استارت آپ اوکراینی راه حل هوش مصنوعی را برای مقابله با رتینوپاتی دیابتی توسعه می دهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یک استارت آپ اوکراینی یکی از معدود شرکت هایی در جهان است که از برای تشخیص عارضه رو به رشد ناشی از دیابت استفاده می کنند.

شرکت CheckEye در کیف راه حلی نوآورانه برای مقابله با رتینوپاتی دیابتی که می تواند منجر به نابینایی شود، توسعه داده است. رتینوپاتی دیابتی علت اصلی از دست دادن بینایی در بزرگسالان در سن کار است زیرا سطح بالای قند خون به پشت چشم آسیب می رساند.

بیش از 2.3 میلیون نفر در اوکراین مبتلا به دیابت نوع 2 زندگی می کنند که تعداد آنها با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است. و با بدتر شدن وضعیت در پس زمینه جنگ، CheckEye به رسیدگی به وضعیت اضطراری مراقبت های بهداشتی در کشور کمک می کند.

میلیون‌ها اوکراینی از زمان شروع جنگ آواره شده‌اند و یک سوم آن‌ها گزارش داده‌اند که از کمبود دارو و خدمات بهداشتی – به‌ویژه کمبود انسولین – رنج می‌برند.

CheckEye راه حلی مبتنی بر ابر را برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی و هفت بیماری چشمی دیگر در ده دقیقه توسعه داده است. این آزمایش می تواند مشکلاتی را قبل از اینکه بر بینایی یک بیمار دیابتی تأثیر بگذارد پیدا کند و حتی پزشکان را در مورد دیابت احتمالی آگاه کند.

CheckEye که تنها در سال 2021 راه اندازی شد، همزمان با شروع جنگ شروع به گسترش عملیات خود کرد.

تیم پروژه که تحت تهدید و واقعیت حملات موشکی مستمر کار می کرد، با اداره نظامی منطقه ای چرنیوتسی، فدراسیون دیابت اوکراین و موسسه بیماری های چشم فیلاتوف همکاری کرد تا یک غربالگری چشم جمعی با دسترسی رایگان برای هزاران نفر راه اندازی کند. اولین غربالگری انبوه چشم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی که تا کنون در اوکراین برگزار شده است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  4 روش برای افزودن فلش یا متن به عکس ها در ویندوز

این غربالگری تاکنون برای 1000 نفر در منطقه Chernivtsi در غرب اوکراین انجام شده است و 92٪ دقیق نشان داده شده است. علاوه بر این، 60 درصد از افرادی که غربالگری می‌شوند قبلاً از وضعیت چشم خود آگاه نبودند، به این معنی که اکنون می‌توانند درمان مؤثری برای مهار بیماری و اثرات آن دریافت کنند.

غربالگری منظم چشم برای همه افراد مبتلا به دیابت ضروری است و باید جزء جدایی ناپذیر مراقبت های معمول دیابت باشد که توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اولیه ارائه می شود. در ، غربالگری چشم دیابتی یکی از 11 برنامه ملی غربالگری جمعیت NHS است و به افراد مبتلا به دیابت که 12 سال یا بیشتر دارند ارائه می شود. سالی یک بار برای غربالگری چشم دعوت می شوند. با این حال، جغرافیا و منابع محدود غربالگری چشم را در بسیاری از کشورها از جمله اوکراین دشوار می کند.

با استفاده از این ابزار هوش مصنوعی، CheckEye می‌تواند غربالگری را سریع‌تر و مؤثرتر انجام دهد. اگر رتینوپاتی دیابتی – یا شرایط نگران کننده دیگری – از طریق غربالگری آن تشخیص داده شود، CheckEye برای درمان یا مداخله زودهنگام به پزشکان متخصص سلامت چشم نزدیک است.

CheckEye و موسسه بیماری های چشم Filatov در حال حاضر نمونه اولیه را برای غربالگری چشم در نوزادان تازه متولد شده آزمایش می کنند – اولین آزمایش مشابه در جهان.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  9 بهترین راه حل برای عدم اتصال تماس های تلگرام در اندروید و آیفون

این شرکت توسط کریل گونچاروک، یکی از رهبران ارشد فناوری اطلاعات کشور تأسیس شد.

کریل در شغل اصلی خود در افسر ارشد اطلاعات در Ukrtelecom – بزرگترین ارائه دهنده خدمات تلفن ثابت و پهنای باند اوکراین – خود را در کانون جنگ سایبری و برای تامین امنیت زیرساخت های غیرنظامی و نظامی حیاتی یافته است.

در همین حال، رئیس حقوقی CheckEye، اندرو چاپکوف، در اولین روز تهاجم به نیروهای مسلح اوکراین پیوست و در عملیات نظامی خلع اشغال بوچا و ایرپین شرکت کرد و تا امروز در خط مقدم است.

گونچاروک گفت: «حتی قبل از جنگ، دسترسی به خدمات پزشکی در اوکراین نیازمند بهبود بود. اکنون، با آسیب‌دیدگی زیرساخت‌ها و فشارهای فزاینده بر خدمات بهداشتی، ضروری است که برای ایجاد تغییر قدم برداریم.

رتینوپاتی دیابتی مهمترین علت قابل پیشگیری اختلال شدید بینایی و از دست دادن بینایی در جهان است. با ترکیب همه چیز، این یک بمب ساعتی برای سلامت عمومی، خدمات اجتماعی و اقتصاد اوکراین است.

«تأثیر اقتصادی منفی بالقوه شرایط درمان نشده، از جمله بیماری های چشمی، غیرقابل اندازه گیری است. به بیان ساده، اگر رتینوپاتی دیابتی را خیلی دیر در این مقیاس بزرگ تشخیص دهیم، نمی توانیم هزینه درمان را بپردازیم و منجر به اضافه شدن ده ها هزار معلول به جمعیت در سن کار می شود.

این غربالگری در حال حاضر برای بیش از 20000 بیمار در شهرها و شهرهای سه منطقه در سراسر اوکراین در تلاش برای دسترسی به بسیاری از آوارگان آسیب دیده از جنگ است.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/zVfhkH
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *