کدام مرورگر از کمترین RAM و CPU در ویندوز استفاده می کند

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مقاله تخصصی از مجله 98zoom میخواهیم از کدام مرورگر از کمترین RAM و CPU در استفاده می کند
با شما صحبت کنیم ، پس با یک مقاله مفید و آموزشی دیگر از تیم نود و هشت زوم همراه ما باشید :

با توجه به طیف گسترده ای از گزینه های موجود، انتخاب یک مرورگر وب اولیه می تواند گیج کننده باشد. با این حال، یکی از عوامل مهمی که باید در نظر گرفت مصرف منابع است زیرا همیشه بهتر است مرورگری داشته باشید که به راحتی روی سیستم شما کار کند. برای کمک به شما در این زمینه، ما بهترین مرورگرهای وب را آزمایش کردیم تا ببینیم کدام مرورگر از کمترین منابع RAM و CPU در ویندوز استفاده می کند.

کدام مرورگر از کمترین رم استفاده می کند

در این مقاله، ما چهار مرورگر وب برتر را در بین کاربران ویندوز مقایسه کردیم: گوگل ، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج و اپرا. بیایید نگاهی بیندازیم.

چگونه مرورگرهای وب را آزمایش کردیم

ما هر چهار مرورگر وب را بر روی یک دستگاه ویندوز با یک CPU چهار هسته ای و 8 گیگابایت رم آزمایش کردیم. برای یک سناریوی مورد ایده آل، ما همان پنج تب را در هر مرورگر باز نگه داشتیم و میزان استفاده از CPU و RAM را از Task Manager ویندوز مشاهده کردیم. همچنین هنگام آزمایش مرورگرها اطمینان حاصل کردیم که هیچ برنامه فعالی در پس‌زمینه اجرا نمی‌شود.

در اینجا لیستی از برگه هایی است که ما باز نگه داشته ایم.

  1. ویدیوی 4K یوتیوب
  2. برگه Google Docs با 500 کاراکتر
  3. جیمیل
  4. سستی
  5. جستجوی معمولی گوگل

توجه داشته باشید: شتاب سخت افزاری در همه مرورگرها غیرفعال شد تا این تست دقیق بماند.

در زیر تصاویری از مصرف منابع بی‌حرکت در سیستم تست بنچ، بدون برنامه فعال وجود دارد.

استفاده از CPU بیکار

استفاده از cpu بیکار

استفاده از رم بیکار

استفاده از رام بیکار

مقایسه استفاده از منابع مرورگر وب در ویندوز

حالا بیایید وارد جزئیات شویم تا مرورگرهایی را که کمترین میزان RAM و CPU را استفاده می کنند، بشناسیم.

1. گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم به راحتی می‌توانست تمام تب‌های فعال را کنترل کند، حتی با پخش ویدیوی 4K در پس‌زمینه. همچنین امکان جابه‌جایی یکپارچه بین زبانه‌ها را بدون تاخیر فراهم می‌کرد.

مدیر وظیفه کروم

استفاده از CPU و RAM کروم نوسان زیادی ندارد و ثابت می ماند. حتی زمانی که کروم را در پس‌زمینه فشار دادیم و برنامه‌های دیگری مانند File Explorer را باز کردیم، کروم توانست پخش ویدیوی 4K را همراه با سایر تب‌ها فعال نگه دارد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه پیدا کردن شماره IMEI در آیفون: 8 راه آسان

2. مایکروسافت اج

مایکروسافت اج مانند گوگل کروم مبتنی بر کرومیوم است. از این رو، تجربه با Edge بسیار شبیه کروم بود. پخش ویدیوی 4K را به راحتی انجام می داد و ویدیو را حتی در هنگام کار با سایر تب ها فعال نگه می داشت.

مدیر وظیفه لبه

با این حال، ما متوجه شدیم که Edge چندان با استفاده از CPU سازگار نیست. وقتی اقدامات زیادی را به سرعت انجام می‌دهید، مانند جابه‌جایی سریع بین برگه‌ها، یا باز کردن ناگهانی یک پیوند ویدیویی، Edge به دنبال منابع اضافی می‌گردد که باعث افزایش در استفاده از CPU و RAM می‌شود. اما در مدتی تثبیت می شود و به عنوان یک کاربر، وقتی این اتفاق می افتد، هیچ تاخیری را متوجه نخواهید شد.

3. موزیلا فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس مبتنی بر Chromium نیست و از این رو در مقایسه با کروم و اج می تواند هویت متفاوتی داشته باشد. طبق تجربه ما، فایرفاکس بهترین تجربه پخش ویدیوی 4K را داشت.

مدیر وظیفه فایرفاکس

فایرفاکس هیچ جهش عمده ای در استفاده از منابع ایجاد نمی کند، حتی در هنگام انجام اقدامات سریع. از نظر تجربه کلی مرورگر، فایرفاکس به دلیل انیمیشن‌های سریع‌تر، احساس بهتری نسبت به Edge و Chrome دارد.

4. مرورگر Opera

مرورگر اپرا یکی از بالاترین میزان استفاده از CPU و RAM را در بین تمام مرورگرهای این لیست داشت. پخش ویدیوی 4K صاف را ارائه می دهد، اما گاهی اوقات در جستجوی ویدیو با مشکل مواجه می شود. انیمیشن‌های اپرا به اندازه رقبای آن روان نیستند و ما احساس می‌کنیم که اپرا وقتی در برابر کروم، اج و فایرفاکس قرار می‌گیرد، چیزهای زیادی در تجربه مرورگر دارد.

مدیر وظیفه اپرا

Opera همچنین دارای بیشترین تعداد پردازش های پس زمینه است که باعث استفاده بیشتر از CPU می شود. همچنین متوجه شدیم که اپرا با مقیاس‌بندی در وب‌سایت‌هایی که عناصر بیش از حد زیادی داشتند، مشکلاتی داشت.

بهترین مرورگرها با استفاده از RAM و CPU کم

مایکروسافت اج در مقایسه با کروم، فایرفاکس و اپرا کمترین میزان رم و سی پی یو را مصرف می کند. حتی اگر استفاده از CPU فایرفاکس مشابه Edge بود، استفاده از RAM اضافی فایرفاکس را به جایگاه دوم سوق داد. کروم در جایگاه سوم قرار می گیرد، زیرا از منابع کمی بیشتر از فایرفاکس استفاده می کند.

مرورگر اپرا ناامید کننده بود زیرا بیشترین میزان RAM و منابع CPU را مصرف می کرد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نمایشگاه نوآوری Med-Tech 2023: پیش نمایش کنفرانس روز اول
مرورگرها میانگین مصرف CPU میانگین مصرف رم
مایکروسافت اج 39% 1410 مگابایت
موزیلا فایرفاکس 40% 1550 مگابایت
گوگل کروم 44% 1640 مگابایت
اپرا 52% 2470 مگابایت

توجه داشته باشید: ما از نمودارهای Task Manager برای یافتن میانگین مصرف CPU و RAM استفاده کردیم. مرورگر را به مدت 5 دقیقه در پس زمینه اجرا کردیم و منتظر ماندیم تا نمودارها ثابت شوند و سپس از آن برای محاسبه مقادیر میانگین استفاده کردیم.

استفاده از cpu لبه

اگر یک رایانه شخصی رده پایین دارید، مایکروسافت اج بهترین گزینه برای شما است زیرا به عنوان یک مرورگر کم منابع برتر است. اگر سیستم شما به اندازه کافی مناسب است، در انتخاب هر یک از سه مرورگر کروم، اج و فایرفاکس مشکلی ندارید زیرا تفاوت در استفاده از منابع زیاد نیست.

در چنین مواردی، باید ویژگی‌های این مرورگرها را بررسی کنید تا بهترین مناسب برای خود را بیابید. شایان ذکر است که فایرفاکس تنها مرورگر غیر کرومیوم در اینجا است زیرا بر اساس موتور مرورگر کوانتومی خود ساخته شده است. اکثر مرورگرهای محبوب دیگر مانند Brave و Vivaldi نیز مبتنی بر Chromium هستند و فایرفاکس را استثنایی منحصر به فرد می کند.

سوالات متداول در مورد بهترین مرورگرها با RAM پایین

1. آیا همه مرورگرهای Chromium یکسان هستند؟

Chromium تنها پایه کدی است که مرورگر بر روی آن ساخته شده است. محصول نهایی در قالب یک مرورگر مانند Edge، Brave و غیره می تواند کاملاً متفاوت باشد زیرا رابط کاربری و ویژگی های آن توسط توسعه دهندگان قابل تغییر است. بنابراین، همه مرورگرهای Chromium یکسان نیستند.

2. کدام مرورگر بهترین پشتیبانی از افزونه را دارد؟

مرورگر گوگل کروم دارای بزرگترین کتابخانه افزونه های مرورگر است. با این حال، این افزونه‌ها را می‌توان به صورت دستی به هر مرورگر مبتنی بر Chromium اضافه کرد. فایرفاکس از افزونه‌های کروم نیز پشتیبانی می‌کند، از این رو پشتیبانی از برنامه‌های افزودنی در مرورگر وب اهمیتی ندارد زیرا اکثر افزونه‌ها با تمام مرورگرهای وب برتر سازگار هستند.

3. آیا استفاده از افزونه های مرورگر باعث افزایش مصرف RAM و CPU می شود؟

از آنجایی که افزونه‌های مرورگر مجموعه‌ای از کدهای اضافی هستند که سیستم شما باید اجرا کند، استفاده از RAM و CPU را با حاشیه کمی افزایش می‌دهند. مصرف دقیق منابع به ماهیت و عملکرد برنامه افزودنی بستگی دارد.

مرورگر وب خود را انه انتخاب کنید

استفاده از یک مرورگر مناسب برای استفاده شما می تواند بهره وری و راحتی شما را به شدت افزایش دهد. اگر رایانه ویندوزی ارائه شده توسط شرکت شما به اندازه کافی قدرتمند نیست، استفاده از یک مرورگر سبک وزن می تواند به شما کمک کند تا از سردرد جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم خودتان چند مرورگر را تست کنید تا بتوانید همراهی کامل برای مرور وب را پیدا کنید.



امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/goaZnh
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *