فرصت‌های استخدام معلم و چالش‌های این شغل در دنیای امروز

زمان مطالعه: 5 دقیقه

استخدام معلم

در دوره‌های مختلف تاریخ، معلمی همواره یکی از شغل‌های محبوب و پرتقاضا بوده است. اما در دنیای در حال پیشرفت امروز، افرادی که سراغ این حرفه می‌روند با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند. پیش از انتخاب معلمی به عنوان شغل آینده، افراد باید از این چالش‌ها آگاه باشند. در این مقاله ابتدا اطلاعاتی درباره شغل معلمی و تحصیلات مورد نیاز برای استخدام معلم ارائه شده و سپس چند مورد از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معلمان مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی شغل معلمی

معلمی یکی از شغل‌های مهم در هر جامعه است که نقش مهمی در تعیین آینده‌ی آن دارد. یک معلم با توجه به حوزه دروس و پایه‌ای که تدریس می‌کند، وظایف مختلفی دارد. به طور کلی، کارهایی مانند نوشتن طرح درس و آموزش محتوای کتاب‌ها طبق منابعی که از پیش تعیین شده‌اند، از وظایف اصلی معلمان محسوب می‌شوند. معلمان در طول ترم‌های تحصیلی مختلف، به دانش‌آموزان خود تکلیف‌ می‌دهند، از آن‌ها امتحان می‌گیرند، عملکردشان را بررسی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که دانش‌آموزان درس‌ها را به خوبی یاد گرفته‌اند. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین وظایف معلمان ارائه شده است. برای مشاهده آگهی‌های استخدام معلم بدون سابقه کار می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

  • نظارت بر کلاس و اطمینان از وجود محیطی آرام و امن برای یادگیری
  • ارائه دروس بصورت تعاملی و تشویق دانش‌آموزان به یادگیری
  • برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها و رویدادهای آموزشی
  • اطمینان از برقراری نظم و نظافت در کلاس
  • تهیه گزارش‌های دوره‌ای درباره عملکرد دانش‌آموزان
  • ارزیابی و ثبت پیشرفت دانش‌آموزان
  • شرکت در جلسات اولیا و مربیان
  • تصحیح تکالیف منزل و آزمون‌ها

تحصیلات و شرایط لازم برای استخدام معلمین

یکی از راه‌های استخدام به عنوان معلم آموزش و پرورش، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است. دانشجویان پس از پشت سر گذاشتن مصاحبه‌های لازم، به استخدام این سازمان درمی‌آیند و به مدت ۴ سال در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خوانند. پس از اتمام تحصیل، این افراد می‌توانند به عنوان معلم در مدارس دولتی مشغول به کار شوند.

یک راه دیگر برای تدریس در مدارس دولتی، شرکت در آزمون استخدامی است. افرادی که مدرک کارشناسی خود را در رشته‌های مختلف دریافت کرده‌اند، می‌توانند از این روش جذب آموزش و پرورش بشوند. این افراد پس از قبولی در آزمون، باید دوره‌ای ۱ ساله را با موفقیت پشت سر بگذارند و سپس کار خود را به عنوان معلم آغاز کنند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بهترین سایت ایرانی مجاز کوتاه کننده لینک همراه با کسب دارمد را بشناسیم

برای کار در مدارس خصوصی، افرادی که به این شغل علاقه‌مند هستند باید مدرک کارشناسی داشته باشند. شانس استخدام معلم ابتدایی با مدرک دیپلم، نسبتا پایین‌تر است. این روزها تعداد آگهی‌های استخدام معلم در مدارس غیرانتفاعی تهران زیاد است و اکثر آن‌ها داشتن مدرک کارشناسی و داشتن سابقه کار مرتبط را از شاخص‌های کلیدی جذب نیرو می‌دانند. با این حال، برخی از مدارس به استخدام معلم بدون سابقه کار هم می‌پردازند.

برای مقطع ابتدایی، داشتن مدرک کارشناسی در زمینه‌هایی چون روانشناسی، مشاوره و آموزش، شانس استخدام را بالا می‌برد. برخی از مدارس هم به دنبال استخدام معلم تقویتی حق التدریس برای برخی درس‌ها مثل ریاضی و علوم هستند. اولویت این مدارس با افرادی است که مدرک کارشناسی خود را در رشته‌های مرتبط گرفته باشند.

آشنایی نسبی با تکنولوژی و توانایی کار کردن با نرم‌افزارهای آفیس، از جمله موارد مهمی هستند که هنگام استخدام آموزگار در نظر گرفته می‌شود. شرط سنی برای استخدام معلم تهران یا شهرستان، برای مقطع ابتدایی بین ۲۲ الی ۳۵ سال و برای مقطع دبیرستان بین ۲۵ الی ۵۰ سال است.

فرصت‌های استخدامی معلمان در ایران

با بررسی چند کانال استخدام معلم، می‌توان متوجه شد که بسیاری از مدارس غیرانتفاعی به دنبال استخدام معلم ابتدایی در تهران یا شهرستان‌ها هستند. علاوه بر این، در برخی از رشته‌های دبیرستانی مانند فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست‌شناسی و زبان انگلیسی نیاز بالایی به معلم وجود دارد. همچنین، برای معلمان حق التدریسی که دورکاری را ترجیح می‌دهند و با اصول تدریس آنلاین آشنا هستند، امکان همکاری با آموزشگاه‌های معتبر سراسر کشور وجود دارد. در برخی مدارس، استخدام مربی پرورشی با مدرک دیپلم هم امکان‌پذیر است.

افراد علاقه‌مند به این شغل، می‌توانند از طریق تدریس خصوصی درآمد خوبی کسب کنند. این روزها با پیشرفت تکنولوژی، تدریس خصوصی آنلاین انتخاب مناسبی برای معلمان و دانش‌آموزان است. با این حال، برای افرادی که تدریس حضوری را ترجیح می‌دهند هم فرصت استخدام معلم خصوصی در منزل وجود دارد.

چالش‌های شغل معلمی

در ادامه برخی از چالش‌های شغل معلمی بررسی شده‌اند.

درک سبک‌های مختلف یادگیری

در یک کلاس درس، دانش‌آموزانی با توانایی‌ها و سبک‌های یادگیری مختلف حضور دارند. در چنین شرایطی، استفاده از یک متد تدریس برای همه دانش‌آموزان مفید نیست. هنگام نوشتن طرح درس، معلمان باید تمام دانش‌آموزان را در نظر داشته باشند. آن‌ها همچنین باید هنگام تدریس از خودشان انعطاف نشان بدهند و با توجه به شرایط دانش‌آموزان، تغییراتی در تدریس خود ایجاد کنند. معلمان برای مواجه شدن با این چالش، زمان زیادی صرف می‌کنند. اما در نهایت، تلاش‌های آن‌ها به نفع دانش‌آموزان خواهد بود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  تریبون یا تسمینو؟ مساله این است!

همگام بودن با تکنولوژی

فناوری‌های مرتبط با حوزه آموزش همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند. هر سال شاهد انتشار نرم‌افزارها، ‌ها و ابزارهای دیگری هستیم که در مراحل مختلف پروسه آموزش و یادگیری به دانش‌آموزان و معلمان کمک می‌کنند. در چنین شرایطی، فشار زیادی روی معلمان وجود دارد که همواره با تکنولوژی‌های جدید همگام باشند؛ چرا که بسیاری از افراد باور دارند ابزارهایی که به تازگی عرضه شده‌اند، کاربردی‌تر هستند و کیفیت آموزش را بالاتر می‌برند. اما مشکل اینجاست که اغلب مواقع بودجه، منابع و زمان کافی برای استفاده از همه‌ی تکنولوژي‌های جدید وجود ندارد.

ارتباط با والدین

یکی از رایج‌ترین چالش‌های معلمان این است که دانش‌آموزانشان خارج از کلاس درس به اندازه کافی حمایت نمی‌شوند. معلمان تنها می‌توانند در ساعات کاری و درون کلاس به دانش‌آموزان خود کمک کنند و خارج از محیط آموزشی، دانش‌آموزان به حمایت خانواده‌ی خود نیاز دارند. دانش‌آموزانی که والدینشان حضوری فعال در پروسه یادگیری آن‌ها دارند، عملکرد بهتری در مدرسه خواهند داشت.

برآورده‌کردن انتظارات مدیر مدرسه

اغلب مواقع، معلمان تحت فشار هستند که از استراتژي‌های جدید در تدریس خود استفاده کنند و روند یادگیری دانش‌آموزان را بهبود ببخشند. مدارس یک منطقه بر اساس عملکرد دانش‌آموزان و نمرات امتحانی آن‌ها، با همدیگر مقایسه می‌شوند و به همین دلیل مدیران انتظارات زیادی از معلم‌ها دارند.

کمبود بودجه

کمبود بودجه در مدارس، مسئله تازه‌ای نیست. بسیاری از مدارس، به ویژه مدارس دولتی، با مشکلات مربوط به کمبود بودجه مواجه هستند و از معلم‌ها انتظار می‌رود که از خلاقیت خود استفاده کنند و با منابعی که در اختیارشان قرار داده شده، کارشان را به بهترین شکل انجام بدهند.

اما کمبود بودجه فقط روی خرید منابع درسی و تجهیزات مورد نیاز کلاس درس تأثیر نمی‌گذارد. وقتی مدارس با مشکلات مالی مواجه شوند، معلم‌های کمتری استخدام می‌کنند و بدین ترتیب، تعداد دانش‌آموزان هر کلاس بیشتر می‌‌شود. واضح است که افزایش تعداد دانش‌آموزان کلاس، تأثیر منفی خواهد داشت و باعث می‌شود کار معلم سخت‌تر شود.

جمع‌بندی

در این مقاله با معلمی و تحصیلات مورد نیاز برای ورود به این شغل آشنا شدیم و سپس مروری بر چالش‌های پیش روی معلمان داشتیم. افراد علاقه‌مند به این حوزه می‌توانند به عنوان معلم ابتدایی و دبیرستان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی مشغول به کار شوند. معلمی، مانند هر شغل دیگری، سختی‌های مختلفی دارد و افرادی که آن را به عنوان حرفه‌ی آینده خود انتخاب می‌کنند، ممکن است با چالش‌های متعددی روبه‌رو شوند.

4/5 - (4 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/IHUwqo
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *