زنستروم پایان دوران ارزش‌گذاری‌های بالا را پایان می‌دهد، می‌گوید بنیانگذاران و VCها باید انگ نزولی را از بین ببرند •

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حالی که جهان به سمت بادهای منفی اقتصادی و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی پیش می رود، بنیانگذاران اروپایی باید به اتخاذ تصمیمات سخت برای تضمین بقای استارتاپ خود عادت کنند. این امر شامل عادت کردن به “معادل” یا “پایین” بودجه، پس از تجربه ارزش‌گذاری‌های بالا در دو سال گذشته است.

این پیام امروز در کنفرانس Slush در هلسینکی از سوی نیکلاس زنستروم، یکی از بنیانگذاران نمادین اسکایپ، مدیر عامل Atomico و یکی از مشهورترین گران فناوری اروپا بود.

زنستروم در سخنرانی اصلی، ارزیابی صریح از محیط اقتصادی ارائه کرد، در حالی که چگونگی شکست خود را چندین بار در طول شرایط سخت اقتصادی در زندگی حرفه‌ای خود آشکار کرد.

او در مورد اینکه چگونه باید قبل از اسکایپ دو تا از کسب‌وکارهای خود را تعطیل می‌کرد، گفت که کارآفرینان امروزی باید توجه خود را به موفقیت طولانی‌مدت شرکت‌ها و بقای خود معطوف کنند تا «دوران خوب بازار صعودی». و ارزش گذاری های بالای گذشته، و این به معنای انتخاب های سخت است.

زنستروم علیرغم شهرت بد نزولی ها (تامین مالی که در آن یک شرکت سهام سهام سرمایه خود را به قیمت هر سهمی که کمتر از قیمت هر سهمی است که در تامین مالی قبلی برای آن سهام فروخته است) یا یک دور ثابت (تامین مالی) می فروشد، گفت. دوری که در آن یک استارت‌آپ سهام را با همان ارزش‌گذاری پس از پول منتشر می‌کند که در دور قبلی جمع‌آوری سرمایه، عملاً به این معنی است که ارزش شرکت کاهش یافته است)، بنیان‌گذاران استارت‌آپ ممکن است مجبور شوند اینها را به‌عنوان بهایی که باید برای حفظ شرکت‌شان بپردازند، بپذیرند. برای طولانی مدت زنده است

یک انگ وجود دارد. ما دور برگشت را به بدترین سناریو تبدیل کرده ایم. ما در مورد آنچه ممکن است در مورد کسب و کار ما بگوید، خجالت می کشیم که ارزش آن اکنون کمتر از یک سال پیش است.

او به داده‌های Pitchbook اشاره کرد که نشان می‌دهد در سه‌ماهه سوم امسال، تقریباً 19 درصد از کل بودجه VC اروپا با این معیار مطابقت دارد. این از 12 درصد در سه ماهه دوم افزایش یافته است و این روند تا سه ماهه چهارم ادامه دارد.

اما او شرکت کنندگان در اسلش را به چالش کشید تا درباره دورهای پایین به طور متفاوتی فکر کنند و آن را شخصی نگیرند: «اول، “دورهای پایین” فقط تابعی از بازار گسترده تر است. این واقعیتی است که در حال حاضر با آن روبرو هستیم. مردم حاضر نیستند مبلغی را که یک سال پیش برای سهام یک شرکت فناوری پرداخت می کردند، بپردازند. سرمایه‌گذاری در فناوری در سه‌ماهه سوم حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهش یافته است. در سری A، ارزش‌گذاری‌های قبل از پول تا 50 درصد از بالاترین سطح خود در اوایل سال جاری کاهش یافته است. در این محیط، ارزش کمتری بر شما منعکس نمی شود. این پویایی بازار است.»

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  هدست واقعیت ترکیبی Apple Reality Pro در رندرهای سه بعدی قبل از عرضه مورد انتظار خود به تصویر کشیده شده است.

او اضافه کرد که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌هایی که در حال حاضر در حالت جمع‌آوری سرمایه هستند، باید فوراً موضوع را جمع‌آوری کنند: «بزرگ‌ترین مشکل با دورهای پایین این است که مردم آن‌قدر دیر آنها را ترک می‌کنند. به راحتی می توان امیدوار بود که بازار بهبود یابد. من دیده ام که بنیانگذاران وسوسه شده اند تا افزایش حقوق را به تعویق بیندازند و منتظر تغییر اوضاع باشند. برای شرکتی که پیش سود است، این به معنای ورود به باند فرودگاه آینده است. و هر چه باند یک کسب و کار کمتر باشد، آن شرکت ریسک‌پذیرتر می‌شود.»

او گفت که گزینه جایگزین پس از 6 ماه می تواند به معنای “تامین مالی نجات پر از اولویت های انحلال تهاجمی و بندهای خروج باشد. اجازه ندهید این شما باشید.”

در نهایت، او گفت که دورهای پایین و ثابت «در واقع در مورد رشد هستند. جمع آوری پول به صورت استراتژیک، قبل از رسیدن به نقطه بدون بازگشت، می تواند یک موفقیت بزرگ باشد. هر بنیان‌گذاری که شجاعت جمع‌آوری زودهنگام پول را داشته باشد، می‌تواند در زمانی که دیگران در حال کند شدن و از دست دادن استعداد هستند، به مقیاس خود ادامه دهد. این ممکن است بهترین زمان برای استخدام افراد بزرگ به دور از رقابت باشد. چه بازار در یک یا سه سال تغییر کند، این شرکت‌ها ساکن نخواهند بود.»

زنستروم با تأمل در تجربه خود به عنوان یک بنیانگذار، گفت که چند شرکت را قبل از اسکایپ تأسیس کرده و آنها را جمع کرده است، که دردناک بود، اما «در واقع، آنقدرها هم که فکر می‌کردم کار بزرگی نبود. تیم من تجربه بسیار خوبی داشت و مشاغل جدید شگفت انگیزی پیدا کرد. و بهترین افراد را با خود به ایده بعدی آوردم. تنها چیزی که خراب شد رویای من بود… و شاید نفس من. اما وقتی تمام شد، این فرصت را داشتم که از نو شروع کنم. من حتی انگیزه بیشتری داشتم تا ثابت کنم می‌توانم یک شرکت موفق بسازم.»

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  چه کسی بعد از SaaS-acre بیشترین ارزش را به دست می آورد؟ شرکت ها یا استارت آپ ها؟

او در پایان با یک نکته مثبت گفت: “من Kazaa را در سال 2000 و Skype را چند سال بعد راه اندازی کردم – درست پس از سقوط 80٪ سهام در رکود dotcom. و در ابتدا فکر کردم – وای، من قایق را از دست دادم! … اما بعد یک اتفاق خنده دار رخ داد. ما موفق شدیم راهی پیدا کنیم. همانطور که موجودی بانکی ما کاهش پیدا کرد، ضایعات و مقرون به صرفه تر شدیم. آنچه من متوجه شدم این بود که شرکت‌های انعطاف‌پذیرتر و بادوام‌تر از رکود ناشی می‌شوند. و بر اساس آنچه که در آن زمان دیدم، و اکنون دارم تجربه می کنم، هرگز در مورد آنچه اروپا در حال ساختن است هیجان زده نبودم…

پس از سخنرانی، از زنستروم پرسیدم که آیا فکر می‌کند یک VC یک نمای براق از مسیرهای پایین‌تر را ارائه می‌دهد. او گفت: «اتومیکو دورهای زیادی را پشت سر نگذاشته است، بنابراین این مربوط به تجربه شخصی من به عنوان یک کارآفرین و از موقعیت‌هایی است که سال‌ها پس از سرمایه‌گذاری اولیه اتمیکو، بنیان‌گذاران با استعدادی را دیده‌ام که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. زمانی که بعداً یک دور نزولی پیش می‌آید، ما در همان قایق با بنیانگذار هستیم – هر دو کاهش ارزش را تجربه می‌کنیم.»

او گفت که داده‌ها نشان نمی‌دهند که این محیط سرمایه‌گذاری به این زودی‌ها از بین می‌رود و گروه فعلی شرکت‌ها دورهای پایین‌تری را تجربه خواهند کرد: «مشکل ما این است که ترکیبی از خجالت نابجا و امید کور مبنی بر تغییر وضعیت مانع از این می‌شود. بنیانگذاران از بالا بردن در همه. این بدان معناست که این بنیانگذاران ساخت و ساز را متوقف می کنند و فناوری توسعه نمی یابد. این می‌تواند جلوی برخی فناوری‌های شگفت‌انگیز را بگیرد، اگر ننگ را از بین ببریم. وقتی اروپا چنین ابزار شگفت انگیزی برای موفقیت در درازمدت داشته باشد، بسیار اشتباه است.»

اتمیکو ماه آینده سالانه State of European Tech 2022 خود را منتشر خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/UdM
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *