فروش مک در سه ماهه دوم سال 2023 رشد 10 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد در حالی که سایر برندهای رایانه شخصی کاهش می یابند.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از زمانی که از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های سری M سفارشی ساخته شده است، رشد چشمگیری در بخش مک خود داشته است. گزارش اخیر IDC، یک شرکت معتبر اطلاعاتی بازار، در Worldwide Quarterly Personal Computer Device Tracker خود به این نتیجه رسیده است که محموله های مک در سه ماهه دوم سال 2023 نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

در حالی که فروش جهانی رایانه های شخصی با رکود مواجه شده است، تنها دو برند وجود دارند که کاهشی در این ارقام نداشته اند – و HP. IDC اشاره می کند که یکی از دلایلی که اپل در سال جاری شاهد رشد دو رقمی در محموله های مک بوده است، این است که سال گذشته، این شرکت در سه ماهه دوم با مشکلات شدید زنجیره تامین مواجه شد.

بر اساس گزارش IDC، ارقام جهانی حمل و نقل رایانه های شخصی در سه ماهه دوم 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.4 درصد کاهش یافته است.

در سه ماهه دوم سال 2022، اپل 4.8 میلیون دستگاه مک را به ثبت رساند. در حالی که در سه ماهه دوم سال جاری، اپل شاهد 5.3 میلیون محموله مک بوده است. بنابراین، منجر به نرخ رشد 10.3٪ می شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  استارت‌آپ کریپتو Pillow، با پشتیبانی Accel و Quona، تمام خدمات را متوقف می‌کند

نه تنها اپل در سال به سال محموله ها رشد کرده است، بلکه سهم بازار را نیز افزایش داده است. در سه ماهه دوم سال گذشته، سهم بازار اپل در بخش رایانه های شخصی به 6.8 درصد رسید. امسال در سه ماهه دوم سهم اپل از بازار 8.6 درصد ثبت شد.

رشد حمل و نقل مک
منبع: IDC

بر اساس گزارش ها، این ششمین سه ماهه متوالی است که در آن عرضه جهانی رایانه های شخصی با رکود مواجه شده است. IDC می گوید که دلایل اصلی این رکود تقاضای ضعیف مصرف کنندگان و بخش های تجاری است. اکثر شرکت های فناوری اطلاعات از تخصیص بودجه برای خرید دستگاه ها دور شده اند.

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات بخش ردیاب‌های دستگاه‌های مصرف‌کننده و تحرک IDC، گفت: «بالاترین موجودی کانال و قطعات بار دیگر بازار را پایین می‌آورد. و علی‌رغم اینکه این مشکلات به آرامی کاهش می‌یابند، بسیاری از تامین‌کنندگان قطعات همچنان به ارائه قیمت‌های کاهش‌یافته در تلاش برای پاک کردن موجودی خود ادامه می‌دهند، اگرچه سازندگان و کانال‌های رایانه‌های شخصی به دلیل کاهش تقاضا همچنان در مورد سیستم‌های جدید محتاط هستند.

بسیاری از تولیدکنندگان رایانه شخصی به دلیل تقاضای ضعیف موجودی اضافی در اختیار دارند. HP که بعد از اپل دومین شرکتی است که کاهشی در عرضه رایانه های شخصی نداشته است، در سال 2022 با عرضه بیش از حد رایانه های شخصی مواجه شد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  گوگل مزرعه را روی هوش مصنوعی شرط بندی می کند، توییتر مدیر اجرایی جدیدی پیدا می کند و پیمانکاران متا اعتراض می کنند

رایان ریث، نایب رئیس گروه برای ردیاب‌های دستگاه مشتری IDC، می‌گوید: «شرکت‌ها نمی‌خواهند مانند سال‌های 2020 و 2021 با کمبود عرضه مواجه شوند، اما در عین حال، به نظر می‌رسد که بسیاری برای انجام این شرط‌بندی مردد هستند. یک بازگشت به بازار در سمت مصرف کننده، ما شاهد بازگشت به عادات قبل از همه گیری هستیم که در آن نیازهای محاسباتی در چندین دستگاه مشترک است، و ما قاطعانه معتقدیم که کیف پول مصرف کننده تلفن های هوشمند را به رایانه شخصی ترجیح می دهد. از جنبه تجاری، کاهش نیروی کار (برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ) و همچنین معرفی هوش مصنوعی مولد تنها باعث سردرگمی بیشتر در مورد محل قرار دادن بودجه کاهش‌یافته می‌شود.»


جیبین جوزف ویرایشگر محتوا در iGeeksBlog است و توجه بسیار خوبی به جزئیات دارد. او خواننده ای مشتاق است، با علایق مختلف از فلسفه و تاریخ گرفته تا ژئوپلیتیک و فناوری. وقتی گرامر را نمی خواند یا تصحیح نمی کند، متوجه می شوید که او در حال بحث درباره فوتبال است. می توانید او را در و اینستاگرام به آدرس 4ibin@ دنبال کنید.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/THF
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *