هزاران نویسنده نامه ای را امضا کردند که از سازندگان هوش مصنوعی می خواهند از سرقت کتاب ها دست بردارند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش سایت نود و هشت زوم هزاران نویسنده نامه ای را امضا کردند که از سازندگان می خواهند از سرقت کتاب ها دست بردارند
که در این بخش به محتوای این خبر با شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت

اگر از GPT-4 بخواهید یک پاساژ به سبک کارمن ماچادو یا مارگارت اتوود یا الکساندر چی انجام دهد، کار منصفانه ای در آن انجام خواهد شد، و دلیل خوبی هم دارد: احتمالاً تمام کارهای آنها را در فرآیند آموزشی جذب کرده است، و اکنون از نبوغ آنها برای خود استفاده می کند. اما این نویسندگان و هزاران نویسنده دیگر از این واقعیت راضی نیستند.

در نامه ای سرگشاده که توسط بیش از 8500 نویسنده داستان، غیرداستانی و شعر امضا شده است، شرکت های فناوری در پشت مدل های زبان بزرگی مانند ، Bard، LLaMa و غیره به دلیل استفاده از نوشته های خود بدون اجازه یا پرداخت غرامت متهم شده اند.

«این فناوری‌ها زبان، داستان‌ها، سبک و ایده‌های ما را تقلید می‌کنند و بازگو می‌کنند. در این نامه آمده است که میلیون‌ها کتاب، مقاله، مقاله و شعر دارای حق چاپ، «غذا» را برای سیستم‌های هوش مصنوعی فراهم می‌کنند، وعده‌های غذایی بی‌پایانی که هیچ صورت‌حساب برای آن‌ها وجود ندارد.

علیرغم اینکه سیستم های آنها توانایی نقل قول و تقلید از نویسندگان مورد نظر را دارند، توسعه دهندگان هوش مصنوعی به طور اساسی به منشا این آثار نپرداخته اند. آیا آنها بر روی نمونه های خراشیده شده از کتابفروشی ها و نقدها آموزش دیده اند؟ آیا هر کتابی را از کتابخانه به امانت گرفتند؟ یا شاید آنها به سادگی یکی از بسیاری از آرشیوهای غیرقانونی مانند Libgen را دانلود کرده اند؟

یک چیز مسلم است: آنها به ناشران مراجعه نکردند و به آنها مجوز ندادند – بدون شک روش ارجح و مسلماً تنها روش قانونی و اخلاقی. همانطور که نویسندگان می نویسند:

نه تنها تصمیم اخیر دادگاه عالی در وارهول علیه گلداسمیت روشن می کند که تجاری بودن بالای استفاده شما مخالف استفاده منصفانه است، بلکه هیچ دادگاهی کپی کردن آثار غیرقانونی را به عنوان استفاده منصفانه توجیه نمی کند. در نتیجه تعبیه نوشته‌های ما در سیستم‌های شما، هوش مصنوعی مولد با پر کردن بازار با کتاب‌ها، داستان‌ها و روزنامه‌نگاری متوسط ​​و ماشین‌نویسی مبتنی بر کار ما، به حرفه ما آسیب می‌زند.

در واقع ما قبلاً این اتفاق را دیده بودیم. اخیراً تعدادی از کارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی با کیفیت بسیار پایین بودند صعود به لیست پرفروش ترین های YA در آمازون; ناشران غرق در آثار تولید شده هستند. و هر روز همین وب‌سایت (و به‌زودی، این پست) برای اینکه محتوا به منظور سئو تبدیل شود، حذف می‌شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  چگونه از باز شدن مسنجر فیس بوک در هنگام راه اندازی در ویندوز جلوگیری کنیم

این بازیگران مخرب از ابزارها، APIها و عوامل توسعه یافته توسط OpenAI و Meta استفاده می‌کنند که می‌توان گفت که خود در این زمینه، خود عوامل مخرب هستند. از این گذشته، چه کسی می‌تواند آگاهانه میلیون‌ها اثر را برای قدرت بخشیدن به یک محصول تجاری جدید بدزدد؟ (خب، گوگل، البته – اما سازی جستجو به طور معناداری با استفاده از هوش مصنوعی متفاوت است، و Google Books حداقل این بهانه را داشت که قرار است یک فهرست اختصاصی باشد.)

با توجه به پیچیدگی‌ها و حاشیه‌های باریک انتشار در مقیاس بزرگ، با نویسندگان کمتری که قادر به امرار معاش می‌باشند، این نامه سرگشاده هشدار می‌دهد که این وضعیتی غیرقابل دفاع برای آنها است، به‌ویژه نویسندگان جدیدتر، «به‌ویژه نویسندگان جوان و صداهایی از جوامع کم‌بازنمایی. ”

در این نامه از شرکت ها خواسته شده تا موارد زیر را انجام دهند:

1. برای استفاده از مطالب دارای حق نسخه برداری ما در برنامه های هوش مصنوعی خود مجوز دریافت کنید.

2. به نویسندگان بابت گذشته و استفاده مداوم از آثار ما در برنامه‌های هوش مصنوعی مولد شما به طور منصفانه غرامت بدهید.

3. برای استفاده از آثار ما در خروجی هوش مصنوعی به نویسندگان غرامت عادلانه بدهید، خواه این خروجی ها طبق قانون فعلی نقض شوند یا خیر.

هیچ تهدید قانونی وجود ندارد – همانطور که مدیر عامل انجمن نویسنده (و امضاکننده) مری راسنبرگر به NPR گفت: “دعواهای حقوقی مبلغ هنگفتی هستند. آنها واقعاً زمان زیادی می‌برند.» و هوش مصنوعی اکنون به نویسندگان آسیب می رساند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ایالات متحده روسیه را به اتهام نقش محوری در حملات بزرگ باج افزار تحریم می کند

کدام شرکت اولین کسی خواهد بود که بگوید “بله، ما هوش مصنوعی خود را بر روی کارهای دزدیده شده ساخته ایم و متأسفیم و هزینه آن را خواهیم پرداخت”؟ این حدس هر کسی است، اما به نظر می رسد انگیزه کمی برای انجام این کار وجود دارد. اکثر مردم از این که LLM ها از طریق چه مقدار به ابزارهای غیرقانونی ایجاد می شوند و اینکه ممکن است در واقع آثار دارای حق نسخه برداری را داشته باشند یا از آنها خارج شود، آگاه نیستند یا نگران نیستند. هنگامی که یک تصویر تولید شده است که سبک متمایز یک هنرمند را بازتولید می کند، و مقداری پس بک وجود دارد، دیدن مشکل (بسیار مشابه) آسان تر است.

اما آسیب ظریف‌تر استفاده از تمام کتاب‌های جورج ساندرز یا دایانا گابالدون به‌عنوان «غذا» برای هوش مصنوعی ممکن است آن‌قدرها را به اقدام وادار نکند – اگرچه بسیاری از نویسندگان آماده مبارزه هستند.



امیدواریم از این مقاله مجله نود و هشت زوم نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 98zoom باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/jFscFV
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری
سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور

سروناز مقدم پور هستم کارشناس مهندسی کامپیوتر و مدیر وبسایت نود و هشت زوم. چندین سال است که در حوزه وب فعالیت می کنم و تخصص های اصلیم طراحی سایت و سئو است بعد از یادگیری علاقه زیادی به آموزش دادن دارم

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *