فضای داده های سلامت اروپا: چه معنایی برای مراقبت های بهداشتی می تواند داشته باشد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فیونا ماینی، مدیر اصلی، انطباق و استراتژی جهانی در Medidata، در مورد مزایای اصلی فضای داده سلامت اروپا چالش ها/موانع بالقوه برای غلبه بر آن، به ویژه از نظر حفاظت از داده ها و امنیت فناوری اطلاعات، بحث می کند.

اتحادیه اروپا می خواهد یک فضای داده بهداشتی اروپایی ایجاد کند. به نظر شما، مزایای کلیدی چنین ابتکاری چیست؟

ایجاد فضای داده های سلامت اروپا (EHDS) طیف وسیعی از مزایای هم برای افراد و هم برای صنعت مراقبت های بهداشتی دارد. برای افراد، مزیت کلیدی سهولت دسترسی به داده های سلامتی آنها و اشتراک گذاری آن بین سیستم های بهداشتی در کشورهای مختلف عضو است. به عنوان مثال، اگر شما بین کشورهای عضو اروپایی سفر می کنید، متخصصان مراقبت های بهداشتی در هر کشوری می توانند به سرعت و به راحتی به سوابق سلامتی شما دسترسی داشته باشند، در صورت داشتن یک اورژانس پزشکی. یا اگر در طول سفر به داروی بیشتری نیاز دارید، به داده های نسخه خود دسترسی داشته باشید.

برای صنعت به طور گسترده‌تر، سیستم جدید استفاده از داده‌ها را برای بینش‌های پزشکی تسهیل می‌کند، دسترسی محققان را به مجموعه بسیار گسترده‌تری از داده‌ها فراهم می‌کند و توانایی آنها را برای انجام اکتشافات معنی‌دار که می‌تواند توسعه داروهای جدید را تسریع کند، گسترش می‌دهد. در حال حاضر، بیشتر داده‌های بهداشتی در سیلوها وجود دارد و بسیاری از داده‌ها در آزمایش‌های بالینی مختلف تکرار می‌شوند، که پتانسیل آن را کاهش می‌دهد و منجر به ناکارآمدی می‌شود. EHDS همکاری در صنعت کارآزمایی بالینی را ارتقا می دهد و منجر به افزایش نوآوری و نتایج بهتر برای بیماران می شود. یکی دیگر از مزایای تبادل به موقع و ایمن داده‌هایی که EHDS به ارمغان می‌آورد این است که سازمان‌های بهداشتی را قادر می‌سازد تا روندها و شیوع بیماری‌ها را نظارت کنند و به آنها امکان می‌دهد به فوریت‌های بهداشت عمومی به روشی سریع‌تر و مؤثرتر پاسخ دهند.

پیش شرط های مختلف در کشورهای مختلف اروپایی / انگلستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اشتراک گذاری و استفاده از داده های بهداشتی، چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در تسهیل این فرآیند در کشورهای خود پیشرفت چشمگیری داشته اند. با این حال، کشورهای دیگر هنوز در حال اجرای اقدامات لازم مانند خلاصه‌بندی بیماران و خدمات نسخه‌نویسی الکترونیکی هستند و 11 کشور هنوز به نسخه‌های چاپی کاغذی برای نسخه‌ها متکی هستند. علاوه بر این، در حال حاضر تنها تعداد محدودی از کشورها وجود دارند که اجازه می‌دهند داده‌های بهداشتی به آن سوی مرزها منتقل شوند، که آشکارا یکی از عناصر کلیدی EHDS است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه ایجاد دکمه چاپ به PDF در مایکروسافت اکسل در ویندوز 11

اگر به آمادگی تک تک کشورها فکر کنیم، برخی آمادگی بیشتری نسبت به سایرین برای ادغام یک پلت فرم داده یکپارچه مانند EHDS دارند. به عنوان مثال، انگلستان (اگرچه دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست) در حال حاضر دارای یک مخزن داده یکپارچه عظیم از طریق NHS است، و سایر کشورها نهادهای دسترسی به داده های بهداشتی مانند Findata فرانسه و Forschungsdatenzentren آلمان را ایجاد کرده اند. در نتیجه، این کشورها می‌توانند سریع‌تر از کشورهایی که سیستم‌های متفاوتی دارند یا پایگاه‌های داده سلامت ملی واحدی ندارند، پلتفرم دیگری را ادغام کنند.

کدام موانع فنی باید برای یک فضای داده سلامت مشترک برطرف شود؟

از نظر مدیریت داده ها، چالش اصلی ادغام تعداد زیادی از منابع داده از سیستم های بهداشتی فردی و استانداردسازی زبان در همه این منابع برای اطمینان از قابل تفسیر و تجزیه و تحلیل همه آنها به یک شیوه خواهد بود. علاوه بر این، کشورهایی که هنوز بیشتر به سوابق سلامت کاغذی وابسته هستند، باید تلاش‌های دیجیتالی‌سازی قابل توجهی را انجام دهند تا بتوانند به EHDS دسترسی پیدا کنند.

چه چالش هایی به خصوص از نظر حفاظت از داده ها و امنیت فناوری اطلاعات می بینید؟

بدیهی است که اطمینان از اینکه داده های بیمار به گونه ای محافظت می شود که با مقررات حفاظت از داده های موجود، مانند مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR) مطابقت دارد، برای اطمینان از ذخیره ایمن داده های بیمار، حیاتی خواهد بود. علاوه بر این، با توجه به اینکه داده‌های بهداشتی بسیار حساس هستند، باید یک سیستم بسیار قابل اعتماد برای ناشناس کردن داده‌های بیمار قبل از به اشتراک گذاشتن آنها برای استفاده‌های ثانویه، مانند تحقیقات بالینی، وجود داشته باشد. همه اینها مستلزم همکاری نزدیک با رهبران حفاظت از داده ها و امنیت سایبری در سراسر اروپا است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ناتک پلاستیک جوشکار لیزری جدیدی را معرفی کرد

از دیدگاه بیمار، اطمینان از شفاف بودن فرآیندهای حفظ حریم خصوصی داده‌ها مهم است، به این معنی که افراد می‌دانند چگونه از داده‌هایشان استفاده می‌شود، چه کسی به آن دسترسی دارد و برای چه اهدافی به آن دسترسی دارد. هنگامی که مردم اعتماد دارند که داده های آنها به صورت ایمن، اخلاقی و قانونی مدیریت می شود، احتمال بیشتری دارد که در این نوع تلاش های به اشتراک گذاری داده شرکت کنند.

از دیدگاه شما، چه چیزی باید قطعاً در یک چارچوب قانونی/قانونی گنجانده شود – و چه چیزی نه؟

یک سوال که در مورد EHDS باقی می ماند این است که داده های آزمایشات و تحقیقات بالینی در چه مرحله ای باید در سیستم ادغام شوند و چه مقدار داده باید گنجانده شوند. به همین ترتیب، باید دید که آیا داده‌ها هم در سیستم‌های فردی، داخلی یا کشوری خاص و EHDS که می‌تواند به یک کار پرزحمت تبدیل شود، آپلود می‌شود یا اینکه داده‌های این سیستم‌ها می‌توانند به طور خودکار به EHDS منتقل شوند. . در ارتباط با این، مکانیسم‌های قوی باید وجود داشته باشد تا امکان حذف داده‌های اشتباه را فراهم کند و در صورت نیاز، داده‌ها را تغییر دهند.

با بازگشت به چالش‌های بالقوه در مورد امنیت داده‌ها و حفاظت از داده‌ها، همچنین باید چارچوب‌های دقیقی در مورد نحوه ارزیابی درخواست‌های دسترسی به داده‌های ذخیره شده در EHDS و الزامات خاصی وجود داشته باشد که دارندگان داده و کاربران قبل از اجازه دسترسی باید رعایت کنند. به این داده ها همچنین اطمینان از همسویی EHDS با سایر قانونی‌سازی‌ها، مانند GDPR، EU MDR، و قانون برای اطمینان از سازگاری در سراسر اتحادیه اروپا بسیار مهم است.

فیونا ماینی در جلسه پانل روز اول نمایشگاه نوآوری Med-Tech در 7 ژوئن با عنوان: جدیدترین ها در چشم انداز نظارتی MedTech شرکت خواهد کرد. ثبت نام رایگان در www.med-techexpo.com

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/bCbicX
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *