دوربین های 360 درجه در مقابل دوربین های اکشن: کدام یک را باید بخرید؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این مقاله تخصصی از مجله 98zoom میخواهیم از های 360 درجه در مقابل دوربین های اکشن: کدام یک را باید بخرید؟ با شما صحبت کنیم ، پس با یک مقاله مفید و آموزشی دیگر از تیم نود و هشت زوم همراه ما باشید :

اگر به دنبال یک دوربین قابل حمل هستید، به احتمال زیاد بین دو گزینه – یک دوربین 360 و یک دوربین اکشن – سرگردان هستید. هر دو نوع دوربین تجربه استفاده مشابهی را ارائه می دهند. آنها نسبتا جمع و جور هستند، می توانند ویدیوهای یی یا فیلم های اکشن را ضبط کنند و می توانند بر روی سطوح مختلف نصب شوند. با بسیاری از موارد مشترک، ممکن است تعجب کنید که کدام یک را انتخاب کنید. خوب، این مقایسه دقیق بین دوربین 360 درجه و دوربین اکشن باید به شما در تصمیم گیری کمک کند.

 

360_Degree_Cameras_Vs_Action_Cameras_Which_One_Should_You_Buy

توجه داشته باشید که هم دوربین های 360 درجه و هم دوربین های اکشن انواع مختلفی دارند. برای دامنه این راهنما، ما به نسخه های محبوب هر دو دوربین – یعنی Insta360 X3 و GoPro HERO11 Black اشاره خواهیم کرد زیرا ما شخصاً از آن دوربین ها استفاده کرده ایم.

اما، بیشتر جنبه‌ها تقریباً برای همه دوربین‌ها در دسته‌های مربوطه قابل اجرا هستند. با وجود این موضوع، بیایید به تفاوت‌های بین دوربین‌های 360 درجه و دوربین‌های اکشن بپردازیم تا به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای خرید کمک کنیم.

دوربین های 360 درجه در مقابل دوربین های اکشن: فرم فاکتور

اولین تفاوت عمده بین این دو نوع دوربین در نحوه ساخت آنهاست. دوربین‌های اکشن عموماً دارای شاسی لاستیکی هستند که می‌تواند مقداری ضربه را جذب کند. از سوی دیگر، دوربین های 360 درجه کمی شکننده هستند – عمدتاً به دلیل برآمدگی لنز در دو طرف.

لنز دوگانه Insta360 X3

در دوربین های اکشن، لنزها به طور کلی صاف هستند و توسط یک لایه محافظ بیرونی پوشانده می شوند. اما به لطف نحوه عملکرد دوربین های 360، لنزها به طور قابل توجهی در هر دو طرف دوربین بیرون زده اند، بنابراین مطمئناً آنقدرها ناهموار نیستند. در حالی که مانند محافظ لنز یا قاب وجود دارد، ممکن است در نهایت کیفیت ویدیو را بدتر کند.

بهترین جایگزین های GoPro

اگر می‌خواهید از دوربین‌ها در داخل و اطراف آب استفاده کنید، مطمئن شوید که دستگاه دارای نوعی مقاومت در برابر آب یا رتبه IP است. جدیدترین پیشنهاد Insta360 دارای صفحه نمایش بزرگی است تا هنگام ضبط ویدیوهای غیر 360 خود را قاب کنید. اگر آخرین نسل X2 را انتخاب کنید، صفحه نمایش کوچک است که می تواند مشکل ساز باشد. از سوی دیگر، جدیدترین گوپرو، دو صفحه نمایش ارائه می دهد که قاب کردن خود را آسان می کند.

پایه ها و لوازم جانبی

هر دو نوع دوربین را می توان با استفاده از انواع پایه ها و ضمیمه ها بر روی سطوح مختلف نصب کرد. بنابراین چه در حال دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی از میان رشته کوه باشید، می‌توانید لوازم جانبی متعددی برای هر دو دوربین پیدا کنید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  13 راه برای رفع آپلود نشدن استوری اینستاگرام در آیفون و اندروید
قاب محافظ PellKing Frame Insta360 X3 1

اگر قصد دارید از دوربین ها برای سفر یا وبلاگ نویسی استفاده کنید، خوشحال خواهید شد که بدانید هم دوربین های 360 درجه و هم دوربین های اکشن حمل و نقل بسیار آسان هستند. می توانید آن ها را در دست بگیرید یا روی سه پایه نصب کنید. در حالی که دوربین‌های اکشن عموما عریض‌تر و کوتاه‌تر هستند، دوربین‌های 360 باریک‌تر اما بلندتر هستند. هر دو به اندازه کافی سبک هستند تا در هنگام سفر در جیب خود حمل کنید.

دوربین های 360 درجه در مقابل دوربین های اکشن: ویژگی ها

بسته به اینکه کدام دوربین را انتخاب کنید، وضوح فیلمبرداری متفاوت خواهد بود. در حالی که برخی از دوربین ها می توانند با کیفیت 4K ضبط کنند، برخی دیگر می توانند 5.7K انجام دهند. به غیر از وضوح، عوامل دیگری نیز در بهبود کیفیت کلی ویدیو نقش دارند. اندازه لنز، تثبیت کننده، دیافراگم و پردازش نرم افزار.

بسته به نوع ویدیویی که ضبط می کنید، خروجی نهایی بسیار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر ویدیوهای 360 درجه Insta360 X3 را با یک ویدیوی مسطح 16:9 از GoPro مقایسه کنید، GoPro تقریبا همیشه بهتر به نظر می رسد. با این حال، اگر از X3 فقط برای ضبط ویدیوهای استاندارد و مسطح استفاده کنید، خروجی هر دو شبیه به هم خواهد بود.

عملکرد

این ما را به این واقعیت می رساند که دوربین های 360 درجه عملکرد بیشتری را در مقایسه با دوربین های اکشن استاندارد ارائه می دهند. در حالی که دوربین های اکشن فقط می توانند در یک فرمت ضبط کنند، دوربین های 360 می توانند هم فیلم های 360 درجه و هم فیلم های استاندارد را با استفاده از یک لنز ضبط کنند. این به شما به عنوان یک خالق تطبیق پذیری بیشتری می دهد.

منظره یاب دوربین Insta360

از آنجایی که یک دوربین 360 درجه یک کره کامل را می گیرد، می توانید از آن برای ضبط ویدیوها بدون نگرانی در مورد کادربندی مناسب خود استفاده کنید. فقط رکورد را بزنید و بعداً می‌توانید هنگام ویرایش ویدیو، خود را دوباره قاب کنید. اگر در حال ضبط خود هستید یا در سفر هستید و می خواهید هم خود و هم آنچه را که در طرف دیگر دوربین است ضبط کنید، این کار بسیار مفید است.

GoPro در یک قایق

چنین ویژگی برجسته ای در دوربین های اکشن وجود ندارد. با لنز فوق عریض فقط یک پرسپکتیو دریافت می کنید.

نرم افزار و ویرایش

برخلاف ویدیوهای استاندارد که تقریباً در هر ویرایشگر ویدیویی قابل ویرایش هستند، ویدیوهای 360 درجه به تلاش بیشتری نیاز دارند. خوشبختانه، اگر دوربینی از Insta360 تهیه کنید، این برند ویرایش فیلم 360 درجه را با استفاده از برنامه گوشی هوشمند خود آسان می کند.

هنوز هم نیاز به کمی تلاش در مقایسه با فیلم‌های استاندارد دارد، بنابراین اگر فردی هستید که وبلاگ‌های روزانه آپلود می‌کنید یا می‌خواهید به سرعت محتوای خود را ویرایش کنید، یک دوربین اکشن مانند GoPro ممکن است منطقی‌تر باشد.

چرا Insta360 X3 سرگرم کننده ترین ابزاری است که در سال 2022 استفاده کردم

در حالی که ویرایش ویدیوهای 360 درجه سخت تر است، اما مزایای خاص خود را دارد. برنامه Insta360 به شما امکان می دهد جلوه ها و انیمیشن های جالبی را مستقیماً در برنامه به ویدیوی خود اضافه کنید. این به شما امکان می دهد ویدیوهای خود را جذاب تر نشان دهید. با یک دوربین اکشن استاندارد، باید کارهای زیادی را برای تکرار همان ویرایش ها انجام دهید، در حالی که در X3، می توانید آن را با ضربه زدن یک دکمه دریافت کنید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نمونه عرشه توسعه سری A: عرشه 5 میلیون دلاری GoodBuy Gear

هر دو GoPro HERO11 و Insta360 X3 می توانند به عنوان وب کم یا برای پخش زنده استفاده شوند. اینها برخی از ویژگی های اضافی هستند که دوربین ها را مفیدتر می کنند.

دوربین های اکشن در مقابل دوربین های 360 درجه – کدام یک برای شما مناسب است

هم دوربین های اکشن و هم دوربین های 360 درجه با قیمت های مختلف در دسترس هستند. شما می توانید یک دوربین 360 درجه با قیمت کمتر از 500 دلار انتخاب کنید و اگر GoPro خیلی گران است، جایگزین های ارزان تری با ضبط 4K وجود دارد. اگر بخواهیم دو تا از بهترین گزینه‌ها را در هر دسته در نظر بگیریم – Insta360 X3 و GoPro HERO11 Black – X3 کمی گران‌تر است.

نمونه سلفی 2 از Insta360 X3

با این چند دلار اضافی، می‌توانید ویدیوهای 360 درجه را با یک چوب سلفی نامرئی و برخی لوازم جانبی جالب دیگر ضبط کنید. با GoPro، مقداری پول اضافی صرفه‌جویی می‌کنید که می‌توانید از آن برای خرید پایه‌ها، یک باتری اضافی و حتی یک کارت SD استفاده کنید.

پس کدام یک برای شما بهتر است؟

چه کسی باید دوربین 360 درجه بخرد؟

  • سازندگان محتوا که می خواهند محتوای خود را با استفاده از دیدگاه های مختلف آزمایش کنند.
  • ولاگرهای مسافرتی که مایلند هم آنچه در جلو و هم پشت دوربین است ضبط کنند.
  • کاربرانی که خواهان دید سوم شخص از یک فعالیت خاص یا یک عکس پهپاد کاذب با استفاده از چوب سلفی نامرئی هستند.
  • مشاورین املاکی که مایلند ملکی را از دیدگاه های مختلف به تصویر بکشند.
  • مسافران انفرادی که می‌خواهند از فاصله‌ای دور روی عکس‌های خود کلیک کنند تا منظره‌ای بزرگ را ثبت کنند.

مزایا

  • فوق العاده همه کاره
  • کیفیت عکس/فیلم خوب

معایب

  • عمر باتری متوسط
  • با استفاده طولانی مدت در لمس داغ می شود

چه کسی باید یک دوربین اکشن بخرد؟

  • ورزشکارانی که خواهان دوربینی مقاوم هستند که بتواند کمی ضربه بخورد.
  • کاربرانی که اغلب در فعالیت های ماجراجویانه مانند کوه نوردی یا دوچرخه سواری شرکت می کنند.
  • تولیدکنندگان محتوا که می‌خواهند فیلم‌هایی را ضبط کنند که صادرات و ویرایش آن آسان است.
  • کسانی که بودجه کمی دارند و نمی توانند در دوربین 360 درجه ولخرجی کنند.
  • از آنجایی که عمر باتری در دوربین های اکشن به طور کلی بهتر است، برای کسانی که می خواهند به طور مداوم ضبط کنند ترجیح داده می شود.

مزایا

  • کیفیت ویدیو عالی
  • طراحی مقاوم

معایب

  • به اندازه یک دوربین 360 درجه همه کاره نیست

وقتی صحبت از دوربین به میان می آید، چیزی به نام یک سایز مناسب برای همه وجود ندارد. مطمئن شوید که دوربین مناسب را برای استفاده خاص خود انتخاب کرده اید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. اگر قصد ندارید از دوربین در محیط‌های پرخطر استفاده کنید، توصیه می‌کنیم یک دوربین 360 درجه تهیه کنید زیرا می‌توان از آن به عنوان یک دوربین اکشن نیز استفاده کرد و در صورت نیاز عملکرد اضافی را ارائه کرد.

امیدواریم از این مقاله دوربین های 360 درجه در مقابل دوربین های اکشن: کدام یک را باید بخرید؟ مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/nbjZAq
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *