ابزار تصویربرداری برای تقویت درک التهاب 2 میلیون پوند حمایت دریافت می کند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

محققانی که ابزار جدیدی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند درک پزشکی از التهاب – یکی از ویژگی‌های بیشتر بیماری‌ها – را تغییر دهد، ۲ میلیون پوند برای آزمایش آن در انسان دریافت کرده‌اند.

رادیو ردیاب جدید توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) LW223 اولین موردی است که تحت تاثیر پلی مورفیسم rs6971 قرار نگرفته است – یک جهش ژنتیکی در انسان که تاکنون اثربخشی تصویربرداری التهاب را به حدود 40 درصد از جمعیت محدود کرده است.

اسکن PET شامل تزریق مقادیر کمی از ترکیبات رادیواکتیو به نام ردیاب رادیواکتیو به بدن است تا سیگنال‌ها را به یک بسیار حساس منتقل کند و به پزشکان اجازه می‌دهد علائم بیماری را بهتر ارزیابی کنند.

از آنجایی که التهاب در شرایط متعددی وجود دارد – از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، تومورهای مغزی و سرطان ها – مشاهده موثر آن برای تشخیص، پیش آگهی و درمان بیشتر بیماری ها بسیار مهم است.

ردیاب LW223 حاوی فلوراید به عنوان عنصر رادیواکتیو است که با نیمه عمر فیزیکی حدود دو ساعت، می تواند بین سایت های پزشکی حمل شود، و آن را بلافاصله از نظر بالینی و تجاری قابل دوام می کند به گونه ای که سایر عناصر رادیواکتیو مانند کربن-11، نیستند.

کارازمایی بالینی

پس از آزمایشات موفقیت آمیز تا به امروز در بافت انسانی، تیمی در دانشگاه ادینبورگ، با همکاری دانشگاه گلاسکو و شریک صنعتی Life Molecular Imaging (LMI)، اکنون 2 میلیون پوند از طرح بودجه مسیر توسعه شورای تحقیقات پزشکی برای آزمایش دریافت کرده اند. رادیو ردیاب LW223 در داوطلبان سالم و در بیمارانی که حمله قلبی داشته اند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  TT Electronics در نمایشگاه بین‌المللی اتوماسیون صنعتی و ربات شانگهای گستره مورد نظر را برجسته می‌کند.

دکتر آدریانا تاوارس، محقق ارشد، از مرکز علوم قلب و عروق دانشگاه ادینبورگ، گفت: «این اولین ردیاب PET فلوئوردار در 40 سال گذشته است که به نظر می‌رسد قادر به اتصال به پروتئین انتقال‌دهنده انسانی (TSPO) است – یک شاخص التهاب – مستقل از پلی مورفیسم rs6971، جهشی که در حدود 60 درصد از جمعیت جهان وجود دارد.

این رادیو ردیاب LW223 پتانسیل بسیار قوی برای اسکن تمام جمعیت انسانی و بررسی التهاب در اندام هایی مانند قلب یا مغز را نشان می دهد. این برای تشخیص بیماری، برای درک اینکه آیا یک درمان موثر است یا خیر، و برای توسعه دارو بسیار مهم خواهد بود. در نهایت، زندگی ها را نجات خواهد داد.»

در حال حاضر، آزمایش خون تنها اطلاعات غیرمستقیم در مورد آنچه در داخل یک اندام اتفاق می افتد را ارائه می دهد، و بیوپسی ها تهاجمی هستند و می توانند منفی کاذب بدهند.

تکنولوژی جدید

دکتر تاوارس ادامه داد: «مطالعات ما تا به امروز همچنین نشان می‌دهد که خواندن تصاویر PET جمع‌آوری‌شده پس از تجویز LW223 ساده‌تر از سایر ردیاب‌های رادیویی است و استفاده از آن را برای پزشکان آسان‌تر می‌کند».

تیم دکتر تاوارس آزمایشات بیولوژیکی و تجزیه و تحلیل in-vivo LW223 را انجام داد، در حالی که پروفسور اندرو ساترلند و تیم دانشکده شیمی او از گلاسکو طراحی، سنتز و مطالعات فیزیکی و شیمیایی این مولکول را انجام دادند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه تنظیم و استفاده از نوار قلب در اپل واچ

پروفسور ساترلند گفت: “ما نزدیک به 15 سال است که به دنبال یک ردیاب رادیونوکلئیدی TSPO بوده‌ایم که به دلیل حساسیت چندشکلی با مشکلاتی مواجه شده است، بنابراین کار روی توسعه ترکیبی که بر این مشکل اصلی غلبه کرده و پتانسیل واقعی را نشان می‌دهد واقعا هیجان‌انگیز است. به عنوان یک عامل تصویربرداری التهاب.

مشارکت در صنعت

این تیم از یک شریک صنعتی، Life Molecular Imaging (LMI) پشتیبانی مالی و غیر نقدی دارد و توسط Edinburgh Innovations، سرویس تجاری سازی دانشگاه، و توسط خدمات تحقیقات و نوآوری دانشگاه گلاسکو پشتیبانی شده است.

دکتر اندرو استفنز، افسر ارشد پزشکی در LMI، گفت: “ما بسیار هیجان زده هستیم که بخشی از این برنامه تحقیقاتی هستیم. التهاب فرآیند کلیدی بیماری های عمده ای مانند آلزایمر، سرطان و بیماری های قلبی عروقی است. TSPO یک هدف معتبر است. با این حال، رادیو ردیاب های قبلی محدودیت هایی داشته اند. داده‌های بالینی LW223 بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند، و ما بسیار مشتاقیم که این ترکیب را به محیط بالینی ترجمه کنیم تا یک رادیو ردیاب جدید را برای کاربردهای گسترده تأیید کنیم.

تیم مشترک رادیو ردیاب LW223 را در سال 2019 ثبت اختراع کردند و داده های منتشر شده آنها برنده جایزه انتخاب ویرایشگر در مجله پزشکی هسته ای شد. مقاله را در مجله پزشکی هسته ای بخوانید.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/KHAuHb
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *