راهنمای جامع انتخاب کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

معمولا وقتی شخصی برای اولین بار می‌خواهد کنسول بازی بخرد، از فروشنده‌ها و گیمرهای حرفه‌ای درباره بهترین کنسول‌های بازی می‌پرسد. اگر شما هم قصد خرید پلی استیشن یا ایکس باکس را دارید، در این مقاله جامع درباره انتخاب بین پلی استیشن و ایکس باکس صحبت می‌کنیم و روش خرید اقساطی انواع مدل‌های کنسول بازی با مناسب‌ترین شرایط بازپرداخت را معرفی می‌کنیم.

مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس

بهترین کنسول‌های بازی در ایران

قبل از خرید کنسول‌ بازی، بهتر است بدانید که قیمت انواع کنسول‌ها یکپارچه نیست و به دلیل نوسان‌های ارزی، قیمت‌ها تغییر می‌کنند. در حال حاضر کنسول‌های بازی مختلف با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوعی در بازار وجود دارند که هرکدام قیمت متفاوتی دارد.

در حال حاضر، بهترین کنسول‌های بازی، کنسول‌های نسل نهم هستند. این دستگاه‌ها تا ۶ سال کار می‌کنند و می‌توانید با آن‌ها بازی‌های قدیمی را هم بازی کنید. کنسول‌های نسل جدید شامل پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس اس و ایکس باکس ایکس هستند. در این بخش، هر کدام از این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم.

معرفی پلی استیشن ۵

اگر تا به حال کنسول بازی نخریده‌اید، خرید پلی‌ استیشن ۵ برای شما مناسب است. این دستگاه به جدیدترین بازی‌های اختصاصی سونی، بازی‌های مشترک کنسول‌ها و حتی بازی‌های نسل‌های قبلی پلی استیشن دسترسی دارد.

در واقع با خرید این دستگاه به آرشیوی از بازی‌های چند نسل دسترسی خواهید داشت. این دستگاه برای عاشقان بازی‌های انحصاری سونی مثل God of War, Horizon, Clank, Spider-man, Ghost of Tsushima  و Ratchet and Demon’s Souls بهترین انتخاب است.

هنگام خرید پلی استیشن ۵ به این نکته توجه کنید که دو مدل از این دستگاه در بازار وجود دارد: مدل استاندارد و مدل دیجیتال. در مدل استاندارد، یک درایو دیسک Blu-ray 4K وجود دارد، ولی نسخه دیجیتال، درایو دیسک ندارد و با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شود.

این دو مدل از نظر قدرت و عملکرد تفاوتی ندارند. ولی از نظر گرافیکی، پلی استیشن PS5 بازی‌ها را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند و مجهز به فناوری HDR است. وجود این فناوری زمان بارگذاری بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و باعث افزایش وضوح تصاویر می‌شود.

بررسی مزایا و معایب PS5 دیجیتال

اگر می‌خواهید بهترین کنسول‌های بازی را بخرید و انتخاب شما PS5 دیجیتال است، بهتر است مزایا و معایب آن را هم بدانید. در این قسمت به بررسی مزایا و معایب PS5 دیجیتال می‌پردازیم.

قیمت ارزان PS5 دیجیتال

مهم‌ترین مزیت این دستگاه، قیمت مناسب آن است. بسیاری از کسانی که قصد خرید پلی استیشن ۵ را دارند، به دلیل قیمت مناسب PS5 دیجیتال، سراغ این دستگاه می‌روند. با خرید نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و پولتان را برای خرید بازی‌ها و وسایل جانبی پول صرف کنید. همچنین، بهتر است بدانید که نسخه PS5 دیجیتال از نظر کیفیت تفاوتی با نسخه استاندارد ندارد.

PS5 دیجیتال، بدون پخش‌کننده بلوری 4K

یکی از معایب PS5 دیجیتال این است که پخش‌کننده بلوری 4K ندارد. بنابراین، اگر می‌خواهید دیسک‌های فیزیکی بازی‌ها را بخرید، باید پلی استیشن ۵ استاندارد را تهیه کنید.

اندازه و زیبایی PS5 دیجیتال

بسیاری از منتقدین در خصوص بررسی مزایا و معایب PS5 دیجیتال به زیبایی و وزن کم آن اشاره می‌کنند. اگر وزن و ظاهر کنسول بازی برای شما مهم است، پیشنهاد ما این است که پلی استیشن ۵ دیجیتال بخرید، چون حمل دستگاه دیجیتال آسان‌تر است و ظاهر براقی دارد.

نیاز به اینترنت با سرعت بالا در PS5 دیجیتال

در بررسی مزایا و معایب PS5 دیجیتال باید به این نکته اشاره کنیم که پلی استیشن ۵ دیجیتال به اینترنت خوب احتیاج دارد. یعنی اگر اینترنت شما کند است، بهتر است نسخه اصل پلی استیشن ۵ را تهیه کنید.

PS5 دیجیتال به شما اجازه می‌دهد که بازی‌ها را دانلود کنید، ولی گاهی اوقات دانلود کردن بازی‌ها به راحتی و سریع انجام نمی‌شود و ممکن است حین بازی‌ کردن اذیت شوید. در مقابل، پلی استیشن ۵ استاندارد درایو دیسک نوری دارد و با اینترنت کند مشکلی ندارد.

عدم سازگاری با نسخه‌های قبلی در PS5 دیجیتال

طبق اعلامیه سونی، نسخه استاندارد PS5 با بازی‌های پلی استیشن ۴ سازگار است. اما اگر PS5 دیجیتال بخرید، نمی‌توانید از بازی‌های پلی استیشن ۴ لذت ببرید و باید بازی‌ها را از طریق فروشگاه دانلود کنید.

PS5 دیجیتال بدون درایو

بسیاری از گیمرها با مشکل خرابی و شکستن درایو دیسک نوری مواجه می‌شوند. اگر درایو دیسک نوری خراب شود، نمی‌توانید به خوبی از سیستم استفاده کنید. اما پلی استیشن ۵ مدل دیجیتال درایو نوری ندارد، بنابراین دیگر نگران شکستن درایوهای دیسک نخواهید بود.

به‌علاوه، اگر نسخه PS5 استاندارد را بخرید، ممکن است نسخه فیزیکی بازی‌‌ها آسیب ببینند یا خراش بردارند؛ اما در پلی استیشن ۵ دیجیتال، همه بازی‌ها به طور دیجیتالی در سیستم پخش ذخیره می‌شوند و مشکلی مثل فرسودگی و خرابی دیسک بازی وجود ندارد.

ویژگی های ایکس باکس

معرفی ایکس باکس اس

در معرفی ایکس باکس اس باید به این نکته اشاره کنیم که این دستگاه جزو کنسول‌های نسل نهم است، ولی درایو داخلی ندارد. یعنی شما نمی‌توانید بازی‌های مبتنی بر دیسک را با آن‌ بازی کنید؛ بلکه باید بازی‌ها را از فروشگاه برنامه کنسول دانلود کنید. از آن‌جایی که حجم بازی‌ها بالا هستند، باید به اینترنتی با سرعت بالا و پهنای باند زیاد دسترسی داشته باشید.

ایکس باکس اس باید به پردازنده ۸ هسته‌ای Zen 2 با فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 مجهز است. درباره مزیت‌های دستگاه Xbox series S باید بگوییم که این کنسول بازی وزن سبکی دارد؛ بنابراین می‌توانید آن را به راحتی حمل کنید. همچنین، یک فن بزرگ خنک‌کننده در دستگاه مانع از داغ‌ شدن کنسول حین بازی می‌شود.

معرفی ایکس باکس ایکس

گیمرها کنسول Xbox Series X را به عنوان یک دستگاه بازی قدرتمند می‌شناسند. این کنسول، بازی‌ها را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا می‌کند. یعنی شما می‌توانید بازی‌ها را دو برابر روان‌تر از قبل بازی کنید. ایکس باکس ایکس برای انجام بازی‌ها و پخش فیلم‌ها از فناوری HDR یا محدوده دینامیکی بالا استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، تصاویر و فیلم‌ها با جزئیات بیشتر نشان داده می‌شوند.

با خرید ایکس باکس سری ایکس می‌توانید به بازی‌های قدیمی کنسول‌های بازی ایکس باکس، ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰ هم دسترسی داشته باشید و بازی‌های قدیمی را با وضوح بالاتر و زمان بارگذاری سریع‌تر بازی کنید.

ایکس باکس سری ایکس از یک پردازنده ۸ هسته‌ای با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند و حافظه ۱ ترابایتی دارد. یعنی شما می‌توانید حدود ۱۲ بازی را در Xbox series X ذخیره کنید. یکی دیگر از مزیت‌های Xbox series X، قابلیت Quick Resume است؛ یعنی می‌توانید بدون وقفه بین بازی‌ها سوئیچ کنید. همه بازی‌ها به طور همزمان تا آخرین مرحله‌ای که بازی کردید، ذخیره می‌شوند.

مقایسه ایکس باکس اس و ایکس

مهم‌ترین نکته در مقایسه ایکس باکس اس و ایکس این است که سری S برای بازی‌هایی با کیفیت 1080P طراحی شده است. بنابراین، اگر تلویزیون شما 4k نیست، دستگاه ایکس باکس ایکس برای شما بهتر است.

دومین نکته در مقایسه ایکس باکس اس و ایکس، حافظه دستگاه‌ها است. ایکس باکس سری ایکس حافظه ۱ ترابایتی دارد، ولی ایکس باکس سری اس، ۵۱۲ گیگابایت حافظه دارد. در نهایت اینکه، ایکس باکس ایکس حافظه بیشتر و پردازنده قوی‌تری دارد، به همین دلیل قیمتش ۲ برابر ایکس باکس سری اس است.

مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس

یکی از دغدغه‌های اصلی گیمرها انتخاب بین پلی‌ استیشن و ایکس باکس است. هر سال، این دو غول بزرگ کنسول بازی محصولات جدید را عرضه می‌کنند و گیمرها هم با این سوال مواجه می‌شوند که بالاخره کدام کنسول بازی را بخریم؟‌ در این بخش می‌خواهیم با مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس به این سوال پاسخ دهیم.

مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس از نظر بازی‌ها

اول از همه لیست بازی‌های محبوبتان را بررسی کنید. اگر اسپایدرمن و بازی‌های God of War, Last of Us, Rift Apart, Demon’s Souls و Returnal را دوست دارید، باید پلی استیشن ۵ بخرید. طرفداران بازی‌های Forza Horizon و بازی‌های ماجراجویانه Halo هم باید سراغ خرید ایکس باکس ایکس بروند.

مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس از نظر کنترلر

در رقابت بین کنترلر، پلی استیشن ۵ با دسته Dual Sense برنده است. این کنترلر عملکرد قوی‌تری دارد و برای گیمرهای حرفه‌ای بهترین انتخاب است. اما اگر می‌خواهید برای فرزند کوچکتان کنسول بازی بخرید، بهتر است سراغ ایکس باکس ایکس بروید، چون دسته این کنسول کوچک‌تر است و کودکان بهتر می‌توانند از آن استفاده کنند. در مقابل، روی دسته‌های پلی استیشن ۵ یک دکمه جدید وجود دارد. با کلیک روی این دکمه می‌توانید از صفحه بازی اسکرین شات بگیرید.

مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس از نظر صدا

از نظر صدا، پلی استیشن ۵ قوی‌تر است و از صدای ۳ بعدی پشتیبانی می‌کند. البته، اگر می‌خواهید از صدای قدرتمند و جذاب PS5 لذت ببرید، باید هدست مخصوص داشته باشید. کنسول بازی PS5 موتور صوتی Tempest Engine دارد و می‌تواند صوت‌های مختلف را مدیریت کند. در واقع، شما حین بازی می‌توانید صدای محیط بازی را به شکل واقعی‌تری تجربه کنید.

ویژگی های پلی استیشن

مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس از نظر لوازم جانبی

اگر معیار انتخاب بین پلی استیشن و ایکس باکس، لوازم جانبی باشد، باز هم پلی استیشن ۵ برنده است. این دستگاه کنترلر Dual Sense و هدست اختصاصی دارد. کنترلرهای Dual Sense بزرگ‌تر و برجسته‌تر هستند و پیشرفته‌تر از کنترلرهای معمولی عمل می‌کنند. هدست گیمینگ پلی استیشن ۵ هم صدا را به صورت فضایی و ۳ بعدی پخش می‌کند. از طرف دیگر، ایکس باکس هم مجهز به سیستم دالبی Atmos است. این سیستم فوق‌حرفه‌ای صدا را به صورت ۳ بعدی و ۳۶۰ درجه پخش می‌کند.

خرید اقساطی انواع مدل‌های کنسول بازی با مناسب‌ترین شرایط بازپرداخت

از آن‌جایی‌که قیمت انواع کنسول‌های بازی با تغییر قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، پس‌انداز کردن برای خرید آن‌ها به صرفه نیست. اگر می‌خواهید قبل از ۲۰۲۴، صاحب جدیدترین کنسول بازی شوید، بهتر از روش خرید اقساطی استفاده کنید. خرید قسطی انواع مدل‌های کنسول بازی به شما اجازه می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف هزینه‌ای معقول صاحب یک کنسول بازی قدرتمند و باکیفیت شوید.

جمع‌بندی

گیمرهای حرفه‌ای می‌دانند که با پیشرفت کنسول‌های بازی، انتخاب بین پلی استیشن و ایکس باکس کار آسانی نیست و به بررسی و جمع‌آوری اطلاعات درباره انواع کنسول‌ها نیاز دارد. در این مقاله، ما بهترین کنسول‌های بازی را معرفی کردیم و انواع کنسول‌های نسل نهم را مقایسه کردیم. شما می‌توانید با توجه بودجه و اولویت‌های خودتان بهترین کنسول بازی را خریداری کنید.

سوالات متداول

کدام کنسول بازی را بخریم؟

پاسخ این سوال به بودجه و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر تا الان با انواع مدل‌های پلی استیشن بازی کرده‌اید، پلی استیشن ۵ برای شما مناسب است.

بهترین کنسول‌های بازی در سال ۱۴۰۲ کدام کنسول‌ها هستند؟

کنسول‌های پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری X و ایکس باکس سری S بهترین کنسول‌های بازی در سال ۱۴۰۲ هستند.

آیا امکان خرید قسطی انواع کنسول‌های بازی وجود دارد؟

بله، امکان خرید اقساطی انواع مدل‌های کنسول‌ بازی با مناسب‌ترین شرایط بازپرداخت وجود دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uMAoPN
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *