انفجار چاندرایان-3 هند به ماه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش سایت نود و هشت زوم انفجار چاندرایان-3 هند به ماه
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

Chandrayaan-3، سومین مأموریت هند به ماه، تقریباً چهار سال پس از آن که سلف آن نتوانست سطح ماه را در سال 2019 لمس کند، با موفقیت به پرواز درآمد.

روز جمعه، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) موشک “Launch Vehicle Mark-III” خود را حامل چاندرایان بعدی (به زبان سانسکریت به معنای “خودروی ماه”) از مرکز فضایی ساتیش داوان در جزیره سریهاریکوتا در جنوب هند پرتاب کرد. این پرتاب در ساعت 2:35 بعدازظهر IST (2:05 بامداد PDT) انجام شد، زمان هدفی که هفته گذشته اعلام شد.

چاندرایان-3 سفر خود را به سمت آغاز کرده است [the] S. Somanath رئیس ISRO در مرکز کنترل ماموریت پس از پرتاب موفقیت آمیز فضاپیما گفت. «LVM-3 عزیز ما قبلاً سفینه Chandrayaan-3 را در مدار دقیق اطراف زمین قرار داده است – 170×36500 کیلومتر مدار هدف مورد نظر آن بود و دقیقاً اکنون نیز همینطور است. بیایید برای سفینه چاندرایان-3 آرزوی بهترین ها را داشته باشیم تا مانورهای خود را برای افزایش مدار بیشتر انجام دهد و به سمت آن سفر کند. [the] ماه در روزهای آینده.»

ماموریت Chandrayaan-3 – که با بودجه ای کمتر از 75 میلیون دلار توسعه یافته است – شامل یک فرودگر، مریخ نورد و ماژول پیشران است و هدف آن نشان دادن فرود و چرخش ایمن بر روی سطح ماه و انجام تجربیات علمی در محل است. فرود نرم این وسیله نقلیه بدون سرنشین در 23 آگوست پیش بینی می شود.

فضاپیمای Chandrayaan-3 با جرم کل محموله تقریباً 3895 کیلوگرم، طیف وسیعی از فناوری‌ها مانند ارتفاع‌سنج‌های لیزری و RF، سرعت‌سنج‌ها، موتورهای مایع قابل گاز، سیستم‌های تشخیص و اجتناب از خطر و همچنین مکانیزم جدید پای فرود را حمل می‌کند. ISRO اقدامات ویژه ای را انجام داده و تجهیزات داخلی خود را بهبود بخشیده است تا از بروز هرگونه مشکلی در هنگام فرود نرم روی سطح ماه جلوگیری کند. علاوه بر این، مریخ نورد تحت یک سری آزمایش ها و شبیه سازی ها قرار گرفت تا نقاط ضعف سیستم قبلی را برطرف کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بلک برد 20 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند تا ابزارهای مدیریت ریسک خود را گسترش دهد

برخلاف آخرین Chandrayaan که هنگام فرود روی ماه به دلیل نقص نرم افزاری سقوط کرد، نسخه جدید مدارگرد را از محموله های ثانویه محروم می کند تا روی کار اصلی خود تمرکز کند: کاوشگر و مریخ نورد را به مدار صد کیلومتری ماه برسانید. از سوی دیگر، کاوشگر تغییرات زیادی برای کنترل سرعت های بالاتر فرود دریافت کرده است. آژانس فضایی همچنین نیروی خورشیدی و یک سیستم پیشرانه دو پیشرانه با پیشرانه بیشتر را برای کنترل نوسانات سطح سوخت و سایر عدم قطعیت ها اضافه کرده است. علاوه بر این، بهبودهایی در سمت نرم‌افزار، با به‌روزرسانی الگوریتم‌های کنترل و هدایت و پشتیبانی از مدیریت چندین مسیر به سطح وجود دارد.

هدف ماموریت Chandrayaan درک بهتر ماه با اجازه دادن به آزمایشات علمی بر روی عناصر شیمیایی و طبیعی و همچنین خاک و آب آن است. این در نهایت به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند چگونه مواد تشکیل‌دهنده سطح ماه را می‌توان برای برآوردن نیازهای رو به رشد انرژی ما مهار کرد.

با Chandrayaan-3، هند می‌خواهد پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق، ایالات متحده و چین به چهارمین کشوری تبدیل شود که به آرامی روی ماه فرود می‌آید و اولین کشوری است که خودروی تولید محلی خود را در قطب جنوب فرود می‌آورد.

جیتندرا سینگ، وزیر امور فضایی و انرژی اتمی هند در سخنانی گفت: «این واقعاً یک لحظه افتخار برای هند و یک لحظه سرنوشت ساز برای همه ما اینجا در سریهاریکوتا است که بخشی از تاریخ سازی هستیم. دانشمندان ISRO در حال پرتاب این ماموریت.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  10 بهترین راه برای رفع عدم کارکرد صفحه نمایش همیشه در آیفون 14 پرو

فضا در چند سال گذشته به یکی از علایق اصلی هند تبدیل شده است. این کشور آسیای جنوبی با بیش از صد استارت آپ فناوری فضایی که راه حل هایی از پرتاب کننده ها گرفته تا ماهواره ها و تصویربرداری های ابرطیفی زمین را توسعه می دهند، به پیشرفت قابل توجهی در زمینه اکتشاف فضا دست یافته است. دهلی نو همچنین اخیراً یک سیاست فضایی برای تسهیل همکاری بین گران خصوصی و نهادهای دولتی تصویب کرده است.

علاوه بر چاندرایان، ISRO مدت‌هاست که اولین مأموریت پرواز فضایی انسان به نام گاگانیان را برنامه‌ریزی کرده است. آژانس فضایی همچنین در حال کار بر روی ماموریتی به نام Aditya L1 برای مطالعه خورشید است. علاوه بر این، این سازمان از نزدیک با ناسا برای راه‌اندازی یک رصدخانه مدار پایین زمین (LEO) در سال 2024 همکاری می‌کند که نقشه‌برداری از کل سیاره را تنها در 12 روز پروژه می‌دهد و داده‌های ثابتی را برای تجزیه و تحلیل تغییرات در اکوسیستم‌های زمین، توده یخ، زیست توده گیاهی ارائه می‌کند. سطح دریا و بلایای طبیعی و خطرات.

ماه گذشته، هند توافقنامه آرتمیس ناسا را ​​برای همکاری در اکتشاف فضایی با کشورهای شرکت کننده در برنامه امضا کرد. ناسا همچنین با ارائه آموزش های پیشرفته به فضانوردان هندی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون و ارسال آنها به ایستگاه فضایی بین المللی در سال آینده موافقت کرد.

امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/sJCVUq
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *