بلاک چین چیست: هر آنچه که باید بدانید (2022)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بلاک چین چیست


اگر می خواهید آنلاین پرداخت کنید، باید یک حساب کاربری ثبت کنید و اطلاعات کارت اعتباری را ارائه دهید. اگر کارت اعتباری ندارید، می توانید با حواله بانکی پرداخت کنید. با ظهور ارزهای دیجیتال، این روش ها ممکن است قدیمی شوند.

دنیایی را تصور کنید که در آن می توانید تراکنش ها و بسیاری از کارهای دیگر را بدون ارائه اطلاعات شخصی خود انجام دهید. دنیایی که در آن دیگر نیازی به تکیه بر بانک ها یا دولت ها نیست. شگفت انگیز به نظر می رسد، درست است؟ این دقیقاً همان چیزی است که فناوری بلاک چین به ما اجازه می دهد.

مثل هارد شماست. بلاک چین فناوری است که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را در بلوک‌های دیجیتالی ذخیره کنید، این بلوک‌ها مانند پیوندهایی در یک زنجیره به هم متصل هستند.

فناوری بلاک چین در اصل در سال 1991 توسط دو ریاضیدان به نام‌های استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا اختراع شد. آنها ابتدا این سیستم را برای اطمینان از عدم دستکاری مُهرهای زمانی پیشنهاد کردند.

چند سال بعد، در سال 1998، توسعه‌دهنده نرم‌افزار Nick Szabo پیشنهاد کرد که از نوعی فناوری مشابه برای ایمن کردن سیستم پرداخت دیجیتالی استفاده شود که او آن را «Bit Gold» نامید. با این حال، این نوآوری پذیرفته نشد تا اینکه ساتوشی ناکاموتو ادعا کرد که اولین بلاک چین و بیت کوین را اختراع کرده است.

بنابراین، بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که بین گره های یک شبکه کامپیوتری مشترک است. این اطلاعات را در قالب دیجیتال ذخیره می کند. بسیاری از مردم اولین بار زمانی که شروع به جستجوی اطلاعات در مورد بیت کوین کردند، نام فناوری بلاک چین را شنیدند.

بلاک چین در سیستم های ارزهای دیجیتال برای اطمینان از سوابق امن و غیرمتمرکز تراکنش ها استفاده می شود.

بلاک چین به افراد این امکان را می دهد که وفاداری و امنیت رکورد داده ها را بدون نیاز به شخص ثالث برای اطمینان از صحت تضمین کنند.

برای درک نحوه عملکرد یک بلاک چین، این مراحل اساسی را در نظر بگیرید:

  • بلاک چین اطلاعات را در «بلاک ها» جمع آوری می کند.
  • یک بلوک دارای ظرفیت ذخیره‌سازی است و پس از اتمام آن، می‌توان آن را بسته و به بلوکی که قبلاً ارائه شده است پیوند داد.
  • بلوک ها زنجیره هایی را تشکیل می دهند که به آنها “بلاک چین” می گویند.
  • اطلاعات بیشتر به بلوک با بیشترین محتوا تا تکمیل ظرفیت آن اضافه می شود. این روند خود را تکرار می کند.
  • هر بلوک در زنجیره دارای یک مهر زمانی دقیق است و قابل تغییر نیست.

بیایید در مورد بلاک چین بیشتر بدانیم.

چگونه بلاک چین کار می کند؟

بلاک چین اطلاعات دیجیتال را ثبت می کند و بدون تغییر آن در سراسر شبکه توزیع می کند. اطلاعات بین بسیاری از کاربران توزیع شده و در یک دفتر کل غیرقابل تغییر و دائمی ذخیره می شود که نمی توان آن را تغییر داد یا از بین برد. به همین دلیل است که بلاک چین «فناوری دفتر کل توزیع شده» یا DLT نیز نامیده می شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  7 راه حل برتر برای خطای «ما مشکلی در برخی محتوا پیدا کردیم» در مایکروسافت اکسل

در اینجا نحوه کار آن آمده است:

  • شخصی یا ای معامله می کند
  • تراکنش در سراسر شبکه منتقل می شود.
  • شبکه ای از رایانه ها می توانند تراکنش را تأیید کنند.
  • هنگامی که تایید شد یک تراکنش به یک بلوک اضافه می شود
  • بلوک ها برای ایجاد یک تاریخچه به یکدیگر مرتبط می شوند.

و زیبایی آن در همین است! این فرآیند ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در عرض چند دقیقه با فناوری مدرن انجام می شود. و از آنجایی که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، من انتظار دارم که همه چیز سریعتر از همیشه پیش برود.

  • تراکنش جدیدی به سیستم اضافه می شود. سپس به شبکه ای از رایانه های واقع در سراسر جهان منتقل می شود. سپس کامپیوترها معادلات را حل می کنند تا از صحت تراکنش اطمینان حاصل کنند.
  • پس از تایید تراکنش، پس از تایید در یک بلوک قرار می گیرد. همه بلوک ها به هم متصل شده اند تا یک تاریخچه دائمی از هر تراکنش ایجاد کنند.

بلاک چین چگونه استفاده می شود؟

با وجود اینکه بلاک چین جزء ارزهای دیجیتال است، کاربردهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، بلاک چین می تواند برای ذخیره داده های قابل اعتماد در مورد تراکنش ها استفاده شود. بسیاری از مردم بلاک چین را با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم اشتباه می گیرند.

بلاک چین در حال حاضر توسط برخی از شرکت های بزرگ مانند Walmart، AIG، Siemens، Pfizer و Unilever پذیرفته شده است. به عنوان مثال، Food Trust IBM از بلاک چین برای ردیابی سفر غذا قبل از رسیدن به مقصد نهایی استفاده می کند.

اگرچه ممکن است برخی از شما این عمل را بیش از حد تصور کنید، اما تامین کنندگان و تولیدکنندگان مواد غذایی به سیاست ردیابی محصولات خود پایبند هستند زیرا باکتری هایی مانند E. coli و سالمونلا در غذاهای بسته بندی شده یافت شده اند. علاوه بر این، موارد جداگانه ای وجود داشته است که آلرژن های خطرناکی مانند بادام زمینی به طور تصادفی به محصولات خاصی وارد شده است.

ردیابی و شناسایی منابع شیوع یک کار چالش برانگیز است که می تواند ماه ها یا سال ها طول بکشد. با این حال، به لطف بلاک چین، شرکت‌ها اکنون دقیقاً می‌دانند که غذایشان کجا بوده است – بنابراین می‌توانند مکان آن را ردیابی کنند و از شیوع‌های آتی جلوگیری کنند.

فناوری بلاک چین به سیستم‌ها اجازه می‌دهد در صورت بروز خطر، سریع‌تر واکنش نشان دهند. همچنین کاربردهای بسیار دیگری در دنیای مدرن دارد.

عدم تمرکز بلاک چین چیست؟

فناوری بلاک چین، حتی اگر عمومی باشد، ایمن است. مردم می توانند با استفاده از اتصال به اینترنت به این فناوری دسترسی داشته باشند.

آیا تا به حال در موقعیتی بوده اید که تمام داده های خود را در یک مکان ذخیره کرده باشید و آن یک مکان امن به خطر بیفتد؟ اگر راهی برای جلوگیری از نشت اطلاعات شما حتی زمانی که امنیت سیستم های ذخیره سازی شما به خطر افتاده باشد، عالی نیست؟

فناوری بلاک چین با استفاده از چندین رایانه در مکان‌های مختلف برای ذخیره اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، راهی برای جلوگیری از این وضعیت فراهم می‌کند. اگر یک کامپیوتر با یک تراکنش با مشکل مواجه شود، آن گره های دیگر را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

در عوض، گره های دیگر از اطلاعات صحیح برای ارجاع متقابل به گره نادرست شما استفاده می کنند. به این “تمرکززدایی” می گویند، به این معنی که تمام اطلاعات در چندین مکان ذخیره می شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بریتانیا به طور موقت خرید VMware 69 میلیارد دلاری Broadcom را تایید کرد

بلاک چین اصالت داده های شما را تضمین می کند – نه فقط صحت، بلکه برگشت ناپذیری آن. همچنین می‌توان از آن برای ذخیره داده‌هایی استفاده کرد که ثبت آنها دشوار است، مانند قراردادهای قانونی، شناسه‌های ایالتی یا موجودی محصول یک شرکت.

مزایا و معایب بلاک چین

بلاک چین مزایا و معایب زیادی دارد.

طرفداران

  • دقت افزایش یافته است زیرا هیچ دخالت انسانی در فرآیند تأیید وجود ندارد.
  • یکی از چیزهای مهم در مورد تمرکززدایی این است که دستکاری اطلاعات را سخت تر می کند.
  • معاملات ایمن، خصوصی و آسان
  • یک جایگزین بانکی و ذخیره امن اطلاعات شخصی را فراهم می کند

منفی

  • ذخیره سازی داده ها محدودیت هایی دارد.
  • قوانین همیشه در حال تغییر هستند، زیرا از مکانی به مکان دیگر متفاوت است.
  • خطر استفاده از آن برای فعالیت های غیرقانونی وجود دارد

سوالات متداول در مورد بلاک چین

من در این بخش به سوالات متداول در مورد بلاک چین پاسخ خواهم داد.

آیا بلاک چین یک ارز دیجیتال است؟

بلاک چین یک ارز دیجیتال نیست، بلکه فناوری است که ارزهای دیجیتال را ممکن می کند. این یک دفتر کل دیجیتال است که هر تراکنش را یکپارچه ثبت می کند.

آیا امکان هک شدن بلاک چین وجود دارد؟

بله، بلاک چین را می توان از نظر تئوری هک کرد، اما این یک کار پیچیده است. شبکه ای از کاربران دائماً آن را بررسی می کنند که هک بلاک چین را دشوار می کند.

برجسته ترین شرکت بلاک چین کدام است؟

Coinbase Global در حال حاضر بزرگترین شرکت بلاک چین در جهان است. این شرکت زیرساخت، خدمات و فناوری قابل ستایشی را برای اقتصاد ارز دیجیتال اجرا می کند.

چه کسی مالک بلاک چین است؟

بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است. این یک زنجیره از دفتر کل توزیع شده است که با گره ها متصل است. هر گره می تواند هر وسیله الکترونیکی باشد. بنابراین، شخص مالک بلاک‌هین است.

تفاوت بین فناوری بیت کوین و بلاک چین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از فناوری بلاک چین پشتیبانی می کند در حالی که بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده ارز دیجیتال است.

تفاوت بین بلاک چین و پایگاه داده چیست؟

به طور کلی پایگاه داده مجموعه ای از داده ها است که می تواند با استفاده از یک سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره و سازماندهی شود. افرادی که به پایگاه داده دسترسی دارند می توانند اطلاعات ذخیره شده در آنجا را مشاهده یا ویرایش کنند. معماری شبکه مشتری-سرور برای پیاده سازی پایگاه های داده استفاده می شود. در حالی که بلاک چین لیست رو به رشدی از رکوردها است که بلوک نامیده می شود و در یک سیستم توزیع شده ذخیره می شود. هر بلوک حاوی یک هش رمزنگاری از بلوک قبلی، مهر زمانی و اطلاعات تراکنش است. تغییر داده ها به دلیل طراحی بلاک چین مجاز نیست. این فناوری امکان کنترل غیرمتمرکز را فراهم می کند و خطرات تغییر داده ها توسط طرف های دیگر را حذف می کند.

گفتار پایانی

بلاک چین طیف گسترده ای از کاربردها را دارد و طی 5 تا 10 سال آینده، احتمالاً شاهد ادغام آن در انواع صنایع خواهیم بود. از امور مالی گرفته تا مراقبت های بهداشتی، بلاک چین می تواند شیوه ذخیره و به اشتراک گذاری داده ها را متحول کند. اگرچه در حال حاضر تردیدی برای پذیرش سیستم های بلاک چین وجود دارد، اما در سال های 2022-2023 (و حتی کمتر در سال 2026) چنین نخواهد بود. هنگامی که مردم با این فناوری راحت‌تر شدند و درک کردند که چگونه می‌تواند برای آنها کار کند، مالکان، مدیران عامل و کارآفرینان به سرعت از فناوری بلاک چین برای منافع خود استفاده می‌کنند. امیدوارم این مقاله را دوست داشته باشید اگر سوالی دارید در بخش نظرات با من در میان بگذارید

ما را در دنبال کنید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/oDXkcE
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *