استفاده از پتنت ها برای ایجاد مراقبت های بهداشتی سبزتر

زمان مطالعه: 5 دقیقه

Reinaldo Franqui Machin، Kathleen Daley و Ben Saidman از شرکت IP Finnegan، چگونگی نوآوری شرکت‌ها در فرآیندهای تولید و مواد و چالش‌های پیش رو را توضیح می‌دهند.

توسعه فناوری سازگار با محیط زیست – یا فناوری سبز – در بسیاری از صنایع افزایش یافته است. کاربردهای فناوری سبز شامل کاهش مصرف انرژی و آب، استفاده از مواد قابل افت/تجدیدپذیر و افزایش طول عمر محصولات برای کاهش ضایعات و بسیاری از پیشرفت‌های دیگر است.

با این حال، مراقبت های بهداشتی به راحتی با این روند مرتبط نیست. کاملا برعکس – تخمین زده می شود که بخش مراقبت های بهداشتی حدود 4.4 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای را تولید می کند. و با ادامه توسعه کشورهای بیشتر و دسترسی به مراقبت های بهداشتی بهتر، این انتشارات احتمالا افزایش خواهد یافت.

علی‌رغم این ارقام، نگاه دقیق‌تر به صنعت مراقبت‌های بهداشتی نشان می‌دهد که این صنعت در حال برداشتن گام‌هایی در توسعه و استفاده از فناوری سبز است زیرا محصولات جدید از مواد سبزتر استفاده می‌کنند، ضایعات را کاهش می‌دهند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

نوآوری سبز در بخش بهداشت و درمان

به عنوان مثال MRI BlueSeal جدید منتشر شده توسط فیلیپس را در نظر بگیرید که تنها از 0.5 درصد هلیوم مایع MRI های سنتی استفاده می کند. هلیوم به طور سنتی آهنرباهای MRI را در دمای فوق‌العاده خنک نگه می‌دارد، اما هلیوم نیز یک گاز تجدید ناپذیر است که هنگام استخراج از زمین باعث آلودگی آن می‌شود. کاهش 99.5 درصدی استفاده از هلیوم به کاهش مصرف و آلودگی توسط این گاز کمک می کند.

نمونه دیگری از پیشرفت های فناوری سبز در مراقبت های بهداشتی، مواد زیست تخریب پذیر برای ایمپلنت های پزشکی است. ایمپلنت‌های زیست تخریب‌پذیر طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی را پوشش می‌دهند، مانند استنت‌ها برای درمان‌های قلبی عروقی، داربست‌هایی برای نگه‌داشتن استخوان‌های شکسته در جای خود و بهبود بهبود، چسب قابل اسپری برای بستن زخم‌ها و موارد دیگر. بسیاری از این ایمپلنت‌ها این مزیت را دارند که نیازی به جراحی دیگری برای برداشتن آن‌ها پس از اتمام درمان ندارند، زیرا می‌توانند با خیال راحت در بدن تخریب شوند.

نمونه‌های دیگر فناوری سبز در مراقبت‌های بهداشتی شامل استفاده از پرینت سه بعدی برای توسعه پروتز و طراحی مجدد تست‌های تشخیصی در خانه برای استفاده کمتر از مواد از جمله پلاستیک است که همگی باعث کاهش ضایعات می‌شوند.

ردیابی مسیر نوآوری فناوری سبز از طریق IP

با این حال، نوآوری در فناوری سبز برای افراد ضعیف مناسب نیست. گزارش مالکیت فکری جهانی 2022 چنین تلاش‌هایی را «پرهزینه و پرخطر، با . . . هیچ تضمینی برای موفقیت نیست.» سایر نشریات اشاره می کنند که چگونه فناوری سبز معمولاً از نظر فنی پیچیده تر از همتایان نوآور غیرسبز خود است. این امر مالکیت معنوی (IP) و حفاظت رقابتی را که ارائه می کند، برای حمایت از نوآوری فناوری سبز حیاتی می کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اپل در دعوی خسارات انحصار انحصار اپ استور هدف قرار گرفت که به دنبال 1 میلیارد دلار بیشتر برای توسعه دهندگان بریتانیایی است

IP قوی از سهامدارانی که در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند محافظت می‌کند تا محصولات پرخطر، هرچند سازگار با محیط زیست، تولید کنند. اختراعات می توانند برای فناوری سبز بسیار مهم باشند، و تعداد درخواست های ثبت اختراع که ادعا می کنند اختراعات سازگار با محیط زیست هستند، گاهی اوقات به عنوان یک آزمون تورنسل برای نشان دادن پیشرفت در استفاده از نوآوری برای کاهش تغییرات آب و هوایی استفاده می شود.

بر اساس آن آزمون تورنسل، جهان در راه استفاده موثر از نوآوری برای کاهش تغییرات آب و هوایی ظاهر شد. مجموع ثبت اختراعات مربوط به فناوری سبز تا سال 2005 شروع به رشد قابل توجهی کرد. متأسفانه، همانطور که داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان می دهد، تا سال 2015 مشخص شد که حباب در پرونده های ثبت اختراع فناوری سبز ترکیده است. دلایل آن بسیار مورد بحث است، اما مقصران بالقوه شامل انواع مختلفی از فناوری سبز (مانند فناوری‌های مربوط به انرژی و حمل‌ونقل) هستند که سریع‌تر از حد انتظار به بلوغ می‌رسند و وابستگی مداوم به سوخت‌های فسیلی دارند.

حتی اگر به نظر می رسد حباب ثبت اختراع فناوری سبز به طور کلی ترکیده است، با تمرکز بر بخش مراقبت های بهداشتی، یک الگوی واضح ظاهر می شود: افزایش آهسته اما تقریباً تزلزل ناپذیر در تعداد پتنت های فناوری سبز ثبت شده از سال 1990 – با 100 درخواست – تا سال 2015 – با 368 برنامه – زمانی که IEA داده های موجود را تجزیه و تحلیل کرد. اما درک اینکه چه چیزی باعث این افزایش می شود یک چالش است که تا حدی به دلیل کمبود داده است. بیشتر داده‌های موجود بیش از یک دهه قدمت دارند و به‌جای کاربردهای خاص مراقبت‌های بهداشتی، عموماً بر فناوری سبز متمرکز شده‌اند. بنابراین، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های اضافی مهم است تا بتوان تصمیمات آگاهانه‌ای برای حمایت مؤثر از نوآوری مراقبت‌های بهداشتی فناوری سبز اتخاذ کرد.

چه چیزی به عنوان یک مبتکر مراقبت های بهداشتی سبز بدانید

نوآوران در بخش مراقبت های بهداشتی که به دنبال سبز شدن هستند هنوز هم می توانند با برون یابی از مطالعات انجام شده در زمینه فناوری سبز و پتنت ها به طور کلی راهنمایی دریافت کنند. به عنوان مثال، گزارشی از کمبریج در سال 2019 نشان داد که فعالیت ثبت اختراع استارت‌آپ‌هایی که فناوری سبز را توسعه می‌دهند، در صورت همکاری با دولت می‌تواند تا 73 درصد افزایش یابد. سرمایه گذاری دولتی به احتمال زیاد به کاهش ریسک مالی مرتبط با توسعه فناوری سبز در مراقبت های بهداشتی کمک می کند. در نتیجه، مبتکران نباید از چنین مشارکت‌هایی در صورت امکان دوری کنند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اینتل از ربات Humanoid Figure با مبلغ 9 میلیون دلار حمایت می کند

به طور مشابه، موافقت نامه های بین المللی منجر به افزایش ثبت اختراع فناوری سبز شده است. یکی از نمونه ها پروتکل کیوتو است که در سال 1997 اجرایی شد. اگرچه در سال 2012 منقضی شد، امضاکنندگان به طور چشمگیری تعداد درخواست های ثبت اختراع در زمینه فناوری سبز را در زمانی که معاهده لازم الاجرا بود افزایش دادند.

در سطح ملی بسیاری از کشورها وظیفه خود را انجام می دهند. برای مثال، ایالات متحده، نوآوری فناوری سبز، از جمله موارد مربوط به مراقبت های بهداشتی را تشویق می کند. اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) “برنامه آزمایشی کاهش تغییرات آب و هوا” را معرفی کرده است که بررسی درخواست های ثبت اختراع را تسریع می بخشد “شامل فناوری هایی که با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تغییرات آب و هوایی را کاهش می دهند.” در واقع، سایر کشورهای برتر ثبت اختراع، مانند چین، بریتانیا، ژاپن و بسیاری دیگر، برنامه‌های مشابهی را اجرا کرده‌اند که انگیزه‌ای اضافی برای نوآوری در فناوری سبز ایجاد کرده‌اند.

در نهایت، انتظار می رود نیروهای اجتماعی و اقتصادی به اعمال فشار بر شرکت ها برای فناوری سبز ادامه دهند. با پیشرفت تغییرات آب و هوا و کمیاب شدن منابع ضروری، اجتناب از سبز شدن دشوارتر خواهد بود. مراقبت های بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیست – این منطقه ای است که برای اختلال در فناوری سبز آماده است. با این حال، به نظر می رسد که مشارکت های دولتی-خصوصی و برنامه های دولتی برای این اختلال در مراقبت های بهداشتی فناوری سبز حیاتی خواهد بود.

نوآوران سبز در مراقبت‌های بهداشتی از تفکر بلندمدت و بررسی کشورهای مورد علاقه خود برای برنامه‌ها یا یارانه‌های آتی که حفاظت از IP محصولاتشان را تقویت می‌کند، سود می‌برند. پیش‌بینی می‌شود که کشورهایی که برنامه‌های بیشتر و بهتری دارند، بیشتر در برابر اختلالات فناوری مراقبت‌های بهداشتی سبز قرار می‌گیرند و نوآورانی که آن مناطق را هدف قرار می‌دهند، بیشترین پاداش را دریافت خواهند کرد و بیشترین تأثیر را در کاهش تغییرات آب و هوایی در این فرآیند خواهند داشت.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/nQYfsG
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *