دنیای سنگ ها

زمان مطالعه: 6 دقیقه

 

   سنگ مصنوعی طرح دنا – سنگ مصنوعی آرتا تولید سنگ مصنوعی به سلیقه مشتری در آرتا سنگ

قبل از آنکه به تعریف سنگ مصنوعی بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که سنگ مصنوعی، یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین متریال های ساختمانی،است. سنگ مصنوعی در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی منزل و مراکز تجاری اداری، کاربرد بسیار زیادی دارد. در این مقاله سعی خواهیم کرد به بررسی مزایا و معایب سنگ مصنوعی نیز بپردازیم.

سنگ مصنوعی از ترکیب مجدد سنگهای طبیعی با مواد افزاينده دیگر بدست می آید كه به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آنها سریعتر میشود. برای آنکه بدانیم سنگ های مصنوعی از چه چیز ساخته شده اند به اختصار می توان گفت كه سنگ  مصنوعی از ترکیب سیمان، رس ها، آگرگات های سنگ های ضایعاتی و خاك هاي سبك وزن ساخته می شوند. مواد بکار رفته در این سنگها تماما کیفیت مبتنی بر ملاحظات  و انسانی دارند. رنگدانه های اکسید آهن رنگ مورد نظر را به سنگ مصنوعی می دهد. تركيبي كه از این راه به دست می آید در قالبهایی ریخته میشود كه دارای نقش و نگارهای سنگهای طبیعی می باشد و به این سنگها سینمایی کاملا طبیعی بدهد.از نظر قیمت، سنگ مصنوعی به مراتب قیمتی کمتر از سنگهای طبیعی دارد چون که کارهای دشواری که روی سنگ طبیعی برای رساندن آن به بازار و قابـل اسـتفاده كـردن آن انجـام مـی شـود در مورد سنگ مصنوعی قابل انجام نیست و دارای وزنی كمتر و ضخامتی كوچكتر میباشد كه به ما اين اجازه را میدهد كه سه برابر سنگ طبیعی بتوانیم آنها را بکار گیریم.

 

خرید سنگ مصنوعی

 

به منظور ایجاد تکرار در شکلهای سنگ مصنوعی، هر مدل به تنهایی با استفاده از صدها مدل متفاوت ساخته شده است. بعلاوه به منظور تقویت تفاوتها كه هیچ قطعـه ای شـبیه قطعـه دیگـر نباشد، توجـه ویـژه ای بـه رنگ آمیزی شده است. سایه ها و ضد سایه ها بطور خاصی تركیب شده اند كه بر این اساس پس از کاربری سنگ مصنوعی تفاوتی با سنگ طبیعی که از آن ساخته شده است نخواهد داشت .چون سنگ مصنوعی یک محصول سیمانی است، دارای عمر مفید می باشد که دیگر محصولات ساخته شده از سیمان هم دارند و برای کارهای خارجی ساختمان، مثل نما و کف ساختمان، مناسب میباشد. معمولا سازنده ها ،این عمر مفيد را تامین می نمایند.

از نظر مقاومت حرارتی در دما، سنگ مصنوعی به علت داشتن قابلیت تحمل گرمایی می توانند در ساخت فضای خارجی شومینه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی كه مواد سازنده این سنگها دارای درصدی رس است ، آنها را در مواجهه با گرما مناسب ساخته است. بطور طبیعی سنگ مصنوعی باد با ملاتها يا چسبها بكار گرفته شود.

 

مزایای استفاده از سنگ مصنوعی 

 

۱-سنگ مصنوعی به سادگی تمیز میشود.

۲-سنگ مصنوعی ضد گرد و خاک است امکان نفوذ مایعات در آن کم است.

۳-سنگ مصنوعی در برابر ضربه مقاومت دارد.

۴-در مقایسه با سایر متریال موجود، سنگ مصنوعی در برابر گرما و حرارت مقاومت خوبی دارد.

۵-سنگ مصنوعی یکی از متریال مقاوم در برابر آتش است.

۶-سنگ مصنوعی دارای استاندارد در مجاورت مواد غذائی است و میتوان مواد غذائی را مستقیما در تماس با آن قرارداد.

۷-در سنگ مصنوعی میتوان حفره هائی را برا عبور دادن لوله، سیم های برق و غیره، قرار داد.

۸-برای ایجاد تناسب با سایر اتصالات میتوان در سنگ مصنوعی به راحتی شیارهائی را قرار داد.

۹-میتوان سنگ مصنوعی را به هر شکل دلخواه درآورد

۱۰-میتوان سنگ مصنوعی را در یک قسمت کوچک ساخت و بنابراین، مشکلات داشتن بلوک های بزرگی از سنگ برای سردر ها از بین میرود.

۱۱-میتوان سنگ مصنوعی را مستحکم تر از سنگ های طبیعی ساخت.

سنگ مصنوعی از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

۱۲-سنگ مصنوعی پایداری و دوام بیشتری نسبت به سنگ طبیعی دارد.

۱۳-در سنگ مصنوعی همواری یکدست وجود ندارد. در نتیجه، لازم نیست نگران نگهداری سنگ مصنوعی با توجه به بستر هموار سنگ های طبیعی باشیم.

 

سنگ مهندسی آسیا سنگ مدرن - کورین و کوارتز، گروه سنگ مصنوعی

 

به سنگهای فناوری شده و یا به عبارتی دیگر به سنگهای دوباره احیاء شده سنگ مهندسی گفته می شود.

حال باید به این نکته اشاره داشته باشیم که تفاوت سنگ مصنوعی و سنگ مهندسی چیست؟پایه و اساس سنگهای مصنوعی سیمان و پودر سنگ است و از سویی دیگر اینگونه سنگها فاقد رگه های طبیعی سنگ هستند اما پایه و متریال اصلی سنگهای مهندسی از سنگهای طبیعی بوده و مواد افزودنی خاصی بجز رزین به آن اضافه نمی گردد و مزیت عمده اینگونه سنگها در این است که سنگهای مهندسی از رگه های طبیعی سنگ برخوردارند.

 

انواع سنگ مهندسی

 

سنگهای مهندسی بر دو نوع هستند

۱- سنگهای مهندسی رسوبی

۲- سنگهای مهندسی تراکمی

سنگ مرمریت  سنگ رسوبی مهندسی برای اولین بار در ایران

جالب است بدانید که شرکت چلیپا تنها شرکت تولید کننده سنگ مرمریت رسوبی مهندسی در خاورمیانه است.

این شرکت با استفاده از تکنولوژی روز اروپا اقدام به تولید سنگهای سوپر لوکس و کاملا اصل در ایران نموده است.

سنگهای مصنوعی  از خرد شدن و احیای سنگهای طبیعی بدست می آید به این صورت که در ابتدا سنگهای هم شکل، هم جنس و سنگهای طبیعی و مرغوب کوه به صورت قله سنگ استخراج شده و به کارخانه منتقل می شود. در این کارخانه سنگها توسط دستگاه هایی بسیار پیشرفته خرد شده و در داخل مخزن رسوب ریخته می شود.مخزن رسوب توسط موتورهای بسیار پیشرفته و همچنین دستگاه های فوق پیشرفته ایتالیایی با سرعتی بسیار بالا به چرخش درآید. در اثر این چرخش و طبق تکنولوژی پیشرفته سنگهای موجود در مخزن تا ارتفاع بیش از ۲۰ متر به هوا برخواسته و سپس شروع به رسوب می کنند. این رسوب کاملا طبیعی بوده و دقیقاً همانند طبیعت در اثر فشار جوی و اتمسفری کاذب و همراه با کاتالیزور صورت می پذیرد همین امر موجب می شود که این سنگها از تمامی خواص سنگ های طبیعی برخوردار بوده و علاوه بر آن مزیتهای چشمگیری نیز به آن اضافه می شود و تنها مکانیزم رسوب تسریع می گردد.

نکته بسیار مهم و جالبی که در اینجا باید یادآور شویم این مطلب است که این سنگها به هیچ عنوان در رده بندی سنگهای مصنوعی قرار نمی گیرد. مبنای سنگهای مصنوعی بر اساس سیمان است که به همراه چسب و رزین و پودر سنگ تولید می شوند اما در این تکنولوژی مبنای سنگ تولید شده بیش از ۹۸ درصد از سنگ خالص و طبیعی است و فقط مقدار بسیار کمی رزین و آن هم به منظور ایجاد ساب پذیری بهتر سنگ به آن افزوده می شود. لذا این سنگ در رده بندی سنگهای طبیعی قرار می گیرد نه مصنوعی.

 

سنگ پلیمری چیست؟ - عرضه انواع سنگ ساختمانی %

 

سنگ پلیمری که سنگ مهندسی یا سیمان پلیمری نامیده می شود نوعی سنگ مصنوعی است که با استفاده از مواد نانو و ترکیبات پلیمری ساخته می شود.

افزودن مواد نانو به سنگ های طبیعی و ایجاد فرایند پلیمریزاسیون منجر به تغییر ساختار سیمان و سایر مواد معدنی می شود. در اثر کریستاله شدن سیمان، شبکه ای بلورین حاصل می گردد. این شبکه از ویژگی هایی نظیر آب گریزی، پیوستگی سطحی، مقاومت فشاری بالا و استحکام برخوردار است.این نوع سنگ به غیر از مصالح جدید ساختمانی است و بر اساس استفاده از بتن سیمانی ساخته می شود. ساختار پلیمری و مواد افزودنی در این سنگ ها باعث چسبندگی بین اجزا می شود و مقاومت این نوع مصالح را بالا می برد.

همچنین رنگ آن ها از رنگدانه های اکسید آهن ساخته می شود و در برابر مواد قلیایی و تابش اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است. این سنگ مصنوعی با تراکم بسیار بالا نوعی بتن خود متراکم است.

که تراکم آن از فرآیند پلیمریزاسیون و ویبره حاصل می شود.موادی نظیر سیمان، سنگدانه ها، ماسه، روان کننده ها، آب و رنگدانه های شیمیایی در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرند که در کنار یکدیگر منجر به تقویت خواص سنگ خواهند شد.

 

انواع سنگ 

 

سنگ یکی از مصالح ساختمانی پرمصرف بوده که در اکثر پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال به فراوانی در طبیعت یافت می شود و پس از استخراج از معادن به سنگبری ها منتقل می شود. سپس برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

این مصالح را در کل می توان به دو دسته طبیعی و مصنوعی دسته بندی نمود. سنگ های طبیعی به طور مستقیم پس از برشکاری و ساب زنی قابل استفاده هستند. اما در مقابل نمونه های مصنوعی از ترکیب سنگ طبیعی با مواد مواد افزودنی حاصل می شوند.

 

کاربرد سنگ های پلیمری

 

افزودنی های شیمیایی و ترکیبات پلیمری نقش بسیار موثری در چسبندگی و پیوستگی اجزاء سنگ ایفا می کنند. از این رو سنگ مهندسی یا پلیمری بسیار مقاوم و بادوام می باشد و به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ در مکان های مختلف قابل استفاده می باشد. از جمله کاربردهای آن می توان به  موارد زیر اشاره کرد.

  • نمای بیرونی ساختمان
  • سنگ تزئینی دیوار
  • دکوراسیون داخلی منزل
  • نمای حیاط 
  • سنگ دیوار
  • کفپوش

و دهها مورد استفاده دیگر که از سنگ پلیمری میشود.

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/epFsvD
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *