یا شوم تر) باشند، به دنبال پاک کردن داده های شما از گوشه های ناخواسته وب هستند. Privacy Bee با داشبورد مصرف‌کننده کاملاً قابل تنظیم خود به شما امکان می‌دهد تصمیم بگیرید به کدام شرکت‌ها اعتماد دارید. به این معنی که به جای اعتماد کورکورانه به هر سایتی که بازدید می کنید، کنترل کاملی بر حریم خصوصی آنلاین خود با Privacy Bee دارید.

راه حل برتر حفظ حریم خصوصی داده ها در اینترنت

و این تنها چیزی است که آنها در راه حفظ حریم خصوصی داده ها ارائه می دهند! پس از ثبت نام با Privacy Bee، به ناوگان کامل خدمات حریم خصوصی جامع آنها دسترسی خواهید داشت. اینها شامل کارگزار داده و حذف لیست بازاریابی، حفاظت گسترده خانواده، و نظارت بر آسیب پذیری 24/7 است. آنها همچنین یک افزونه مرورگر هیجان انگیز (و رایگان) برای کروم و فایرفاکس ارائه می دهند!

“برای موافقت با استفاده سایت ما از کوکی ها، روی این کادر کلیک کنید”. تقریباً مطمئناً هنگام گشتن در کانال های وسیع اینترنت چنین پیامی را دیده اید. شاید پس از خواندن این مقاله، دو بار در مورد پذیرش کوکی‌های یک سایت فکر کنید بدون اینکه ابتدا متوجه شوید که چه چیزی مستلزم آن است. و برای اینکه این کار را حتی برای خودتان راحت‌تر کنید، به Privacy Bee یک ضربه بزنید! آنها گشت و گذار در وب را بدون استرس برای شما آسان می کنند. تنها با چند کلیک، می‌توانید تصمیم بگیرید که به کدام شرکت‌ها اعتماد دارید و به کدام‌ها اعتماد ندارید و مرور امن و خصوصی را آسان می‌کند.

پس برای چی منتظری؟ امروز 100% رایگان Privacy Bee را امتحان کنید!

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/PHeuXS
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *