چگونه بفهمیم که آیا کارفرمای شما بر رایانه شما نظارت دارد یا خیر

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله تخصصی از مجله 98zoom میخواهیم از چگونه بفهمیم که آیا کارفرمای شما بر شما نظارت دارد یا خیر با شما صحبت کنیم ، پس با یک مقاله مفید و آموزشی دیگر از تیم نود و هشت زوم همراه ما باشید :

روند کار از خانه برای ماندن است. چیزی که به عنوان یک راه حل موقت به دلیل بیماری همه گیر شروع شد، به انقلاب محل کار تبدیل شد. توانایی کار از راه دور فهرست بلندبالایی از مزیت ها را هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان به ارمغان می آورد. اما اگر کارفرمای شما به کاری که انجام می دهید توجه داشته باشد چه؟ اگر شک دارید، در اینجا نحوه تشخیص اینکه آیا کارفرمای شما بر رایانه شما نظارت دارد یا خیر، آمده است.

How_to Tell_if_Your_Employer_Is_Monitoring_Your_Computer

یکی از چیزهایی که کارفرمایان در مورد این وضعیت جدید دوست ندارند این است که دیگر نمی توانند مراقب کارکنان خود باشند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها نرم افزار ینگ را روی رایانه کارمندان خود نصب کردند. به خواندن این راهنما ادامه دهید تا بدانید اگر فکر می کنید شرکت شما نرم افزار ردیابی را به رایانه شما اضافه کرده است، به دنبال چه علائمی باشید.

چگونه بفهمیم رایانه شما در محل کار تحت نظارت است یا خیر

چند نشانه وجود دارد که در محل کار تحت نظر هستید که می توانید مراقب آنها باشید. در اینجا نحوه شناسایی نرم افزار نظارت بر کارمندان در رایانه شما آورده شده است.

1. فرآیندهای خود را بررسی کنید

در ویندوز 10، کلیدهای Alt + Ctrl + Del را فشار دهید و Task Manager را باز کنید. روی تب Processes کلیک کنید و بررسی کنید که آیا نرم افزار نظارتی کارمند شناخته شده ای در پس زمینه اجرا می شود یا خیر.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  خلاصه IFA 2023: بهترین IFA 2023
مدیر وظیفه ویندوز

اگر برنامه مشکوکی پیدا کردید، می توانید این فرآیند را پایان دهید و آن را به سازمان خود گزارش دهید.

آیا از مک استفاده می کنید؟ به Utilities بروید و Activity Monitor را اجرا کنید. هر فرآیندی را که شناسایی نمی کنید پیدا کنید و دکمه Stop را بزنید تا به پایان برسد.

مانیتور فعالیت MacOS

این ابزارهای نظارتی معمولاً مقدار زیادی از CPU و RAM را مصرف می کنند. بنابراین، تشخیص آنها باید آسان باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مدیر فناوری اطلاعات شما ممکن است تنظیمات سیستم شما را طوری تغییر داده باشد که برنامه نظارت را پنهان کند. اگر برنامه در حالت مخفی اجرا شود، در Task Manager یا لیست برنامه های نصب شده ظاهر نمی شود.

2. بررسی کنید که آیا برنامه های ناشناخته نصب شده اند یا خیر

لیست برنامه ها و نرم افزارهای نصب شده بر روی رایانه خود را مرور کنید. اگر برنامه ای را می بینید که نمی شناسید یا نصب آن را به خاطر نمی آورید، بهتر است آن را حذف کنید. ممکن است این کسی باشد که جزئیات شما را ردیابی می کند.

با این حال، برخی از برنامه ها را نمی توان نصب کرد – به خصوص اگر از حساب مدیر استفاده نمی کنید. همچنین ممکن است بخش فناوری اطلاعات شرکت شما از حذف نصب نرم افزار جلوگیری کند. این در صورتی امکان پذیر است که دستگاه کار شما توسط کارفرما در اختیار شما قرار گرفته باشد. در این صورت، نمی‌توانید برنامه را حذف نصب کنید، مگر اینکه با بخش فناوری اطلاعات تماس بگیرید.

3. ببینید آیا چراغ وب کم شما روشن است یا خیر

بیشتر لپ‌تاپ‌های امروزی دارای یک LED در کنار وب‌کم هستند تا هر زمان که فعال است نشان داده شود. اگر LED فعال باشد، به این معنی است که وب کم در حال استفاده است. بررسی کنید که آیا برنامه یا وب‌سایتی که در حال اجرا هستید به وب‌کم شما دسترسی دارد یا خیر. اگر اینطور نیست، احتمالاً یک برنامه ردیابی یا نظارت در پس‌زمینه اجرا می‌شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  چرا نمی توانم در مایکروسافت ورد کپی و جایگذاری کنم: 10 راه برای رفع آن
وب کم - بررسی Lenovo Legion Slim 5i Gen 8 (2023).

بهترین راه برای مقابله با این موضوع این است که یک پوشش وب‌کم تهیه کنید یا یک تکه نوار روی وب‌کم خود قرار دهید تا ورودی ویدیو را مسدود کنید. به این ترتیب، حتی اگر وب کم شما از راه دور روشن شده باشد، هیچ فید دوربینی وجود نخواهد داشت، بنابراین حریم خصوصی شما نقض نمی شود.

چگونه از حریم خصوصی خود محافظت کنیم

اگر از رایانه ای استفاده می کنید که متعلق به شرکتی است که در آن کار می کنید، سعی نکنید ابزارهای شخص ثالث را برای مسدود کردن نرم افزار نظارت نصب کنید. ممکن است کارفرمای شما مشکوک شود و فکر کند چیزی برای مخفی کردن دارید که به طور بالقوه می تواند منجر به خاتمه کار شود.

در عوض، فایل های شخصی را در رایانه کاری خود نگه ندارید و در فعالیت های غیر مرتبط با کار شرکت نکنید. آن را به رایانه شخصی خود محدود کنید. به این ترتیب، چیزی برای پنهان کردن نخواهید داشت و حریم خصوصی شما نقض نمی شود زیرا کارفرمای شما نمی تواند به فایل های شخصی شما دسترسی پیدا کند. همچنین توصیه می شود در رایانه شخصی خود وارد ایمیل شخصی یا حساب های رسانه های اجتماعی خود نشوید.

خود را از چشمان کنجکاو نجات دهید

با استفاده از تمام مراحل بالا، می توانید متوجه شوید که آیا کارفرمای شما با استفاده از یک یا چند وسیله، رایانه شما را کنترل می کند یا خیر. در حالی که ممکن است این یک رویه رایج در چندین شرکت باشد، اگر شخص دیگری دائماً فعالیت های شما را دنبال کند، ممکن است احساس کنید که مورد تجاوز قرار گرفته اید.

اگر با این تمرین راحت نیستید، همیشه می توانید با کارفرمای خود صحبت کنید. همچنین، قرارداد کاری خود را بررسی کنید تا ببینید آیا هیچ بندی وجود دارد که به کارفرمای شما اجازه نظارت بر کار شما را می دهد یا خیر.

امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/nzxHGE
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *