تعطیلی شبکه های اجتماعی ممکن است با قانون جدید در اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آتش زدن خودروها، شکستن ویترین مغازه ها و درگیری شدید بین پلیس و معترضان. این تصاویر مربوط به ناآرامی های 8 روزه در فرانسه پس از تیراندازی یک افسر به ناهل مرزوک 17 ساله اهل شمال آفریقا در حین توقف ترافیک در 27 ژوئن بود.

میانگین سنی بیش از 3300 نفری که در آن هفته دستگیر شدند 17 سال بود و کودکان 12 ساله نیز در جریان ناآرامی ها بازداشت شدند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌ یا تیک‌توک و حتی ‌های ویدیویی را به دلیل تحریک خشونت در میان جوانان مقصر دانست و تهدید کرد که ارتباط آنها را قطع خواهد کرد.

سیاستمداران فرانسوی از هر دو طرف طیف سیاسی ماکرون را به تکرار رهبران مستبد مانند ایران، چین و روسیه متهم کردند، جایی که مردم باید برای دسترسی به برنامه‌های مسدود شده به خدمات VPN مراجعه کنند. با این حال، تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا اکنون از فراخوان مکرون برای مناظره حمایت می کند. او گفت، اگر این پلتفرم‌ها قادر به حذف سریع محتوای نفرت‌انگیز در طول شورش‌ها تحت قانون خدمات دیجیتال جدید نباشند، تعطیلی رسانه‌های اجتماعی قابل اجراست.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)

برتون در مصاحبه ای با فرانس اینفو گفت: رسانه های اجتماعی به اندازه کافی کار نکردند. “اگر آنها فورا اقدام نکنند، بله، در آن مرحله ما می توانیم نه تنها جریمه اعمال کنیم، بلکه عملیات را نیز ممنوع کنیم.” [of the platforms] در قلمرو ما.”

مشابه آنچه که بریتانیا در تلاش است با لایحه ایمنی آنلاین انجام دهد، قانون خدمات دیجیتال (DSA) به دنبال مقابله با خطرات آنلاین، محتوای نفرت انگیز، کلاهبرداری از مصرف کننده، نظارت تجاری و اطلاعات نادرست است. پیشروان DSA می گویند هدف اصلی آن حفاظت از کودکان و ارزش های دموکراتیک است و عدم رعایت قوانین جدید می تواند جریمه هایی تا 6 درصد از گردش مالی جهانی یک شرکت را به دنبال داشته باشد.

مواردی مانند وضعیت فرانسه باعث می شود که ما نسبت به برخی مقررات احساس نگرانی کنیم

سباستین بکر کاستلارو، EDRi

DSA که از 25 آگوست اجرایی می شود، مقررات مهمی را برای خدمات دیجیتال، از جمله شفافیت و پاسخگویی بیشتر در مورد الگوریتم ها و شیوه های تعدیل محتوا، ممنوعیت طراحی فریبنده و وظیفه مراقبت ویژه برای پلتفرم های بزرگتر به ارمغان می آورد. مورد دوم شامل تعهد حذف فوری محتوای نفرت انگیز در صورت لزوم است.

سباستین بکر کاستلارو، مشاور سیاستگذاری در گروه حمایت از حقوق دیجیتال اروپایی EDRi، به TechRadar گفت: «سکوهای آنلاین وظیفه دارند DSA و شرایط و ضوابط آن را با توجه به آزادی بیان اجرا کنند.»

وی افزود: «اشکال دارد که بالاترین مقام مسئول اجرای DSA محتوای نفرت‌انگیز را اعلام کند. بر اساس استانداردهای حقوق اساسی اروپا، «فراخوان برای شورش» و حتی «فراخوان برای آتش زدن خودرو» محتوای نفرت‌انگیز نیست و بنابراین غیرقانونی نیست.”

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه ورود خودکار در مک

دقیقاً همین ابهام و ابهام در مورد چندین مفاد DSA است که مدتی است فعالان حقوق دیجیتال را نگران کرده است و آنها اکنون از رگولاتورها می خواهند تا برای کاهش خطرات با این گروه ها تعامل بهتری داشته باشند.

بیشتر ببین

به گفته Eliška Pírková، تحلیلگر سیاست اروپا و رهبر آزادی بیان جهانی در Access Now، هدف DSA به جای ممانعت از حقوق اساسی شهروندان اتحادیه اروپا، حفاظت است.

او گفت: “قانون خدمات دیجیتال حاوی هیچ ماده ای نیست که چنین اقدام افراطی را بطلبد. پیام های سیاسی که ممکن است نشان دهد این قانون قطع اینترنت یا مسدود کردن خودسرانه پلتفرم های آنلاین را توجیه می کند، نادرست است.”

مانند هر قانونی که تلاش می کند اینترنت را تنظیم کند، DSA چیزی جز کامل است. هر دو کارشناس به TechRadar گفتند که به ویژه نگران رویکرد این قانون است که نهادهای مسئول شناسایی و شناسایی محتوای غیرقانونی آنلاین هستند، زیرا به سازمان‌های دولتی و مجری قانون اجازه می‌دهد تا وضعیت پرچم‌داران مورد اعتماد را حفظ کنند.

به گفته پیرکوا، این می‌تواند «دری را برای اطلاع‌رسانی احتمالی، اقدام و سوءاستفاده از حقوق بشر باز کند»، به‌ویژه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از قبل حاکمیت قانون ضعیف شده‌اند.

بکر کاستلارو دوباره با اشاره به معمای پرچمداران مورد اعتماد گفت: مواردی مانند وضعیت فرانسه باعث می شود در مورد برخی مقررات احساس نگرانی کنیم. مشکل ساز است که وضعیت سیاسی یک کشور اروپایی خاص ممکن است بر اجرای DSA تأثیر بگذارد.

با آرام شدن اعتراضات در سراسر فرانسه، خطر مسدود شدن برنامه های رسانه های اجتماعی حداقل در حال حاضر از روی میز خارج است. با این حال، به گفته ماکرون، امکان اعمال خاموشی شبکه های اجتماعی «وقتی همه چیز از کنترل خارج می شود» یک «بحث واقعی است که باید داشته باشیم».

سناتور راست میانه پاتریک چیز قبلاً اصلاحیه‌ای را در لایحه فناوری فرانسه در 3 ژوئیه پیشنهاد داده بود تا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم کند که محتوای نفرت‌انگیز را ظرف دو ساعت پس از ارسال مسدود کنند. در 5 ژوئیه، سخنگوی دولت اولیویه وران اشاره کرد تعلیق موقت عملکردها مانند موقعیت جغرافیایی می تواند برای جلوگیری از سازماندهی آشوبگران در هنگام ناآرامی ها استفاده شود.

یک مقام فرانسوی از تیم ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال، به پولیتیکو گفت، اگرچه در انظار عمومی به آن اشاره شد، دولت با شرکت‌هایی که پشت این پلتفرم‌ها بودند در جلسه 7 ژوئیه درباره تعطیلی احتمالی صحبت نکرد.

تظاهرکنندگان پس از راهپیمایی در اعتراض به تیراندازی به ناهل، 17 ساله، توسط یک افسر پلیس در حومه نانتر پاریس، فرانسه، در روز پنجشنبه، 29 ژوئن 2023، با پلیس درگیر شدند.

یک جوان 17 ساله در 27 ژوئن توسط پلیس در حین توقف ترافیک در نزدیکی نانتر کشته شد، که سومین تیراندازی مرگبار امسال در فرانسه بود که باعث ناآرامی سراسری و درگیری با پلیس شد. (اعتبار تصویر: عکاس: بنجامین گیرت/ بلومبرگ از طریق گتی ایماژ)

شهروندان خشمگین از 27 ژوئن تا 4 ژوئیه خیابان‌های فرانسه را پر کردند و خواستار پاسخگویی بیشتر پلیس و ایستادگی در برابر توهین‌های نژادی ادعایی شدند. انتشار پست در حومه شهرها از جمله پاریس، لیل و تولوز.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  چت ربات جدید هوش مصنوعی Superchat به شما امکان می دهد از طریق ChatGPT به شخصیت های تاریخی و تخیلی پیام دهید

به گفته فورچون، گمان می‌رود که خسارت‌ها از یک میلیارد یورو (1.1 میلیارد دلار) فراتر رود زیرا بیش از 200 کسب‌وکار غارت شدند و 300 شعبه بانک و 250 فروشگاه دخانیات تخریب شدند. این شامل خسارات وارده به مدارس، سالن‌های شهر، مراکز اجتماعی، اتوبوس‌های شهری و خودروهای شهروندان نمی‌شود.

گزارش شده است که آشوبگران از پلتفرم های رسانه های اجتماعی و سایر برنامه های پیام رسان برای سازماندهی خود و بسیج افراد بیشتری استفاده می کنند. از این رو مواضع شدید علیه استفاده از آنها از سوی دولت فرانسه، که همچنین از شرکت های پشتیبان این خدمات خواست تا ناشناس بودن افرادی که احتمالاً قانون را نقض می کنند، از بین ببرند.

با این حال، بکر کاستلارو گفت: “به چالش کشیدن مقامات و سازماندهی تظاهرات در سیستم عامل های اجتماعی حقوق اساسی شهروندان است که در اتحادیه اروپا محافظت می شود.”

این سناریو با توجه به اینکه قانونگذاران فرانسوی در 5 ژوئیه به قدرت بیشتر پلیس برای جاسوسی از شهروندان از طریق تلفن و سایر دستگاه ها در صورت مشکوک شدن به نقض قانون رای دادند، نگران کننده تر می شود.

دولت‌هایی که به خاطر سیاست‌های مستبدانه‌تر خود بدنام هستند، بیشتر به آزادی‌ها در رسانه‌های اجتماعی حمله می‌کنند، اما متاسفانه، تعطیلی رسانه‌های اجتماعی تاکتیکی است که به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیرکوا به TechRadar گفت: «غیرفعال کردن دسترسی به پلتفرم‌های آنلاین – مانند رسانه‌های اجتماعی – بدون پادمان‌های کافی، ابزاری مناسب برای رژیم‌های استبدادی است که برای سانسور و سرکوب استفاده می‌شوند. چنین اقدام کوته فکرانه ای به معنای ضربه محکمی به دموکراسی و ارزش های اصلی آن خواهد بود که بازیابی از آن بسیار سخت است.

اینترنت می تواند یک راه نجات باشد و باید در اولویت دولت ها باشد، نه مهره ای برای دستکاری

Eliška Pírková، اکنون دسترسی داشته باشید

او در ادامه توضیح داد که محدود کردن دسترسی آنلاین همیشه منجر به نقض فاحش حقوق اساسی مردم خواهد شد.

و حتی زمانی که شهروندان با استفاده از ابزارهای جعل مانند شبکه خصوصی مجازی (VPN) موفق به دور زدن این بلوک‌ها می‌شوند، خاموش شدن اینترنت بر رفاه مردم تأثیر منفی می‌گذارد در حالی که میلیون‌ها هزینه بر اقتصاد ملی وارد می‌کند.

اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، به خوبی می دانند که این اقدامات مانع از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان می شود. بیانیه مشترک هیئت اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد در 7 ژوئیه در واقع خواستار عدم تحمیل تعطیلی شد. دولت فرانسه همچنین چندین قطعنامه سازمان ملل را در محکومیت اختلالات اینترنت در گذشته تایید کرده است.

پیرکوا گفت: “هیچ مقامی نباید هرگز ارتباط جمعیتی را از دسترسی به اطلاعات، به ویژه در زمان بحران، قطع کند – یا تهدید به قطع ارتباط کند. در زمان های آشفته، اینترنت می تواند یک راه نجات باشد و باید یک اولویت برای دولت ها باشد، نه مهره ای برای دستکاری.”



امیدواریم که این خبر مجله زوم نود و هشت مورد توجه شما قرار گرفته باشد

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/QrT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *