دلیل لاستیک سابی چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

آیا تا بحال پیش اومده لاستیک اطرافیانتان دچار لاستیک سایی شده و هزینه زیادی روی دستش گذاشته؟ آیا می‌خواهید علت لاستیک سایی رو بدونید و از الان به فکر جلوگیری از ایجاد این اتفاق برای خودتان باشید؟ اگر پاسخ شما بله است، جای درستی حضور دارید. امروز می‌خواهیم در این مقاله به صورت کامل به بررسی لاستیک سایی بپردازیم و به سوال هایی که بالاتر پرسیدیم پاسخ مناسب دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

شاید در اولین بار که اسم لاستیک سایی به گوشتان رسیده است فکر کرده باشید از اصطکاک بین لاستیک و جاده و خیابان لاستیک سایی به وجود می‌آید. درست است که ساییده شدن و فرسوده شدن لاستیک‌ها در اثر تماس با سطح است ولی وقتی صحبت از لاستیک سایی می‌کنیم، تمامی عوامل به این اصطکاک ربط ندارد و پای فاکتورهای دیگری نیز میان است.

images_1706773325_65bb4b4d6ae94.png

لاستیک سایی چیست؟

به صورت خیلی ساده از بین رفتن آج روی لاستیک را لاستیک سایی می‌گویند. همه لاستیک‌ها دارای آج هایی بر روی خود هستند که به مرور زمان این آج‌ها از بین می‌روند که همین باعث ایجاد پدیده لاستیک سایی می‌شود. وقتی چنین چیزی برای لاستیک ها پیش می‌آید رانندگی روی سطوح صاف و خیابان های عادی هم مشکل خواهد شد چه برسد به سطوح لغزنده.

از آنجایی که قیمت لاستیک در سال های اخیر بسیار بالا رفته بهتر است به این پدیده خیلی دقت کنیم و تا حد امکان جلوی این اتفاق را بگیریم و راه های جلوگیری کردن از آن را بدانیم.

دلیل لاستیک سابی خودروها چه چیزی است؟

معمولا لاستیک سایی در خودرهای قدیمی تر بیشتر دیده می‌شود چرا که مدت زمان بیشتری است از این خودرو استفاده می‌شود و اصطکاک بیشتری با سطح زمین داشته است و همین باعث کاهش سطح آج شده و پدیده لاستیک سایی به وجود می‌آید.

علاوه بر این مورد تنظیم نبودن زوایا نیز می‌تواند باعث این مشکل شود که با مرور زمان پیش می‌آید و به راحتی قابل حل است.

البته در کنار همه این‌ها نحوه رانندگی نیز به صورت مستقیم روی لاستیک سایی تاثیر میذارد. یعنی اگر شما به صورت مداوم تیک آف بکشید و لاستیک ها را درگیر کنید، باید آمادگی لاستیک سایی بسیار شدید در مدت زمان کمی را داشته باشید. نکته ای که وجود دارد درباره نوع لاستیک هایی است که شما استفاده می‌کنید؛ هرچه لاستیک شما باکیفیت تر باشد، این اصطکاک‌ها باعث آسیب کمتر به آج لاستیک شده و می تواند پدیده لاستیک سایی را به تعویق بیندازد. مثلا لاستیک‌های باکیفیت مانند لاستیک دانلوپ و لاستیک کومهو از لاستیک‌های باکیفیتی هستند که می توانید برای ماشین خود استفاده کنید.

همه علت لاستیک سایی فقط اصطکاک است؟

همانطور که بالاتر گفتیم اصطکاک یکی از مهمترین علت‌های لاستیک سایی است اما تنها علت نیست. لاستیک سایی گاهی به دلیل وجود نقض در سیستم های خودرو مانند نقص در سیستم فرمان، جلوبندی، کمک فنرها و… پیش می آید که باید درصدد برطرف کردن آن ها باشیم تا جلوی هرچه بیشتر شدن این پدیده را بگیریم.

دلایل مختلف لاستیک سایی چیست؟

·      جلوبندی خودرو

یکی از مشکلاتی که جلوبندی خودروها به وجود می‌آورند، همین پدیده است. عمدتا ایراد در جلوبندی خودرو با سر و صداهایی که از قسمت جلوبندی ماشین تولید می‌شود مشخص می شود. هر راننده‌ای می داند جلوی ماشین وی دچار ایراد خاصی است یا نه؛ یا به عبارتی دیگر می داند صدایی که الان جلوبندی ماشین می‌دهد طبیعی است یا خیر.

بنابراین اگر در خودروی خود سر و صداهایی به این سبک شنیدید احتمالا مشکل در جلوبندی خودرو است که باید هرچه سریع تر به فکر رفع آن باشید تا دچار لاستیک سایی و ایرادات دیگر نشوید.

·      فرمان پذیری خودرو

فرمان پذیری خودرو یکی از مهمترین چیزهایی است که هر خودرو باید آن را داشته باشد. به طور مثال اگر ماشین در راه هایی که با آن طی می کنید به یک طرف کشیده می شود و یا وقتی فرمان خودو را رها می‌کنید ماشین به یک سمتی متمایل می شود، در فرمان پذیری خودرو یک ایرادی وجود دارد.

گاهی این ایراد به دلیل عدم بالانس بودن لاستیک‌ها پیش می‌آید که در نهایت همین منجر به لاستیک سایی می‌شود. گاهی نیز این علت به دلیل لاستیک سایی است یعنی فرمان پذیری درست به شرط لاستیک های ساییده نشده است و اگر چنین بود باید به سالم بودن لاستیک‌ها شک کنید.

·      بالانس نبودن لاستیک ها

همانطور که در قسمت قبل نیز گفته شد، بالانس نبودن لاستیک یکی از مهمترین چیزهایی است باعث ایجاد پدیده لاستیک سایی می‌شود. برای چک کردن بالانس لاستیک باید به مراکز معتبر برای اینکار مراجعه کنید تا اینکار را برای شما انجام دهند.

بهتر است برای جلوگیری از لاستیک سایی حتی اگر ایرادی در سیستم ماشین مشاهده نمی‌کنید هر 6 ماه یکبار به صورت دوره‌ای لاستیک های خود را یه بالانس بزنید.

images_1706773400_65bb4b9849818.png

نحوه جلوگیری از لاستیک سایی

·      به صورت مداوم لاستیک ها را چک کنید

شاید خیلی از افراد فکر کنند وقتی لاستیکی را خریداری کردند، کار تمام است؛ اما این آغاز اشتباه شماست. شما باید به صورت دوره ای و مرتب لاستیک ها و میزان آج آن را بررسی کنید تا قبل از لاستیک سایی شدید بتوانید جلوی آن را گرفته و با مدیریت مناسب هم لاستیک و در مرحله بعدی سلامت خودرو را از بین نبرید.

·      با سرعت بالا رانندگی نکنید

وقتی شما با سرعت زیادی در حال حرکت هستید، کنترل ماشین برایتان سخت تر خواهد بود و به همین دلیل موقع ترمز گرفتن باید اصطکاک و فشار بالایی وارد کنید تا ماشین متوقف شود و همین به مرور زمان باعث ایجاد لاستیک سایی در لاستیک‌های شما خواهد شد.

·      از باد مناسب تایر مطمئن باشید

به طور کلی توصیه می شود هر چند وقت یکبار باد لاستیک ها را مورد بررسی قرار دهید تا در باد دچار مشکل نشده باشد. اما اگر این کار را نیز نمی خواهید انجام دهید، حداقل کاری که می توانید انجام دهید چک کردن باد تایرها در شروع و انتهای فصل‌ها است. چرا که در این زمان ها به دلیل انبساط و انقباض ممکن است در فشار باد تایر مشکلاتی به وجود آید.

images_1706773440_65bb4bc082c40.png

·      چرخ های عقب و جلو را جابجا کنید

لاستیک‌های جلو برای ترمز گرفتن و توقف ماشین استفاده می‌شوند به همین دلیل بیشتر از لاستیک‌های عقب در معرض اصطکاک هستند و ممکن است لاستیک سابی برای آن‌ها زودتر اتفاق بیفتد. بنابراین می توانید برای جلوگیری از لاستیک سابی شدید یکی از کارهایی که انجام دهید، جابجایی لاستیک های عقب و جلو است که باید زیر نظر متخصص این حوزه انجام شود.

سخن پایانی

هر وسیله ای که از آن استفاده می کنید باید به آن رسیدگی و توجه کنید. ماشین ها یکی از مهمترین و پراستفاده ترین وسایلی هستند که در بین اقشار مختلف جامعه وجود دارد و باید همیشه به سالم بودن آن‌ها توجه بسیاری کرد. لاستیک سایی یکی از مشکلاتی است که برای لاستیک ماشین‌ها به دلایل مختلف ممکن است پیش بیاید پس باید به آن دقت لازم را داشته باشید و سعی کنید جلوی آن را بگیرید. حال نوبت شماست که مقاله ما را هرچه کامل تر کنید. در کامنت ها برای ما بنویسید برای جلوگیری از لاستیک سایی چه کارهایی باید انجام داد؟

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uhxkNa
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *