لینوکس اکنون جالب است – اما چرا؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

رسمی است: توزیع های لینوکس اکنون روی 3 درصد از ‌های جهانی اجرا می‌شود – اگر دستگاه‌های دارای سیستم عامل Chrome را حساب کنیم، این رقم حتی به 7 درصد نیز می‌رسد.

این خبر با حسن نیت ارائه می‌شود Statcounterداده ها، یافته های خود را از کد رهگیری تعبیه شده در مرورگرها به دست می آورند. عجیب است که «رومیزی» شامل لپ‌تاپ‌ها نیز می‌شود، زیرا با توجه به ماهیت تله‌متری، جدا کردن آنها دشوار است.

در سال گذشته، از 76.33 درصد از کل سهم بازار به 68.23 درصد کاهش یافته است، در حالی که MacOS شاهد افزایش شدید از 14.64 درصد به 21.32 درصد بوده است که باعث شده لینوکس، ChromeOS و دسته ناشناخته “ناشناخته” 10.5 باقی مانده را تشکیل دهند. ٪.

در حالی که نمی توانیم بگوییم که در حال گذراندن دوره ای از لینوکسمانیا هستیم، یا حتی این رشد تصاعدی خواهد بود (این نویسنده قاطعانه از استفاده از هوش مصنوعی برای اجرای آن شبیه سازی امتناع می ورزد)، این کاملاً اینطور است که لینوکس کاربرپسندترین است. در حال حاضر بوده است

این به لطف دستگاه هایی مانند Raspberry Pi و Valve's Steam Deck است که با سفارشی سازی خود عرضه می شوند. سیستم های عامل (OS)، Raspberry Pi OS و SteamOS، دارای رابط های کاربری گرافیکی هستند که در هر مرحله شبیه ویندوز طراحی شده اند، در حالی که هنوز ابزارهایی را برای دستکاری و آزادی نرم افزار منبع باز ذاتی ارائه می دهند که نقطه فروش منحصر به فرد لینوکس از زمان شروع آن بوده است.

آنچه را که موعظه می کنید تمرین کنید

وقتی ایده نوشتن چیزی در مورد ظهور لینوکس به ذهنم خطور کرد، شوخی این بود که “عشق من به لینوکس را آزمایش می کند”، خرید Steam Deck، و Raspberry Pi برای موارد استفاده مختلف و (اسپویل) دلپذیر بودن. همه جا غافلگیر شد من قطعاً با این ایده موافق هستم که کار زیادی برای خوش‌مزه کردن لینوکس نه تنها برای تاجر مارمولک، بلکه برای بقیه ما انجام شده است.

من ابتدا با تحمل سختی برای SteamOS شروع کردم، زیرا در حال حاضر هیچ جادوگر رسمی بوت دوگانه برای Steam Deck وجود ندارد. سازگاری نرم افزار اولین مشکل اصلی بود، اما لایه سازگاری Valve برای نرم افزار ویندوز، Proton، به طور مداوم در حال بهبود است و طبق تجربه من، حتی می تواند برنامه های خاصی را بهتر از ویندوز نصب شده روی Deck اجرا کند.

راه‌اندازهای دیگر برنامه‌هایی که برای بازی طراحی شده‌اند، مانند Lutris، آنچه را که به نظر می‌رسد یک پیاده‌سازی سفارشی از لایه سازگاری قدیمی Wine است، در کنار نصب‌کننده‌های انجمن برای قطعات مختلف نرم‌افزار ارائه می‌دهند.

مجدداً، Steam و Lutris به صراحت برای نصب ابزارهای نرم افزاری تجاری طراحی نشده اند، اما من خوش شانس بودم که این کار را انجام دادم، علاوه بر تعدادی از وابستگی های ویندوز و قابل توزیع مجدد، برای ایجاد یک محیط کاری قابل حمل برای استفاده در کوتاهی.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  "اردوگاه" جدید Betaworks با هدف تامین بودجه استارت آپ های هوش مصنوعی در مراحل اولیه تحول آفرین است

گاهی اوقات، حتی همه اینها یک اسراف است. به عنوان مثال، Steam Deck، مانند اوبونتو (یکی دیگر از توزیع‌های محبوب لینوکس)، دارای یک برنامه «Discover» است، که مخزن نرم‌افزار Flathub را تکرار می‌کند، که نرم‌افزار منحصراً رایگان را در یک رابط کاربری شبیه «فروشگاه برنامه» برای نوزادان ارائه می‌دهد.

حالت دسکتاپ Steam Deck با برنامه Discover

Steam Deck، با اجرای SteamOS در حالت دسکتاپ، با برنامه Discover باز است. (اعتبار تصویر: TechRadar)

و چیزهای زیادی در آن وجود دارد، چه ضروری و چه غیر ضروری: نصب کننده های خارجی Wine، نسخه ای از Space Cadet، بازی پین بال دزد ویندوز 95، برای استراحت ناهار شما. اما همه آن سرگرمی و بازی نیست. نرم‌افزار آفیس، واژه‌پرداز، کلاینت‌های FTP و تورنت و حتی یک فورک منبع باز نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی Blender را خواهید یافت.

من به طور خلاصه در نظر گرفتم که این مقاله را به عنوان یک قطعه تجربی “من Steam Deck خود را به یک کاری تبدیل کردم” بسازم، اما علاوه بر این که کاملاً غیراصیل است، TechRadar Pro احتمالاً کاملاً در استفاده از برنامه های وب عمل می کند، به طوری که بسیار کسل کننده خواهد بود. قسمتی از نوشته.

بنابراین ممکن است فکر کنید، “من همان مورد استفاده را در محل کار دارم، پس چرا زحمت بکشم؟” اما پس از آن، Steam Deck سطح پایه 349 پوند است و Raspberry Pis با قیمتی کمتر از 35 پوند در دسترس هستند، بنابراین آنها گزینه های نسبتاً ارزانی برای راه اندازی یک ایستگاه کاری هستند.

Steam Deck به راحتی با استفاده از برنامه ای به نام InputDirector به یک “نمایش سوم” از انواع ویندوز در حال اجرا تبدیل می شود. اگرچه Steam Deck یک دسکتاپ جداگانه باقی می ماند، شما می توانید از طریق WiFi، یک مجموعه از مانیتورها را در سیستم دیگری و همچنین Steam Deck را با استفاده از یک مجموعه از لوازم جانبی کنترل کنید.

ظاهراً گزینه های مبتنی بر لینوکس در اینجا وجود دارد، اما من لینوکس را روی دسکتاپ اصلی خود اجرا نمی کنم، بنابراین نمی توانم به جای آنها صحبت کنم. در این سناریو، سیستم‌عاملی که می‌خواهید در لپ‌تاپ برای اهداف کاری استفاده کنید، احتمالاً باید همان سیستم‌عاملی باشد که روی رایانه شخصی اصلی خود اجرا می‌کنید.

شاید در نتیجه این کار، من در حال حاضر ویندوز را روی Steam Deck خود دارم، اما اگر قرار بود آن قطعه تجربی را انجام دهم، تردید زیادی در مورد بازگشت به عقب نداشتم – مطمئناً نه از دیدگاه رایانه شخصی.

با این حال، هرگز نترسید، زیرا مدتی است که با Raspberry Pi دست و پنجه نرم می‌کنم – تا حدی برای استفاده شخصی، اما همچنین برای دنبال کردن آن درآمد غنی و خامه‌ای که از طریق محتوای وابسته تولید می‌شود، دستمزدهای شرکتی من آرزو دارند. و، باید بگویم، من واقعاً تحت تأثیر آن قرار گرفته ام – اندازه آن، در مقایسه با آنچه که می تواند انجام دهد، و اینکه سیستم عامل استوک چقدر شبیه ویندوز است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه استفاده از Video Boost در Pixel 8 Pro

Raspberry Pi 4 Model B

یک برد Raspberry Pi 4 Model B. (اعتبار تصویر: Raspberry Pi)

در بررسی قابلیت‌های یک Pi، ماهیت جمع‌وجور Pi آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای یک سرور کسب‌وکار کوچک سطح ابتدایی متصل به یک هاب USB مجهز می‌کند. اگر فضای کافی برای قرار دادن درایوها دارید، بهترین کار است، اما کاملاً ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای راه‌اندازی و راه‌اندازی جعبه NAS (فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه) است.

در سیستم عامل Raspberry Pi، سرور SFTP به سادگی فعال کردن Secure Shell Protocol (SSH) در تنظیمات یا مستقیماً از Raspberry Pi Imager هنگام نصب سیستم عامل روی کارت SD است. این بسیار ساده‌ترین کاری بود که من در طول دوره رو به رشد Pis انجام داده‌ام (در این مورد بیشتر وقتی دریافت کردم که در واقع بیش از 12 ساعت کار می‌کند، اما باید توجه داشته باشم که مسافت پیموده شده شما از نظر قابلیت اطمینان احتمالاً برای بهتر شدن متفاوت خواهد بود. و من خیلی بدشانس بوده ام).

در حالی که من بسیار می خواهم گفتگوی RPi را برای ویژگی تجربی اجتناب ناپذیر خود ذخیره کنم، این را می گویم: فرهنگ ترس، دشواری، و ابهام در مورد لینوکس وجود دارد که دستگاه های نوپایی مانند Pis و Steam Deck به خوبی و واقعاً در آن قرار می گیرند. بستر.

در کنار هم قرار دادن مشخصات دستگاه بسیار مشابه تحت یک نام تجاری واحد، در هر دو مورد، الهام‌بخش پشتیبانی قوی جامعه و برند شخص ثالث است، و در نتیجه ابزارهای نرم‌افزاری و لوازم جانبی زیادی طراحی شده‌اند که مخصوصاً این دستگاه‌ها را در خود جای می‌دهند. آیا مشکلی در مورد طعم خاص لینوکس این دستگاه ها دارید؟ گوگل دوست شماست (موتورهای جستجوی دیگری در دسترس هستند).

رایانه‌های شخصی ویندوزی دستی، مانند ROG Ally ایسوس و Aya Neo (هر دو گیمرها را هدف گرفته‌اند، اما رایانه‌ها رایانه‌ها هستند) به همان اثر عمل می‌کنند. Valve و بنیاد Raspberry Pi شرکت‌هایی هستند که سخت‌افزاری مترادف با کیفیت و پشتیبانی طولانی‌مدت تولید می‌کنند و هر دو با فروش آن سخت‌افزار با قیمت رقابتی، مانع ورود را کاهش می‌دهند.

این چیزی است که من به عنوان یک تبدیل اخیر، اگر جزئی، یاد گرفته‌ام: اگر یک تابع برنامه مورد نظر شما وجود داشته باشد، تضمین می‌کنم که به نوعی در لینوکس در دسترس خواهد بود، و اینطور نیست که شما به طور انحصاری با پنجره خط فرمان برای انجام هر کاری. اگر می خواهید لینوکس برای شما باشد، می تواند باشد. من در حال حاضر هنوز در هر دو اردو هستم، اما، راستش؟ من از اینکه لینوکس کجاست خوشحالم و نسبت به اینکه تا کجا می تواند پیش برود خوشبین هستم.

از طریق Ars Technica

امیدواریم که این خبر مجله زوم نود و هشت مورد توجه شما قرار گرفته باشد

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/YjsTYo
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *